Gå til innhold

Overrasket over hvor lett det er å gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det viktig for meg at jeg ikke blir misforstått her! Ønsker ikke provosere noen og jeg kan veldig godt forstå at vekt nedgang ikke er likt for alle. Og jeg har flere ganger skeiet ut og lagt på meg igjen. Er jo en selvfølge at jeg ikke har hatt en sunt forhold til vekt også, siden jeg faktisk må slanke meg. Så er det sagt 😅

men over til hvor lett jeg syntes det er å gå ned i vekt

Jeg har aldri før faktisk tatt vekt nedgang seriøst og aldri før satt meg ordentlig inn i det. Nå har jeg lært (for min del) at det handler om kalorier inn og ut. Før telte jeg karbohydrater fordi jeg ikke forsto bedre. Nå har jeg stålkontroll over kaloriene og jeg raser ned i vekt! (Raser for meg, jeg syntes det går fort 😂) Har nå gått ned 10 kg på 1 år. 

Tidligere så har det vært mye jojo vekt. Slanking og legge på seg enda mer. Men jeg har en tro nå at jeg virkelig skal klare å holde vekta stabil, for jeg har lært så mye om hvilke matvarer som inneholder hvilke kalorier, og den informasjonen kommer jeg jo ikke til å glemme. Lært meg om posjonsstørrelser osv, og kosemat som er godt innenfor mitt kaloritak 😄

Jeg trodde denne gangen skulle bli som de tidligere, hvor jeg har rast ned i vekt (typ 25 kg på et halvt år), men etter vektnedgang så har jeg ikke klart å finne en normal balanse. 

Med kalori telling nå så får jeg lært meg (når jeg har nådd ideal vekt), hvor mye kalorier jeg faktisk kan spise. Det blir en ny hverdag og ny livsstil 

Jeg har også lært (for min del) at trening ikke har så mye å si for min vekt nedgang. Så jeg ser på slanking og trening som to helt forskjellige ting. Kalorier inn og ut styrer vekten, trening styrer kun muskelmasse. (Ja de henger sammen og man må spise riktig for å få muskler, men håper dere skjønner hva jeg mener). Jeg måtte nok trent intenst 4 timer hver dag for at det skulle hatt mye å si for mine kalorier inn og ut!

Vil si takk til dere her på KG, mye av det jeg har lært og fått motivasjon for har vært her inne 😍

Skal bli deilig når jeg endelig når målet, og føler jeg har stålkontroll 😄 

ALDRI MER JOJO VEKT!! 

Anonymkode: 6b9a5...7a0

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært overvektig hele mitt liv. Trodde ikke det var noen vits i å prøve å gå ned en gang. Har hørt så mye om hvor hardt det er og man må ha vilje av stål. Jeg har ikke viljestyrke i det hele tatt, så meg er det ikke noe håp for. De eneste i familien min som har gått ned, har gjort det på lavkarbo, men jeg elsker karbohydrater og blir kvalm av lavkarbomat!

Trodde kalorier var utgått og sånn man holdt på med på 80-tallet. Men så tenkte jeg jeg skulle telle en dag, bare for gøy. To måneder senere var jeg 10 kg lettere. 

Ble også overraska over hvor lett det var, skulle ønske noen vinkla det sånn isteden, da kunne jeg har begynt for ti år siden. 

(Nå, 5-6 år senere, synes jeg ikke det er like enkelt da. For selv om jeg nå er kjempebevisst på kaloriinnhold, så er det ikke så lett å finne motivasjon for å holde meg innafor det. Også tenker jeg litt at jeg bare kan gå litt over, for det er så lett å slanke det av igjen.)

Anonymkode: adea0...92b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så flott at du har funnet en livsstil som fungerer for din vektkontroll :) Det er jo cluet, at man finner matvaner man kan leve med, i stedet for jo-joslanking. Når det gjelder trening og vekttap, så heter det seg vel at kosthold tar kilo, trening tar gram.

Anonymkode: 86ae6...e80

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hyggelig innlegg ts! Gøy å høre at det har fungert bra for deg!

Jeg vil også kort meddele at jeg er glad og overrasket over hvor lett det faktisk er. Og skulle bare ønske noen virkelig fortalte eller ga meg de knepene (verktøyene) jeg har i dag, for 15-20 år siden. Synes det er fælt å tenke tilbake på årene jeg har brukt på å vær misfornøyd i egen kropp. Det tok meg bare få måneder å gå ned de kiloene jeg trengte for å bli fornøyd og glad med egen kropp.

Men med det sagt. Jeg er fornøyd nå og funnet en livsstil og matvei jeg kan og skal leve med videre. Ingen grunn til å se tilbake, bare framover!

Anonymkode: 2d210...4b0

AnonymBruker
Skrevet

Så bra 😊. Jeg har vært 10 kg overvektig mitt voksne liv, og har innimellom slanket bort 5, (for deretter å gå opp igjen.) det har vært relativt enkelt å gå ned. Nå har jeg fylt 46, og plutselig er det kjempevanskelig å gå ned. Teller kalorier og går turer, men etter en mnd viser vekta 1 kg mindre. Demotiverende 😪

Anonymkode: 8a55c...403

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2021 den 16.57):

Nå har jeg lært (for min del) at det handler om kalorier inn og ut.  

Anonymkode: 6b9a5...7a0

I teorien er det jo superenkelt - for det hjelper jo ikke hva man spiser hvis man spiser mer enn man forbrenner. 

MEN de fleste klarer jo ikke å sette dette ut i praksis. Mange klarer det for å gå ned i vekt - men så tenker de at nå er det over så går man tilbake til de gamle vanene sine igjen og vips så går vekten opp. 

Mange tror jo også at de har kontroll men det sniker seg inn noen kalorier her og der selv om man tilsynelatende spiser sunt  og kontrollert. 

Tror vel ikke det er nødvendig nei med alskens fancy dietter når det er dette som faktisk er viktig.  Her blir man nok litt lurt av diverse folk som skal spare penger. 

Gjør det enkelt og finn en livsstil som passer deg.  

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lett det er å gå ned i vekt varierer veldig fra person til person. Det har også mye å si hvordan utgangspunktet er, da både livsstil og vekt. 

Anonymkode: b446b...be8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, punkyB said:

I teorien er det jo superenkelt - for det hjelper jo ikke hva man spiser hvis man spiser mer enn man forbrenner. 

MEN de fleste klarer jo ikke å sette dette ut i praksis. Mange klarer det for å gå ned i vekt - men så tenker de at nå er det over så går man tilbake til de gamle vanene sine igjen og vips så går vekten opp. 

Mange tror jo også at de har kontroll men det sniker seg inn noen kalorier her og der selv om man tilsynelatende spiser sunt  og kontrollert. 

Tror vel ikke det er nødvendig nei med alskens fancy dietter når det er dette som faktisk er viktig.  Her blir man nok litt lurt av diverse folk som skal spare penger. 

Gjør det enkelt og finn en livsstil som passer deg.  

Forbrenningen synker jo kraftig med alderen, jeg hadde samme problem. Jeg ville gjøre det sakte, så jeg begynte å spise 200 kalorier mindre per dag over en periode, hvis vekten ikke gikk ned senket jeg 200 kalorier til, og da begynte jeg å miste en halv kg i uken :)

Anonymkode: 2eb95...b11

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forbrenningen synker jo kraftig med alderen, jeg hadde samme problem. Jeg ville gjøre det sakte, så jeg begynte å spise 200 kalorier mindre per dag over en periode, hvis vekten ikke gikk ned senket jeg 200 kalorier til, og da begynte jeg å miste en halv kg i uken :)

Anonymkode: 2eb95...b11

Det har du nok veldig rett i og noe kanskje ikke alle tenker på. 

Hos meg har litt alder og litt korona gjort at kiloer har sneket seg på når jeg ikke har justert ned inntaket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...