Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Erfaringer? 

Står i et vikariat (for en annen), 10 mnd igjen. Trives godt, skulle gjerne blitt værende. Ønsker derfor å gjøre et godt inntrykk, dvs. ikke si opp før tiden.. Men, er redd jeg står uten jobb helt plutselig. 

Dere andre som er vikar; Søker dere andre jobber kontinuerlig gjennom vikariatet (og event. sier opp før tiden), og bruker dere nåværende leder som referanse? 

Anonymkode: fc94b...1a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid lurt å søke samtidig når man har en midlertidig stilling. 
Tenk deg godt gjennom hvem du bruker som referanse. Ta de som kjenner deg lenge og du er trygg på at dem kun sier positive ting om deg.

Anonymkode: 046d4...f95

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår situasjonen, har opplevd tilsvarende selv. Det er jo helt naturlig at en begynner å søke jobb en tid før vikariatet går ut - hvis en venter til vikariatet er ferdig vil jeg jo kanskje måtte gå arbeidsledig eller evt ta det første og beste som dukker opp uten å vurdere flere muligheter. 

Det kan være greit at du nevner for lederen din nå at du tenker på tiden etter vikariatet, og du nå ser deg om etter nye muligheter. MEN så kan du også legge til - ... hvis dere i firmaet her ønsker å gi meg videre oppdrag etter de ti månedene, så ville det være det beste jeg kan ønsket meg - - - -fordi jeg trives --- fordi det er fine arbeidsoppgaver--- eller andre gode argumenter. 

Hvis leder sier - beklager det er bare 10 mnd i denne omgang, så kan du svare - da trenger jeg nok å legge inn søknader andre steder. Håper du kan være en referanse for meg.... 

Så det gjelder å få en dialog, og være åpen på det. Alle forstår den situasjonen, også sjefen 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett aktivt etter faste stillinger gjennom nesten hele vikariatet de gangene jeg har vært i vikariat, men det skal virkelig være en drømmejobb og en sjelden mulighet dersom jeg søker veldig tidlig. Virkelig aktiv har jeg vært fra ca 6 mnd før vikariatet utløper.

Arbeidsgiver har hatt forståelse for at jeg har søkt jobber undervegs. Som Gill over her sier: hvis du trives veldig godt der du er, er det viktig å undersøke om det er muligheter for forlengelse eller kanskje fast stilling der du er. Det vil ha noe å si for vurderingen din. 

Anonymkode: 1a445...93f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg da opp fast stilling og søkte meg til vikariat i mai. Vikariatet er kun ut året. Har ikke lett eller søkt i mellomtiden. Tenker erfaringen jeg tar med meg nå er svært nyttig, men noen måneder før er jeg nødt til å søke (om det ikke blir forlenget.)

Anonymkode: a4b84...698

Skrevet

Jeg ville fortsatt se halvaktivt etter nye jobber allerede fra starten av vikariatet, og begynt søke aktivt 4-5 måneder før det gikk ut.

Om du får intervju og mulig tilbud, så kan du snakke videre med arbeidsgiver, si at du selvfølgelig ønsker bli værende, men du har fått tilbud, og om de vil matche tilbudet. Det er arbeidsgiver som har sagt at du ikke er mer nødvendig enn midlertidig ansettelse, det er arbeidsgiver som har satt ett tidsperspektiv. Om de ser at du er verdifull og nødvendig, så vil de komme med ett mottilbud.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spurt arbeidsgiver om mulighet til forlengelse eller fast ansettelse i god tid før avtalen går ut. Og be om å få formalisert dette innen 1-2 mnd før kontrakten går ut. Sikre deg som best du kan! 

Anonymkode: 0dc1b...228

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode tips og råd! Jeg er redd det ikke blir forlenget da vedkommende som eier stillingen kommer tilbake. Men jeg vil uansett avvente litt jobbsøking og heller ha en åpen dialog med leder. 😊 Ts

Anonymkode: fc94b...1a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...