monja Skrevet 16. september 2005 #1 Skrevet 16. september 2005 Hva er bra - eventuelt ikke så bra - med varmepumper?
Pasha Skrevet 16. september 2005 #2 Skrevet 16. september 2005 dyr i innkjøp på de fleste må man ha montør som også koster litt peng (unntaket er Foma..som man kan montere selv) -- må ha en stygg dings på utsiden av huset (okey.. dette er kanskje ikke en ulempe da) + kan også brukes som air conditon om sommeren + 1 krone ut 2 kroner inn ( i alle fall nesten.. får i allefall mer igjen enn hva man putter ut) ++++++++ (husker ikke alt nå jeg.. fredags kveld jo)
sixx Skrevet 16. september 2005 #3 Skrevet 16. september 2005 (endret) Hvis dere ikke skal legge det selv...så er utgiftene ved legging alt annet enn bra. Ellers så skal det vel gi jevn varme og være besparende økonomisk. Vi har ikke tatt i bruk vårt system ennå...derfor kan jeg ikke svare deg bedre. ....... Jeg svarte på "rør i gulv system"...dvs. jeg forsøkte iallefall. Når det gjelder luft til luft systemet så er vel ulempen at den er veldig hjelpsom til å omplassere støv. Endret 16. september 2005 av sixx
Gjest gjesta Skrevet 16. september 2005 #4 Skrevet 16. september 2005 Jepp! Vi har (luft-luft) varmepumpe, og er knallfornøyd. Ulempene er jo utgiftene ved innstallering, og selve innedelen. Den er ikke direkte vakker. Men de fleste har jo feks panelovn et eller annet sted i huset, og varmepumpa er ikke styggere enn den. Men større, og må jo plasseres litt mer synlig for å gi maksimal effekt. Fordelene er at den bruker veldig lite strøm, holder jevn temperatur i huset (den temperaturen du har satt at den skal holde), regulerer temperaturen opp eller ned ganske kjapt, og som noen nevner, kan brukes som aircondition om sommeren. Dette med at den er flink til å omplassere støv har jeg ikke merket i det hele tatt. Faktisk blir det bedre inneklima, innedelen fjerner litt støv av lufta. Men lufta blir også tørrere, det kan jo være både positivt og negativt. Vi kjøpte en av de dyrere variantene, og en montør satte den opp. Det tror jeg absolutt er best, av flere grunner. Feks så har montøren god peiling på hvor i huset innedelen bør plasseres for å virke som den skal, gjør arbeidet pent og ordentlig, og kan strekke kabler ute for å få skjult utedelen, feks kan den plasseres under verandaen. Hvis jeg noengang kommer dit at jeg skal bygge mitt drømmehjem, skal vi ha vannbåren varme i gulvene, drevet av varmepumpe (kan dessverre ikke forklare hvordan det virker, sambo som har peil egentlig).
fant Skrevet 18. september 2005 #5 Skrevet 18. september 2005 Hvis jeg noengang kommer dit at jeg skal bygge mitt drømmehjem, skal vi ha vannbåren varme i gulvene, drevet av varmepumpe (kan dessverre ikke forklare hvordan det virker, sambo som har peil egentlig). ← Dette kan jeg anbefale på det varmeste. Vi har vannbåren varme i alle gulvene, og er kjempefornøyd. Kan heller ikke forklare hvordan det virker (mannen sitt område), men det gir en god og jevn temperatur, aldri kalde gulv, og så er det strømsparende. Den koster nok litt å installere, men er absolutt verdt det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå