AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #1 Skrevet 20. juli 2021 Heil.. Min 10 år gammel jente har som regel en periode med forstoppelse på sommeren, hun er aktiv og glad ingen form for sykdommer eller allergier. Vi har undersøkt det på sykehuset i 2019. Vi har nå vært på hytten i 14 dager og hun har kun vært på toalettet 1 gang og fått avføring ( tisser neste normalt, en del små ulykker), min mann sa i går at hun var hard som en stein på magen, jeg ringte legen vår i dag, hun hadde ferie. Jeg fikk i andre legen, jeg forklarte han om hvordan hun var. Han skrev ut dulcolax stikkpille til oss på resept. Jeg dro ned til apoteket og hentet dulcolax. Når jeg kom opp igjen så hadde min man forklart henne hvordan vi skulle få fart på tarmen igjen, hun har brukt romperakketen som hun kaller det ( paracet stikkpille) før. Hun kom mot meg og sa at hun ønsket å få ut det hun hadde opp tarmen når jeg kom inn døren, ja sa jeg vi går på soverommet sånn at jeg får satt stikkpillen. Jeg satte stikkpille på henne, det står at avføring kommer som regel ette 5 til 20 min. Men her kom det ikke så fort, min mann måtte på toalettet en tur, han bruker veldig godt tid når han skal sitte der. etter 40 min så jenten her at hun måtte bæsje, far satt i sine tanker på toalettet. Men vi hadde en barnepotte som jeg tokk frem og hun satte seg på den å det kom med en gang, hun passer nok ikke til å sitte på den. Jeg tømte den 2 ganger grunnet at den tar ikke så mye. Men etter 30 min så var hun ferdig mer blid og etter å tørket henne. så var magen hennes myk igjen. Så nå håper jeg at hun får normal avføring etter det, men jeg snakket med ei venninne nettopp og hun anbefalte oss å bruke movicol, her er det kun de siste 2 årene hun har hatt det kun når vi har vært på hytten i cirka 4 uker, aldri hjemme. Noen som har tips til oss? Anonymkode: 93d06...28b
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. juli 2021 #2 Skrevet 20. juli 2021 Merkelig at det kun skjer på hytta? Hvordan er kostholdet der? Movicol er uansett fint å ha. Blir hun treg i perioder er Movicol supert og skånsomt for å få naturlig fart i systemet.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #3 Skrevet 20. juli 2021 Legemidler og den slags burde dere ta med lege Har dere hatt ordentlig utredning når det gjelder disse problemene? Har dere prøvd å kutte matvarer? Spiser hun for eks mer iskrem av melk, kan hun tåle melk dårlig? Er det annen mat dere spiser mer av når dere er på hytta enn ellers? Brød? Visse typer pålegg? Anonymkode: 1b8f3...4bd
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #4 Skrevet 20. juli 2021 Veldig vanlig å bli treg i magen på ferien - man avviker fra rutiner og har litt dårligere kosthold. Jeg får fra avføring hver morgen til hver 3 dag omtrent selv, og jeg er 35 år og forsøker å holde fokus på å få i meg nok fiber uten at det er nok. Svisker smaker dritt, men erfaringsmessig hjelper det veldig. Og blåbær som dere jo kan plukke selv. Forsøk å kutt ned på melkeprodukter om hun spiser fløteis- melkesukker tar i alle fall knekken på min tarm. Anonymkode: 0c800...fc8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #5 Skrevet 20. juli 2021 Kan det være at hun vegrer seg for å bruke doen på hytta? Her i huset kan barnet holde på avf i mange dager fordi det er «skummelt» å bruke utedo. Støtter forslaget om å ha movicol tilgjengelig Anonymkode: 57727...9ee 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #6 Skrevet 20. juli 2021 Hei igjen.. Vi spiser neste det samme som hjemme, min man sier nok at det er for de at vi slapper mer av, hun er så aktiv her på hytten, så hun har ikke tid til å gå på toalettet, vi har hatt det siden 2019, vi har en ganske ny hytte med et stort bad med toalett, så det er ikke utedo her:) Jeg tror nok at vi kommer til å bruke dulcolax stikkpille en runde til om hun ikke får ut noe om 3 til 4 dager, min man har en venn som er lege, han var innom oss nå, han forklarte oss det godt:) Men jenta har nå kommet seg i seng og sovnet med en gang:) Så får vi håpe at det går seg til:) Anonymkode: 93d06...28b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #7 Skrevet 20. juli 2021 Jenta på 10 år måtte gå på potte fordi far sitter 40 min på do med mobilen? Hun tørker seg ikke selv heller? Anonymkode: 0411a...21e 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #8 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Heil.. Min 10 år gammel jente har som regel en periode med forstoppelse på sommeren, hun er aktiv og glad ingen form for sykdommer eller allergier. Vi har undersøkt det på sykehuset i 2019. Vi har nå vært på hytten i 14 dager og hun har kun vært på toalettet 1 gang og fått avføring ( tisser neste normalt, en del små ulykker), min mann sa i går at hun var hard som en stein på magen, jeg ringte legen vår i dag, hun hadde ferie. Jeg fikk i andre legen, jeg forklarte han om hvordan hun var. Han skrev ut dulcolax stikkpille til oss på resept. Jeg dro ned til apoteket og hentet dulcolax. Når jeg kom opp igjen så hadde min man forklart henne hvordan vi skulle få fart på tarmen igjen, hun har brukt romperakketen som hun kaller det ( paracet stikkpille) før. Hun kom mot meg og sa at hun ønsket å få ut det hun hadde opp tarmen når jeg kom inn døren, ja sa jeg vi går på soverommet sånn at jeg får satt stikkpillen. Jeg satte stikkpille på henne, det står at avføring kommer som regel ette 5 til 20 min. Men her kom det ikke så fort, min mann måtte på toalettet en tur, han bruker veldig godt tid når han skal sitte der. etter 40 min så jenten her at hun måtte bæsje, far satt i sine tanker på toalettet. Men vi hadde en barnepotte som jeg tokk frem og hun satte seg på den å det kom med en gang, hun passer nok ikke til å sitte på den. Jeg tømte den 2 ganger grunnet at den tar ikke så mye. Men etter 30 min så var hun ferdig mer blid og etter å tørket henne. så var magen hennes myk igjen. Så nå håper jeg at hun får normal avføring etter det, men jeg snakket med ei venninne nettopp og hun anbefalte oss å bruke movicol, her er det kun de siste 2 årene hun har hatt det kun når vi har vært på hytten i cirka 4 uker, aldri hjemme. Noen som har tips til oss? Anonymkode: 93d06...28b Spesielt at far gir så faen at han sitter 40 min på do... Anonymkode: d10e0...6be 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #9 Skrevet 21. juli 2021 Er det mulig hun er så aktiv at hun glemmer å få i seg nok væske (vann)? Kan forøvrig anbefale Duphalac (Laktulose) som forebyggende mot forstoppelse. Det selges uten resept på apoteket og har færre bivirkninger. Anonymkode: c5b5a...277 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #10 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men vi hadde en barnepotte som jeg tokk frem og hun satte seg på den å det kom med en gang, hun passer nok ikke til å sitte på den. Jeg tømte den 2 ganger grunnet at den tar ikke så mye. Men etter 30 min så var hun ferdig mer blid og etter å tørket henne. Har hun noen diagnoser som tilsier at hun må tørkes i en alder av ti år? Jeg hadde aldri latt et så gammelt barn bruke potte. Utrolig nedverdigende. Anonymkode: 5e038...4fc 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #11 Skrevet 21. juli 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Hei igjen.. Vi spiser neste det samme som hjemme, min man sier nok at det er for de at vi slapper mer av, hun er så aktiv her på hytten, så hun har ikke tid til å gå på toalettet, vi har hatt det siden 2019, vi har en ganske ny hytte med et stort bad med toalett, så det er ikke utedo her:) Jeg tror nok at vi kommer til å bruke dulcolax stikkpille en runde til om hun ikke får ut noe om 3 til 4 dager, min man har en venn som er lege, han var innom oss nå, han forklarte oss det godt:) Men jenta har nå kommet seg i seng og sovnet med en gang:) Så får vi håpe at det går seg til:) Anonymkode: 93d06...28b Hvorfor forsøker dere ikke gjøre noe med kostholdet for å forbedre livskvaliteten hennes? Når amn har sensitiv mage må man finne ut hva man reagerer på. Sensitiv mage gjennom hele barndommen gir mye høyere sjanse for å utvikle autoimmune sykdommer i voksen alder. En sensitiv mage begynner å reagere på stoffer i mat. Denne reaksjonen kan også begynne angripe personen sin egen kropp. Og da utvikler man auto immune sykdommer. Om det fortsetter slik som det er nå, så vil hun mest sannsynlig bli syk i 20-årene og havne på nav. Dere kan for eks prøve FODMAP en periode og gradvis introdusere matverer tilbake i kostholdet for å finne ut hva hun reagerer på Gluten og melkeprodukter er vanlige produkter å reagere på, selv om man ikke er allergisk. Anonymkode: 1b8f3...4bd 1
Mt3 Skrevet 21. juli 2021 #12 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har hun noen diagnoser som tilsier at hun må tørkes i en alder av ti år? Jeg hadde aldri latt et så gammelt barn bruke potte. Utrolig nedverdigende. Anonymkode: 5e038...4fc Mer nedverdigende å drite på seg fordi dassen ikke er ledig, når en tar stikkpille for å få fart på tarmen kommer det voldsomt brått. Regner med at TS sin datter normalt sett bruker å tørke seg selv, men når en har sittet som en krøpling på en alt for liten potte vil det være veldig greit med hjelp. TS, siden problemet kun er på hytteferie så vil det mest sannsynlig være en endring i spisevaner eller at hun ikke får i seg nok væske. Tilby vannmelon, banan, saft, isbiter... hva som helst som kan øke væske inntaket eller svisker/rosiner om hun spiser slikt. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #13 Skrevet 21. juli 2021 Hvilken far okkuperer doen i 40 min + når barnet har tatt stikkpille for å få fart på tarmen??? Anonymkode: 0411a...21e 6
Banankaka04 Skrevet 22. juli 2021 #14 Skrevet 22. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 20.7.2021 den 17.50): Heil.. Min 10 år gammel jente har som regel en periode med forstoppelse på sommeren, hun er aktiv og glad ingen form for sykdommer eller allergier. Vi har undersøkt det på sykehuset i 2019. Vi har nå vært på hytten i 14 dager og hun har kun vært på toalettet 1 gang og fått avføring ( tisser neste normalt, en del små ulykker), min mann sa i går at hun var hard som en stein på magen, jeg ringte legen vår i dag, hun hadde ferie. Jeg fikk i andre legen, jeg forklarte han om hvordan hun var. Han skrev ut dulcolax stikkpille til oss på resept. Jeg dro ned til apoteket og hentet dulcolax. Når jeg kom opp igjen så hadde min man forklart henne hvordan vi skulle få fart på tarmen igjen, hun har brukt romperakketen som hun kaller det ( paracet stikkpille) før. Hun kom mot meg og sa at hun ønsket å få ut det hun hadde opp tarmen når jeg kom inn døren, ja sa jeg vi går på soverommet sånn at jeg får satt stikkpillen. Jeg satte stikkpille på henne, det står at avføring kommer som regel ette 5 til 20 min. Men her kom det ikke så fort, min mann måtte på toalettet en tur, han bruker veldig godt tid når han skal sitte der. etter 40 min så jenten her at hun måtte bæsje, far satt i sine tanker på toalettet. Men vi hadde en barnepotte som jeg tokk frem og hun satte seg på den å det kom med en gang, hun passer nok ikke til å sitte på den. Jeg tømte den 2 ganger grunnet at den tar ikke så mye. Men etter 30 min så var hun ferdig mer blid og etter å tørket henne. så var magen hennes myk igjen. Så nå håper jeg at hun får normal avføring etter det, men jeg snakket med ei venninne nettopp og hun anbefalte oss å bruke movicol, her er det kun de siste 2 årene hun har hatt det kun når vi har vært på hytten i cirka 4 uker, aldri hjemme. Noen som har tips til oss? Anonymkode: 93d06...28b Herregud, hva i alle dager er poenget med å sitte på dass i 40 min når ungen har fått stikkpille og holder på å bæsje på seg? Stakkars unge som måtte drite i ei potte, sier jeg bare… Fortsett å gi henne stikkpiller om forstoppelsen ikke gir seg, og gi henne svisker, druer, pærer og annen frukt som gjør at hun kommer på do… Endret 22. juli 2021 av Banankaka04 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #15 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 6.43): Hvilken far okkuperer doen i 40 min + når barnet har tatt stikkpille for å få fart på tarmen??? Anonymkode: 0411a...21e Min erfaring er at det er noe de aller fleste mannfolk kunne ha gjort... Anonymkode: cf043...29b
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #16 Skrevet 22. juli 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Min erfaring er at det er noe de aller fleste mannfolk kunne ha gjort... Anonymkode: cf043...29b Bruker man 40min på do sitter man enten på internett (noe man kan gjøre andre steder) eller man har et elendig kosthold. En sunn og fin kropp bruker under 10min på do Anonymkode: 1b8f3...4bd 1
Gliffy Skrevet 22. juli 2021 #17 Skrevet 22. juli 2021 On 7/21/2021 at 6:43 AM, AnonymBruker said: Hvilken far okkuperer doen i 40 min + når barnet har tatt stikkpille for å få fart på tarmen??? Anonymkode: 0411a...21e At han går på do i det hele tatt etter å ha gitt ungen stikkpille er helt hårreisende! Hvis doen er utilgjengelig over lengre tid ofte så kan jo også det være grunnen til at hun holder seg og blir forstoppa.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #18 Skrevet 22. juli 2021 Hadde bedt far dra hjem for å si det sånn. Han bryr seg jo ikke en dritt. Anonymkode: d10e0...6be 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #19 Skrevet 23. juli 2021 On 7/22/2021 at 7:16 PM, AnonymBruker said: Hadde bedt far dra hjem for å si det sånn. Han bryr seg jo ikke en dritt. Anonymkode: d10e0...6be Bokstavelig talt 😆 (måtte bare) Anonymkode: d0413...135
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #20 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 6.43): Hvilken far okkuperer doen i 40 min + når barnet har tatt stikkpille for å få fart på tarmen??? Anonymkode: 0411a...21e Ja, det er rimelig spesielt… Da får han holde seg til hun er ferdig. Lurer på om dette bare er en trolletråd, siden ts skriver så detaljert om unødvendig teite ting hun og far gjør mot datteren. Men fordi andre faktisk kan lure på samme tema, så skal jeg svare skikkelig. Ikke unormalt at barn blir forstoppet på ferieturer. De kan for eksempel synes det er ubehagelig å gå på andre do enn doer hjemmet for å bæsje, eller at måltider forskyves og kostholdet endres. Anonymkode: 21fb1...e4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå