Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Lenge siden jeg har lest Donald, men Don Rosa slo alt. Detaljnivået i tegningene hans er helt utrolig. Spesielt morsomt når han legger opp en liten "historie i historien", f.eks. noen mus som krangler nederst i et hjørne i én rute, i neste rute ser du musene eskalere krangelen, så holder de på med sin egen lille historie nederst i rutene mens "hovedhistorien" med Donald og gjengen fortsetter som vanlig. Helt fantastisk. 😂

Anonymkode: 56c38...d11

Skulle skrive akkurat det samme!!!

Gjest Older millennial
Skrevet

Liker detaljene i tegningene og historiene til Don Rosa best. Han gjorde alltid et vanvittig forarbeid før han begynte på tegneseriene sine. Skruefortellingene er blant mine favoritter. Men vokste opp med å lese mest Carl Barks, så ligger en del nostalgi i han sine tegneserier også.

AnonymBruker
Skrevet

Don rosa

Anonymkode: aa8a6...5b2

AnonymBruker
Skrevet

Man føler seg nesten eldre enn onkel Skrue av å lese at folk har vokst opp med Don Rosa.

Anonymkode: d29e5...cdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man føler seg nesten eldre enn onkel Skrue av å lese at folk har vokst opp med Don Rosa.

Barna mine vokste opp med Don Rosa. Vet ikke om jeg er eldre enn Onkel Skrue, men han er uten tvil sprekere enn meg. :ler2:

Anonymkode: 72dd7...6fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var Donaldfan lenge før Don Rosa kom på banen, så for meg har Carl Barks en helt egen status: et ekte geni av en historieforteller og serieskaper, jeg ELSKER historiene og den renlinjede tegnestilen hans. Som barn var fortellingene hans ren magi.

Barks startet som animatør og gikk etterhvert over til tegneserieskaper, og har skapt figurer og fenomener som Skrue McDuck, Anton Duck, Petter Smart, B-gjengen, Magica fra Tryll, Rikerud, Gulbrand Gråstein, Hakkespettene, Kornelius Kvakk - grunnleggeren av Andeby - Barks skapte også selve Andeby og har mer enn noen andre definert hva "Donald Duck & Co." står for.

Don Rosa anser jeg som en nokså verdig arvtager etter Carl Barks og han har sin egenartede og tydelige stil, men han hadde ikke vært den han er uten Carl Barks' solide arbeid gjennom mange år.

Anonymkode: cbbc3...a2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Don Rosa er min favoritt. Detaljene i hans tegninger er legendariske.

Anonymkode: 02124...27e

AnonymBruker
Skrevet
SaraLynn skrev (23 timer siden):

Kan hende det Carl Barks egentlig er best, men for min del så elsket jeg Don Rosa mest da jeg var liten.

Detaljnivået, og dybden i fortellingene (som i Skrues Liv, der vendepunkter og forandringer av hans personlighet og moral blir beskrevet), og at det alltid inneholdt elementer som var litt tabu i alle andre Donald/Skrue-fortellinger(død f eks).

Angående død så er de jo dobbelt- spesielt. For det er foreldrene til Onkel Skrue som dør og i de fleste Donald-historier så har foreldrene ingen plass i historiene. Donald og Skruer er som kjent begge onkler. Og det er vel knapt noen Donald historier hvor en mann og kone bor sammen. Donald bor jo ikke med Dolly.  I Skrue Liv og levnet så vokser Skrue opp med begge foreldrene sine. 

SaraLynn skrev (23 timer siden):

Jeg pleide å kjøpe Donald-blader kun hvis det var en Don Rosa-fortelling der, og en gang fikk jeg en hel kasse med gamle Donald-blader av en slektning der jeg husker at jeg satt oppi kassen og saumfarte alle bladene etter Don Rosa-fortellinger :) 

Det tror jeg mange gjorde. Don Rosa har alltid klaget over at Donald-tegnere får svært dårlig betalt. De får betalt per tegneserie de selger til forlaget og får ingen prosenter av det forlaget selger. Så en populær Donald-tegner som Don Rosa tjente det samme per historie som en helt ukjent Donald-tegner. Som regel tjente de ukjente Donald-tegnerne mer enn Don Rosa siden Don Rosa brukte lang tid på å skrive historiene sine mens andre Donald-tegnere skrev en historie i uka. 

For å kompensere for dette tok Don Rosa copyright på navnet sitt slik at forlagene måtte betale han hver gang de skrev Don Rosa på forsiden av Donald-bladene. Smart tenkt av Don Rosa og etter min mening helt riktig at han får kompensert når det er hans navn og historier som er grunnen til at folk kjøper Donald-bladene. 

Det at man får betalt per historie man selger til forlaget og ikke etter hvor gode historiene er er nok også hvorfor de aller fleste Donald historier har lav kvalitet. Det er jo kun idealistene som legger mye arbeid i å skrive Donald-historier når de vet man får betalt per historie man skriver.

Anonymkode: f316c...56a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Barna mine vokste opp med Don Rosa. Vet ikke om jeg er eldre enn Onkel Skrue, men han er uten tvil sprekere enn meg. :ler2:

Anonymkode: 72dd7...6fe

At mange nå vokser opp helt uten Donald gjør meg trist :( 

• Liker 4
Skrevet

Carl Barks er favoritten. Han laget utrolig mange gode historier. Men jeg liker Don Rosa sine også, altså. 

• Liker 2
Skrevet

Begge, men liker tegningene til Don Rosa best.

Skrevet (endret)

Selv likte jeg best historiene når Skrue dro ut på eventyr og ut av Andeby. 

Endret av SVK
Skrevet

Hyggelig med så mange Donald Duck fans her. Tror likevel ikke så mange abonnerer på det sånn som meg (41 i år) 😉

• Liker 2
Skrevet
Cata skrev (2 timer siden):

Carl Barks er favoritten. Han laget utrolig mange gode historier. Men jeg liker Don Rosa sine også, altså. 

Samme her. Begge er i en klasse for seg. Men. Carl Barks står høyest, og det vil han alltid gjøre. 

Så mange briljante, morsomme og smarte historier.

• Liker 2
Skrevet
DeLorean skrev (4 minutter siden):

Hyggelig med så mange Donald Duck fans her. Tror likevel ikke så mange abonnerer på det sånn som meg (41 i år) 😉

Jeg slår deg, jeg abonnerte for så vidt ikke men jeg kjøpte fast til jeg var 45 :ler: . Da var historiene generelt blitt dårligere samtidig som jeg slet med fulle hyller så jeg tok den tunge avgjørelse å slutte. Da hadde Donald vært en fast del av uka siden jeg var 7.... 😢

• Liker 1
Skrevet
Cata skrev (3 minutter siden):

Jeg slår deg, jeg abonnerte for så vidt ikke men jeg kjøpte fast til jeg var 45 :ler: . Da var historiene generelt blitt dårligere samtidig som jeg slet med fulle hyller så jeg tok den tunge avgjørelse å slutte. Da hadde Donald vært en fast del av uka siden jeg var 7.... 😢

Imponerende! Mann eller kvinne? Jeg får høre det titt og ofte 'herregud abonnerer du på det der enda??' 

Men det er SÅ hyggelig med DD. Bare legge seg på sofaen og drømme seg bort. Blir tøft å avslutte det. Har kjøpt fast siden 1988 og abonnert siden 2000. Ikke at jeg må, men det er vel en tid for alt... 

Har fryktet lenge av bladet kan bli lagt ned også. Det skjedde med Fantomet. Opplaget er jo en brøkdel av hva det var i storhetstiden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, DeLorean said:

Sist jeg åpnet et Donaldblad satt Donald foran PC'en, da forsvant litt av sjarmen for meg 😕 men elsker de gamle Barkshistoriene, og juleheftene må jeg alltid ha. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Carl Barks, selvfølgelig. 

Anonymkode: 9b55b...596

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sist jeg åpnet et Donaldblad satt Donald foran PC'en, da forsvant litt av sjarmen for meg 😕 men elsker de gamle Barkshistoriene, og juleheftene må jeg alltid ha. :) 

Tror Don Rosa tenkte det samme for i hans historier er nåtid 50-tallet. 

Anonymkode: 65bc1...e5a

Skrevet (endret)
3 hours ago, DeLorean said:

Jeg abonnerer ikke lenger på Donald-blader, men jeg så den nye DuckTales-serien(2017-2021). I tillegg kjøpte jeg Knut Nærum og Arild Midthun Donald julehistorie for halvannet år siden. 

Endret av SVK

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...