Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal som voksen ta opp matte og naturfag nå i høst, videregående, men over nett.

Det er, for og si det mildt, mine verste fag. Jeg har 5-6 i historie/samfunnsfag/religion osv, 3-4 i norsk/engelsk, og skal jeg komme inn på det jeg vil, så må jeg få best mulig karakter i matte og naturfag. 

Alternativet er å feks ta opp norsk og engelsk, som jeg nok kan greie å få høyere karakter i nå, men da forsvinner enda et år. 

Det er lenge siden jeg tok videregående fag, 14-15 år siden, og da som privatist. 
Jeg er godt voksen, har barn og familie, og ganske krevende situasjon med noen av barna.

Så her må jeg studere smart og effektivt. Jeg har barn på skolen fra 0830-1300, noen dager til 14, men har også mye møter og oppfølging av barna på dagtid, samt at jeg har skolevegrer i hus. 

Gudene vet hvordan jeg skal greie og følge opp timer på nett, hvis det er faste tidspunkt, men å levere oppgaver etc tenker jeg skal gå greit. 

Men hvordan jobbe med disse fagene, på best og mest effektive måte? 

Anonymkode: c9126...c12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så flott at du tar opp fag! Jeg er selv i midten av 30-årene og tok generell studiekompetanse (etter 23/5-regelen) i fjor, og nå har jeg kommet inn på drømmestudiet, og er strålende fornøyd med det! 

Jeg gruet meg også til matte og naturfag, men det gikk over all forventning. Jeg hadde stor nytte av undervisningsfilmer og forklaringer på youtube i naturfag, og å jobbe grundig med gamle eksamenssett før eksamen i matte før eksamen. 

Min erfaring er også at norsk, engelsk og samfunnsfag er ganske greie fag å få toppkarakter i som voksen, da livserfaring og akkumulert allmennkunnskap gjerne hever analysenivået naturlig og styrker "selvstendig refleksjon", som de kaller det, noe som gjerne vipper karakter opp.

Hva vil du studere når karakterene er i boks?

Masse lykke til! Jeg heier på deg!

Anonymkode: aedd2...29a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å bli sosionom, først ta bachlor, også rett på master etterpå. 

Jeg kommer til å bikke 45 år før jeg er ferdig med alt det, men da er også barna som krever MYE ute av redet, og jeg har en helt annen situasjon.

Samt at jeg sitter på mye erfaring fra "den andre siden", og brenner for å få forandringer i systemet.

Anonymkode: c9126...c12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...