AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #1 Skrevet 20. juli 2021 Jeg er ny i gamet, og lurte på hva som er best måte å teste for EL på? det virker som syklusen min er ganske lang, så jeg vil teste for å se når jeg faktisk har el. Har sett at noen har lagt ut skjemaer som ser veldig avanserte ut, og andre som skriver at man kan ha positiv el test, men ikke ha el allikevel og at man bør tempe istedenfor (eller i tillegg?). jeg er litt forvirret. Er det lurt å tempe og bruke teststrimler? hvordan temper man? (Mulig uten sånn avansert skjema?) Er det noen teststrimler som man bør unngå? Noen som er bedre enn andre? Tester man hver dag eller bare noen dager? håper noen kloke prøvere her inne kan hjelpe meg🙏 Anonymkode: e2b26...7cd
Fame Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Jeg temper ikke fordi jeg synes det er litt mye stress, men det er mange som gjør det her inne. Ønsker du å tempe må du kjøpe deg en temp måler som har to desimaler da temp økningen er såpass liten at en vanlig en ikke vil registrere det. Så måler du deg hver morgen før du står opp. Tror de begynner å måle når du er ferdig med mensen og frem til evnt neste mensen. Viktig at du ikke står opp for å måle da dette vil endre på temperaturen din. Når temperaturen din får en tydelig økning kan du gå ut i fra at du har hatt eggløsning. Dersom du også synes det er mye pes med dette burde du prøve å bruke eggløsningstester. Hvis du er usikker på syklusen din burde du begynne å teste i syklusdag 10 og fremover til du får en positiv test. Jeg pleier å tenke at hvis du har jevnlig syklus hver måned så har du også eggløsning, derfor gidder ikke jeg tempe Jeg bruker babyplan sine strimler, noe flere her også gjør, og vi er veldig fornøyde med disse. Jeg anbefaler også å laste ned apper som gjør at du kan følge med på syklusen din. Det tar gjerne noen runder før denne blir riktig. Lykke til 1
Amatariel Skrevet 22. juli 2021 #3 Skrevet 22. juli 2021 De beste strimlene for å teste etter EL er disse. Spesielt om man har litt lang eller ustabil syklus, for da kan det hende at man må teste en god del - og disse er rimelig i pris. Men kan også anbefale å ha en pakke med digitale tester på lur. En slik kan man ta hvis man syns strimmelen kan mistenke å være positiv. Det er godt med den klare bekreftelsen. De testene finnes her. Det anbefales å begynne å teste etter EL på syklusdag 10. Beste tidspunktet på døgnet er mellom kl.15-18. Da er LH i kroppen på sitt sterkeste, men viktig at man passer på å ikke ha gått på do de siste 3 timene og heller ikke ha drukket så mye i forkant av testingen. Dette gjør man hver ettermiddag til man får positiv test (og deretter til den blir negativ igjen). Hvis man får mange svake tester, men plutselig en ganske sterk en (uten at den er helt positiv) så kan det indikere at den positive komme snart. Noen opplever en klar økning av LH, mens andre har slike svingninger igjennom syklusen. Men opplever man en økning kan man oppgradere testingen sin til to ganger i døgnet (f.eks på morgenen også). Temping er et helt genialt verktøy. Med unntak av blodprøver hos legen så er temping eneste bekreftelse å få på om EL har skjedd eller ikke. En kombo av EL-tester (som varsler at EL er rett rundt hjørnet) og temping (som bekrefter når EL skjedde) er gull. Anbefaler å lese deg opp i den store tempetråden vår her. Temping er 100% en vanesak, og etter ca. 1 måned er man fullstendig inne i det. Det er lite tid investert hvis man ender opp med måneder/år som prøver. De aller fleste tempere jeg har blitt kjent med har angret på at de ikke begynte tidligere. Tempeskjema er ikke avansert om man bare setter seg litt inn i det. FertilityFriend er en nettside/app som har gjort alt det vanskelige ferdig, så alt man trenger å gjøre er å plotte inn sitt daglige resultat som programmet tolker Superkjekt! Det er forresten veldig sjeldent at man får positiv EL-test uten at EL kommer. De eneste tilfellene jeg har hørt om er enkelte PCOSere. Men også der er det noe uvanlig. Selv har jeg PCOS, men har fint kunne stolt på disse strimlene som har gitt meg utslag når EL kom. Ønsker deg masse lykke til i jakten på EL! 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #4 Skrevet 22. juli 2021 Tusen tusen takk begge to for grundige svar som gjorde meg veldig mye klokere! 😁 Anonymkode: e2b26...7cd
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #5 Skrevet 22. juli 2021 Anbefaler ikke å ta eggløsningstest. Det fører bare stress til og det ender bare opp med pliktsex. Vi gjør d annenhver dag fra mensen til ca neste mensen så vi er sikker på at vi treffer. Anonymkode: 52a21...a72
Amatariel Skrevet 22. juli 2021 #6 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anbefaler ikke å ta eggløsningstest. Det fører bare stress til og det ender bare opp med pliktsex. Vi gjør d annenhver dag fra mensen til ca neste mensen så vi er sikker på at vi treffer. Anonymkode: 52a21...a72 Det går fint an å gjøre begge deler Vi hadde alltid sex ca. annenhver dag hele syklusen igjennom, men det var likevel helt uuvurdelig å vite når EL skjer for kontrollens del. Prøvingen ble i alle fall mye bedre og lettere for meg når jeg visste hvilken fase jeg var i.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #7 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Anbefaler ikke å ta eggløsningstest. Det fører bare stress til og det ender bare opp med pliktsex. Vi gjør d annenhver dag fra mensen til ca neste mensen så vi er sikker på at vi treffer. Anonymkode: 52a21...a72 Har testet etter EL alle gangen jeg har blitt gravid. Følte absolutt 0 stress i rundt det. Anonymkode: cfb97...b5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå