Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke litt klisje?

Anonymkode: 71799...4bb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er flinke fordi de vil studere medisin, derfor jobber de hardt

Anonymkode: 7fff6...23e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Folk studerer hva enn de vil, uansett hvor "flinke" de er. 

Anonymkode: 8a41a...a80

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er et fag, en jobb og en livsstil som krever at du er faglig sterk og evner å lære. Har du ikke dette er det ingen vits i å prøve å bli lege

Anonymkode: e1a48...1e2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De må ikke det. Men om du vil inn på medisin må du ha høyt snitt. Kjenner flere som var veldig skoleflinke som ikke har gått medisin. De kunne kanskje dersom de hadde søkt det studiet, men har valgt andre retninger.

Anonymkode: fe297...2b4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kvoterer de ikke inn dem med downs syndrom, blant annet? Liksom, mangfold? 

Anonymkode: 2d007...861

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 62,5 i snitt og kunne seilt inn på medisin eller jusstudiet i Bergen som har de strengeste kravene, men skal jobbe på "Godt Brød".

Anonymkode: 561ac...3ee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er få studieplasser, da blir snittet høyt. Du finner nok vel så mange toppstudenter på siv.ing og siv.øk

Anonymkode: cff0d...212

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor kvoterer de ikke inn dem med downs syndrom, blant annet? Liksom, mangfold? 

Fordi jeg antar at de aller fleste med f.eks Downs syndrom ville hatt problemer med å bestå fagene og fullføre studiet. Det å senke kravene for å gjennomføre når arbeidslivet etterpå består i å arbeide svært selvstendig med arbeidsoppgaver som innebærer ansvar for mennesker liv og helse er ikke noen god løsning akkurat. 

AnonymBruker
Skrevet
Agatha skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg antar at de aller fleste med f.eks Downs syndrom ville hatt problemer med å bestå fagene og fullføre studiet. Det å senke kravene for å gjennomføre når arbeidslivet etterpå består i å arbeide svært selvstendig med arbeidsoppgaver som innebærer ansvar for mennesker liv og helse er ikke noen god løsning akkurat. 

Jammen, da må det jo tilpasses, slik at de kan gjennomføre og tilfredsstille kravene for å bli lege. Jeg har troen på dem! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en god blanding. 

Noen av de naturlig flinke studentene, som går ut med veldig høyt snitt, tenker sikkert at det er lurest å velge det med høyest inntakskrav. 

Noen er veldig bestemt på at de vil studere medisin i Norge, koste hva det koste vil, og følger drømmene til de når dem. (Tror faktisk er disse som er verst på å dra opp snittet.)

Noen blir pushet av foreldrene til å studere medisin, jus, eller ind.øk - og må bare jobbe så hardt de kan, for å ikke skuffe familien. 

Mange vet at en lege tjener godt, og har god karriere, og generelt er et statusyrke. Så de søker alle på medisin, uansett om de ikke kommer inn. Mange søkere = høyere snitt. 

Anonymkode: d15df...380

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke litt klisje?

Anonymkode: 71799...4bb

Må vi det? Jeg hadde gode nok karakterer til å komme inn på hva jeg ville, men valgte noe som ikke hadde karakterkrav (men hadde krav til realfag for å komme inn, og er et krevende studium) fordi det var det jeg hadde mest lyst til. 

Anonymkode: 1899a...1e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er en god blanding. 

Noen av de naturlig flinke studentene, som går ut med veldig høyt snitt, tenker sikkert at det er lurest å velge det med høyest inntakskrav. 

Noen er veldig bestemt på at de vil studere medisin i Norge, koste hva det koste vil, og følger drømmene til de når dem. (Tror faktisk er disse som er verst på å dra opp snittet.)

Noen blir pushet av foreldrene til å studere medisin, jus, eller ind.øk - og må bare jobbe så hardt de kan, for å ikke skuffe familien. 

Mange vet at en lege tjener godt, og har god karriere, og generelt er et statusyrke. Så de søker alle på medisin, uansett om de ikke kommer inn. Mange søkere = høyere snitt. 

I min familie er det motsatt. Jeg ble presset til å velge et praktisk yrke, nå er jeg i slutten av 20-årene og vil studere medisin. 🙃

Anonymkode: 14e7a...372

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som hadde veldig gode karakterer fra videregående og som valgte å bli lærer. Hun fikk pes fordi hun ikke studerte medisin etc.. :P

Anonymkode: c1b7f...fec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at dette var mer en forventning tidligere, men at folk velger å studere det de selv ønsker nå, selv med høyt karaktersnitt. 

Da jeg gikk ut av vgs for snart 30 år siden, kan jeg huske forventninger til at de med høyt snitt skulle studere medisin, og enkelte hoderystende representanter for foreldregenerasjonen som okket seg over som «kastet bort» karakterene sine på andre studier fremfor å bli lege.

Anonymkode: 431ad...5de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til prestisjestudier og familiepress, så tror jeg det er mer aktuelt blant innvandrerfamilier, og dem i den øvre middelklassen (kanskje ikke så mye medisin der, men type finans/ind.øk/jus/osv.).

Kjenner flere (2. generasjon innvandrere) med Asiatiske foreldre som stort sett fikk valget mellom å studere medisin, jus, eller siv.ing. Ikke noe annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke lenger. Du legger merke til at de som skal studere til medisin har høyt snitt. Men glemmer de andre som velger noe annet som har minst like gode karakterer. 

De jeg vet som hadde høyt snitt har blitt ingeniør, jordmor, statsviter, politiker, pilot, sosialantrolog og prest! 😄 Presten var den som hadde 6ere i alle fag. Hun kunne sust igjennom medisin for hun hadde klisterhjerne og det trengs på medisinstudiet.  

Anonymkode: ad558...28d

AnonymBruker
Skrevet

Vet om en som hadde kun 6-ere, hun ble sykepleier. Hun kunne blitt hva som helst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jammen, da må det jo tilpasses, slik at de kan gjennomføre og tilfredsstille kravene for å bli lege. Jeg har troen på dem! 

🤪

Anonymkode: ad33b...3d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når det kommer til prestisjestudier og familiepress, så tror jeg det er mer aktuelt blant innvandrerfamilier, og dem i den øvre middelklassen (kanskje ikke så mye medisin der, men type finans/ind.øk/jus/osv.).

Kjenner flere (2. generasjon innvandrere) med Asiatiske foreldre som stort sett fikk valget mellom å studere medisin, jus, eller siv.ing. Ikke noe annet.

ALI-barn.
Det vil si de som forventes å bli advokat, lege eller ingeniør. 

Anonymkode: ad33b...3d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...