Gå til innhold

Hva er reglene angående lave hekker på egen tomt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har busker 0.5m inn på min tomt, men nå har de blitt så store at noen blader og greiner går over på naboens tomt.. 

Dette er små busker under 2m.

Noen som vet reglene angående det her? For jeg mener å ha lest at når de står inne på egen tomt og er under 2m så kunne greiner og blader gå 0.5m over på naboens side uten at naboen kan sende inn klage? (vet selvfølgelig at naboen kan klippe vekk det som kommer over på hans tomt, men bare lurte på om han liksom kan klage..? 

Anonymkode: f786a...753

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier naboen og hva var avtalen når hekken ble satt ned? 

Jeg klipper naboenes hekker når det passer meg, de står som din hekk på deres side men vokser inn på min side. Den ene naboen har klippet på min side i dag, han rydder fint opp etter seg så det er helt greit. Den andre naboen klipper og lar alt ligge så til han har jeg sagt at jeg klipper selv en dag jeg har lyst til å gjøre det. Jeg orker ikke komme hjem sliten og sur bare for å se at jeg må rake opp alt og bære det bort når jeg har andre ting å gjøre. Jeg tror eller ikke det finnes noen klare regler på dette men du må nok ta på deg jobben med å vedlikeholde og hvis naboen mener det bør gjøres årlig så må du kanskje det. Kommer helt an på type hekk.

Anonymkode: 91b66...4a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

... Jeg tror eller ikke det finnes noen klare regler på dette men du må nok ta på deg jobben med å vedlikeholde og hvis naboen mener det bør gjøres årlig så må du kanskje det. Kommer helt an på type hekk.

Anonymkode: 91b66...4a5

Der tar du feil. Dette er lovregulert, og hekker/trær er en av de vanligste årsakene til rettstvister mellom naboer.

Har ikke tid til å finne frem opplysninger til TS akkurat nå, men det er skrevet masse avisartikler om dette. Så informasjonen er ganske lett tilgjengelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...