Gå til innhold

Bivirkninger eller….?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som sier dere har fått bivirkninger av koronavaksinen….er det bivirkninger? 

Kan det være at man sitter og kjenner etter og plutselig har en bivirkning? Kan det være psyken? Kan det være noe som hadde kommet uansett? 

Jeg tror nok absolutt at noen kjenner noe, men ALLE? 
Selv kjente jeg noe, men om det var vaksinen eller om jeg ville fått den plagen uansett , det vet ikke jeg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har følt meg veldig tung i kroppen etterpå. Var enormt trøtt i ca 2 uker, men merker at kroppen fortsatt kjennes tung ut.  Dårligere kondisjon… Vet ikke om det har noe med vaksinen å gjøre, men jeg har ikke kjent på dette tidligere…

• Liker 3
Skrevet

Om en bivirkning skyldes en faktisk bivirkning fra vaksinen eller om det er en "placebo-bivirkning" kan være vanskelig å avgjøre på individuelt plan. Ved å tro på noe kan vi føle oss dårligere på mange måter. 

For å kunne si noe om hva som er vanlige bivirkninger og ikke innbilte bivirkninger ser man på de store tall: Hvis flere titalls prosent av de som har fått vaksinen opplever muskelsmerter og litt småfeber er det sannsynlig at det er en faktisk bivirkning og ikke en innbilt bivirkning.

Om det bare er én eller noen svært få med en meldt bivirkning, som f. eks. synsforstyrrelser, som man egentlig ikke burde forvente som sannsynlig bivirkning, bør disse personene undersøkes for å se om det kan være andre årsaker til denne bivirkningen. Jeg vet ikke om det gjøres i slike studier, men det ville i hvert fall jeg gjort hvis jeg skulle gjort en slik studie.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan med 100% sikkerhet si at jeg hadde sterke bivirkninger av vaksinen. Men jeg fikk Astra Zeneca da. Med Pfizer andre dose hadde jeg også tydelige bivirkninger, men i mye mindre grad enn AZ. 

Skrevet

I andre tråder stiller folk spørsmål som "Jeg har sår hals og vondt i hodet. Tror dere det er korona?"

Med veldig stor grad av sannsynlighet er det en helt vanlig sår hals og hodepine. Men fokuset på korona har vært altoppslukende, så alt som ikke føles greit blir muligens korona. Nå er det mye fokus på vaksinene og mulige bivirkninger. Og siden vi har det så godt her i landet at vi har tid til å kjenne etter og lure på om det feiler oss noe, så gjør noen det ifh bivirkninger og.

Men å si at ALLE (ts sine store bokstaver) gjør det, det blir feil. Virker på meg som de fleste ikke en gang snakker om at de har tatt vaksinen, langt mindre om den har påvirket dem på noen måte.

• Opprett ny...