AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #1 Skrevet 20. juli 2021 Har to venninner " Kari og Siri". Kari og Siri er mye sammen fordi de begge er single. Sist gang vi møttes, følte jeg dårlige vibber fra første sekund. Jeg fikk et falskt smil av Kari. Vi satte oss til å spise på restauranten, og jeg fikk plutselig spørsmål vedr. samboerforholdet. Jeg har fått et inntrykk av at de er samstemte om hvor " tøffel" jeg har blitt. Jeg sa at alt var bra, at vi nyter sommerdagene ute i hagen mye og at vi ellers ikke gjør stort pp kveldene fordi vi jobber en del også. Plutselig forteller Kari meg at jeg må være forsiktig så jeg ikke mister meg selv i forholdet. Siri nikket. Jeg visste at de hadde snakket om meg. Jeg merket det på stemningen. Jeg har ikke mistet meg selv. Jeg orker bare ikke å leve slik jeg gjorde før, sa jeg. Det var ikke svaret hun ønsket seg. Hun sa " vel, vel, du får bare kose deg da. Lykke til med det der". Siri forsøkte å pakke det inn litt. De var helt enige. Deretter ble jeg fortalt om to andre som hadde mistet seg selv i forholdene med fullt navn. Jeg trenger ikke vite at Linda og Lene har skilt seg pga. å ha mistet seg selv, og jeg tror neppe de liker at Kari forteller om de over en middag midt i byen. Jeg har aldri hatt det bedre, og nå finner de ting som ikke stemmer for å ha noe å snakke om. Da hun kom på besøk hos meg da huset var ferdig, ble det ikke sagt med et ord at hun synes det ble fint. Det reagerte jeg også litt på. Det jeg reagerte mest på var at hun fortalte til folk hun aldri før hadde møtt, men prøver å bli venn med om mitt personlige liv, nedturer og oppturer bla. svært intime ting. Dette likte jeg veldig dårlig og sa det også til henne. Siri møtte meg for litt siden og begynte å ilegge meg " diagnoser" for hvorfor jeg hadde valgt feil menn i livet tidligere. Hva skjer med at de må rote rundt i livet til andre? Det drøyeste er når de disser andre venners oppdragelse av barn. Anonymkode: d0d69...033 4
GammelKaktus Skrevet 20. juli 2021 #3 Skrevet 20. juli 2021 Kanskje finne deg noen andre å være med da. Er ikke uvanlig at en plukker ut visse "venner" med alderen og erfaringer. Jo eldre man blir jo mer ser man hvem de rundt enn egentlig er. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #4 Skrevet 20. juli 2021 Du får finne deg andre venner da. Men det er faktisk relativt velkjent at en del nærmest utsletter seg selv for å være "oss to", og plutselig går forholdet til helvete og da har de ingen å støtte seg på og vet knapt hvem de er. Anonymkode: d01f1...14f 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #5 Skrevet 20. juli 2021 Hva skal du med slike folk? Er helt normalt at man i voksen alder blir mer selektiv hvem man omgås. Disse virker å ta energi og livskraft- ikke gi. Slikt blir for utmattende. Hadde bare latt det vennskapet fade ut. En ting til; venner som utleverer andre, utleveres lett deg og. Anonymkode: c884a...d0b 13
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #6 Skrevet 20. juli 2021 Du behøver ikke de i ditt liv. Finn deg ordentlige venner. Ordentlige venner er ikke slik som de to er. Ikke ta noe oppgjør med disse om det, siden jeg ser for meg at de er sladrekjerringer. La det heller fade ut. Anonymkode: 9b73a...2f7 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #7 Skrevet 20. juli 2021 De høres misunnelige ut, de ønsker sikkert at det var de som var samboere i nybygd hus. Anonymkode: 26b22...9d5 12
Silva Pluvialis Skrevet 20. juli 2021 #8 Skrevet 20. juli 2021 (endret) Det høres veldig spesielt ut. Har du prøvd å ta det opp? Et godt vennskap bør tåle en ærlig samtale i blant. Det er mye bedre at du tar det opp enn at du går og ulmer på det. Da spiser det opp deg selv og vennskapet. Snakk. Si at du reagerer og se hva de sier. Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #9 Skrevet 20. juli 2021 Neste gang dere treffes, benytt sjansen til å stille spørsmål. Den beste måten å stille folk til veggs på, er å stille spørsmål så de må redegjøre for egne holdninger og ideer. Bare vær helt rolig og la dem snakke, og still oppfølgende spørsmål når de kommer med påstander. Hvis de har diktet opp ting som er bare tull, så forklar dem hvorfor det ikke er sånn, og be dem om å komme til deg og spørre stedet for å sitte og sladre seg i mellom og dikte opp problemer som ikke er der. Det er forvørig også mennesker som "mister seg selv" som singel. Noen blir bitre, men enda flere blir mer og mer sære jo lengre de kun har seg selv å ta hensyn til. Det er fordeler og ulemper med både samboerskap og aleneboerskap, og kjæresteforhold og singletilværelse. Jeg har et par single og barnløse venninner som er mye sammen, noe som er veldig naturlig siden de lett inntar rollen som hverandres hovedperson fordi de bor alene. Den de forteller om store og små hendelser og deler sorger og tanker med. For oss som har samboer blir denne hovedpersonen automatisk samboeren. Fordi den man bor sammen med er så lett tilgjengelig for å lufte tankene til. Når man har fått luftet tankene, er man på en måte ofte ferdig, og trenger ikke å ringe en venn for å lufte på nytt. Kommer man hjem fra jobb og er sliten og frustert, går man jo ikke forbi samboeren og hiver seg på telefonen til vennene. Det blir helt naturlig samboeren først, og deretter vennene (om man ikke er ferdig å blåse ut). For meg og andre som er introverte i tillegg, merkes dette enda bedre. Det betyr ikke at vennene ikke er viktige lenger, men bare at de har havnet bak samboeren i køen når det kommer til å være den viktige personen i livet som får vite alt først. Anonymkode: b7eb7...a8f 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #10 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har to venninner " Kari og Siri". Kari og Siri er mye sammen fordi de begge er single. Sist gang vi møttes, følte jeg dårlige vibber fra første sekund. Jeg fikk et falskt smil av Kari. Vi satte oss til å spise på restauranten, og jeg fikk plutselig spørsmål vedr. samboerforholdet. Jeg har fått et inntrykk av at de er samstemte om hvor " tøffel" jeg har blitt. Jeg sa at alt var bra, at vi nyter sommerdagene ute i hagen mye og at vi ellers ikke gjør stort pp kveldene fordi vi jobber en del også. Plutselig forteller Kari meg at jeg må være forsiktig så jeg ikke mister meg selv i forholdet. Siri nikket. Jeg visste at de hadde snakket om meg. Jeg merket det på stemningen. Jeg har ikke mistet meg selv. Jeg orker bare ikke å leve slik jeg gjorde før, sa jeg. Det var ikke svaret hun ønsket seg. Hun sa " vel, vel, du får bare kose deg da. Lykke til med det der". Siri forsøkte å pakke det inn litt. De var helt enige. Deretter ble jeg fortalt om to andre som hadde mistet seg selv i forholdene med fullt navn. Jeg trenger ikke vite at Linda og Lene har skilt seg pga. å ha mistet seg selv, og jeg tror neppe de liker at Kari forteller om de over en middag midt i byen. Jeg har aldri hatt det bedre, og nå finner de ting som ikke stemmer for å ha noe å snakke om. Da hun kom på besøk hos meg da huset var ferdig, ble det ikke sagt med et ord at hun synes det ble fint. Det reagerte jeg også litt på. Det jeg reagerte mest på var at hun fortalte til folk hun aldri før hadde møtt, men prøver å bli venn med om mitt personlige liv, nedturer og oppturer bla. svært intime ting. Dette likte jeg veldig dårlig og sa det også til henne. Siri møtte meg for litt siden og begynte å ilegge meg " diagnoser" for hvorfor jeg hadde valgt feil menn i livet tidligere. Hva skjer med at de må rote rundt i livet til andre? Det drøyeste er når de disser andre venners oppdragelse av barn. Anonymkode: d0d69...033 Hadde sagt "sjalusi og misunnelse klær ikke deg/dere" Anonymkode: 4a8eb...5b5 5
Kvalitet Skrevet 21. juli 2021 #11 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har to venninner " Kari og Siri". Kari og Siri er mye sammen fordi de begge er single. Sist gang vi møttes, følte jeg dårlige vibber fra første sekund. Jeg fikk et falskt smil av Kari. Vi satte oss til å spise på restauranten, og jeg fikk plutselig spørsmål vedr. samboerforholdet. Jeg har fått et inntrykk av at de er samstemte om hvor " tøffel" jeg har blitt. Jeg sa at alt var bra, at vi nyter sommerdagene ute i hagen mye og at vi ellers ikke gjør stort pp kveldene fordi vi jobber en del også. Plutselig forteller Kari meg at jeg må være forsiktig så jeg ikke mister meg selv i forholdet. Siri nikket. Jeg visste at de hadde snakket om meg. Jeg merket det på stemningen. Jeg har ikke mistet meg selv. Jeg orker bare ikke å leve slik jeg gjorde før, sa jeg. Det var ikke svaret hun ønsket seg. Hun sa " vel, vel, du får bare kose deg da. Lykke til med det der". Siri forsøkte å pakke det inn litt. De var helt enige. Deretter ble jeg fortalt om to andre som hadde mistet seg selv i forholdene med fullt navn. Jeg trenger ikke vite at Linda og Lene har skilt seg pga. å ha mistet seg selv, og jeg tror neppe de liker at Kari forteller om de over en middag midt i byen. Jeg har aldri hatt det bedre, og nå finner de ting som ikke stemmer for å ha noe å snakke om. Da hun kom på besøk hos meg da huset var ferdig, ble det ikke sagt med et ord at hun synes det ble fint. Det reagerte jeg også litt på. Det jeg reagerte mest på var at hun fortalte til folk hun aldri før hadde møtt, men prøver å bli venn med om mitt personlige liv, nedturer og oppturer bla. svært intime ting. Dette likte jeg veldig dårlig og sa det også til henne. Siri møtte meg for litt siden og begynte å ilegge meg " diagnoser" for hvorfor jeg hadde valgt feil menn i livet tidligere. Hva skjer med at de må rote rundt i livet til andre? Det drøyeste er når de disser andre venners oppdragelse av barn. Anonymkode: d0d69...033 Det kan jo faktisk være velmenende. Dog forstår jeg at du føler det ubehagelig «når de er to mot deg».
Zidji Skrevet 21. juli 2021 #12 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ok. Anonymkode: fbcc1...cbc Slike folk som deg er så lavmål som der går an å bli. 2
Sunnys Skrevet 21. juli 2021 #13 Skrevet 21. juli 2021 De føler nok at du har blitt roligere og slått deg mer til ro, og ikke er så avhengig av de lengre. Dette kan føles truende for de. Du har gått videre, mens de står på stedet hvil. De savner deg og skulle helst sett at du ble singel og var sammen med de hele tiden. De får kalde føtter da venninner etablerer seg, får samboere, barn. Da føler de seg små, misunnelig og de blir slik som du beskriver her. Du skal leve livet ditt, og ta dine egne valg i livet. det at hun ikke kommenterer det nye huset ditt handler om misunnelse. hun klarer ikke glede seg på dine vegne, fordi hun selv ikke er der. kan tenke meg hun har vært en «leder» i vennegjengen og følt seg ovenpå.. nå er du i et godt forhold, og hun er ikke nr 1 lengre. Derfor kommer disse stikkene. hun baksnakker, for å få bekreftelse på at det hun mener er rett, og for å føle seg litt bedre. dette handler om henne - ikke deg. Ikke la henne påvirke hva du selv tenker, vil, og ønsker ❤️🌸 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #14 Skrevet 21. juli 2021 Hvorfor mener dere at jeg mister meg selv? Hva mener dere med å "miste seg selv"? Hvorfor er det negativt å "miste" seg selv? Hva er det ved meg som er borte? Tror dere at det som er "borte" kan ha blitt erstattet av noe jeg selv er glad for? Hvorfor tror dere at jeg ikke klarer å aktivt virdere og ta gode velg for hverdagen min, og at dere er bedre rustet til å se hva jeg trenger og trives med? Har dere snakket om og diskutert meg og livet mitt bak min rygg? Vet Linda og Lene som har skilt seg at dere utleverer private ting til en tredjeperson? Har dere fortalt om meg og mitt liv til andre? Tror dere at alle våre verdier, mål og interesser er like bare fordi vi er venner? Mener dere at jeg er en dårlig venn? Er jeg for lite til stede i livet deres? Hva savner dere? Anonymkode: e81bb...f26 7
CorvusCorax Skrevet 21. juli 2021 #15 Skrevet 21. juli 2021 Tror du at du kanskje opplever dem som kritiske fordi du er usikker på forholdet? Om dere har det fint, så er det vel bare å børste av seg. Eller så kan du jo snakke med dem om det.
Sunnys Skrevet 21. juli 2021 #16 Skrevet 21. juli 2021 CorvusCorax skrev (25 minutter siden): Tror du at du kanskje opplever dem som kritiske fordi du er usikker på forholdet? Om dere har det fint, så er det vel bare å børste av seg. Eller så kan du jo snakke med dem om det. Tror ts opplever at hun er skuffet over venninnene sine. Som ikke klarer å glede seg på hennes vegne, men kritiserer hennes valg, og måten hun ønsker å leve på. 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #17 Skrevet 21. juli 2021 Dette er vel klassisk misunnelse fra disse to. Men det er ofte vanskelig å ha single venninner når man er etablert i et forhold. og motsatt er det ikke så lett for single damer å ha gifte/samboende venninner. Det blir en ulikhet i livssituasjon som kan påvirke vennskapet negativt. Det er lett å føle seg mindreverdig og misunnelig. Og en masse annet. Men jeg synes disse venninnene oppfører seg dårlig mot deg. Min erfaring er at det er best å ha single venninner som singel og gifte/samboende venninner når man selv er gift/samboende. Det lar seg jo ikke alltid gjøre, men det fungerer som regel bedre sånn. Anonymkode: ee83d...84b 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #18 Skrevet 22. juli 2021 De syns livet ditt virker for bra og prøvde å fiske etter ble negativt å ta deg på. De tror at alt i livet ditt er fasade. Anonymkode: 5e23e...c9e
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #19 Skrevet 23. juli 2021 Første jeg tenker er sjalusi.. Anonymkode: 8da11...930 1
Duff Skrevet 23. juli 2021 #20 Skrevet 23. juli 2021 Du kan også bare respondere med å si "ja, og hva så?" Så får de begrunne det de sier. Ikke gi de noe mer å snakke om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå