Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Noen som vet hvor man kan få hjelp til å forstå skatt og skatteberegning? Jeg er 25 år, har gått på tiltakspenger f.o.m mars. Har en bachelorgrad, som jeg fullførte i fjor. Nå skal jeg snart over på AAP. Venter bare på vedtaket i posten.

Hvordan kan man vite hvor mye man kommer til å tjene, når man ikke vet hvor lenge man skal gå på AAP? Skal man bare gjette? Hvordan beregner man, og hvilke tall beregner man? Jeg har ikke hatt inntekt tidligere. Har fått med meg at grunnbeløpet for 01. Mai 2021 er 106 399 kr. Vil man få et vedtak fra NAV om hvor mye man kommer til å tjene det neste året? 

I tillegg stusser jeg på at ikke alle utbetalingene på Dine sider er registrert. Det står bare utbetalinger for Mai, Juni og Juli - men jeg har gått på tiltakspenger siden Feb/ Mars. Og det har jeg kontoutskrifter på. 

Jeg har studielån, men vet jo ikke når renter på dette lånet kommer til å løpe. Jeg kan jo iķke skrive noe på gjeldsrenter da?

Mulig jeg er bare litt rask med ting, ønsker bare å få unna stressrelaterte ting. Og jeg er redd for å bli trukket i inntekt, fordi jeg ikke har bestilt skattekort tidlig nok. Jeg skjønner ingenting av skatt generelt, og ja jeg har prøvd å lese meg opp både på Skatteetaten og NAV. Takk for svar! :)

Anonymkode: 0c16a...bff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ang lånekassen, du kan søke om rentefritak slik at du ikke trenger å betale på lånet enda. 

Du får minimum 2 x G, dvs 212.798 brutto pr år. Dette er summen du bør gå ut fra når du skal ordne skattekort. 

Anonymkode: 18f9e...a33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ang lånekassen, du kan søke om rentefritak slik at du ikke trenger å betale på lånet enda. 

Du får minimum 2 x G, dvs 212.798 brutto pr år. Dette er summen du bør gå ut fra når du skal ordne skattekort. 

Foresten, glemte meg. Er du under 25 får du 2/3 av to ganger grunnbeløpet. 

AnonymBruker
Skrevet

Beløpet du får i AAP, regnes ut etter hva du har tjent de 3 siste årene før du ble syk. Du får da 66% av dette.

Har du ikke jobbet, så får du minstesats, og enda mindre om du er under 25 år.

Legger ved en oversikt. 

D2B365A5-B77F-468C-A6BF-E48CE86D4ED3.jpeg

Anonymkode: 44df6...d2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Beløpet du får i AAP, regnes ut etter hva du har tjent de 3 siste årene før du ble syk. Du får da 66% av dette.

Har du ikke jobbet, så får du minstesats, og enda mindre om du er under 25 år.

Legger ved en oversikt. 

D2B365A5-B77F-468C-A6BF-E48CE86D4ED3.jpeg

Anonymkode: 44df6...d2a

Minstesats er alltid 2 x grunnbeløpet (under 25 som unntak) selv om man har jobbet, så om 66% av lønn blir under 212798 så vil man fortsatt få denne summen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...