AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #1 Skrevet 20. juli 2021 Er det vanlig? Er de ofte misunnelige på sykepleiere? Anonymkode: fef78...78b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #2 Skrevet 20. juli 2021 Det er ikke mitt inntrykk etter 14 år som sykepleier. Møtt noen ytterst få bare som har hatt et stort markeringsbehov. Men tror det har gått mer på personlighet. har inntrykk av at de fleste helsefagarbeidere er glade for å slippe alt ansvaret til spl. Anonymkode: 20ce4...5a8 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #3 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er ikke mitt inntrykk etter 14 år som sykepleier. Møtt noen ytterst få bare som har hatt et stort markeringsbehov. Men tror det har gått mer på personlighet. har inntrykk av at de fleste helsefagarbeidere er glade for å slippe alt ansvaret til spl. Anonymkode: 20ce4...5a8 Min erfaring er det samme. Har jobbet 9 år til sammen som sykepleier på både sykehus og sykehjem. Anonymkode: fe4ac...2c6 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #4 Skrevet 20. juli 2021 Min erfaring som hjelpepleier er at noen få sykepleiere til tider nedlatende mot hjelpepleiere/helsefagarbeidere, vi gjør stort sett samme jobb(utenom dosering og blodprøver/kontroll) i eldreomsorgen her på bygda hvor jeg arbeider. Men igjen så er det pleieassistentene/vikarer som blir sett ned på tross at de jobber for luselønn i fulle vikariatstillinger med samme arbeidstrykk som faglærte minus dele ut medisiner nå i ferien og mange blir herset med, rett og slett råtten oppførsel som har blitt tatt opp flere ganger i ledelsen.. men de aller aller fleste sykepleiere er hyggelige og samarbeider godt med de andre pleierne. Anonymkode: 46ee5...5ff 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #5 Skrevet 20. juli 2021 Tror ikke det er så vanlig, men det finnes alltid noen. Jeg kjenner en hjelpepleier som egentlig ønsker dypt og inderlig å bli sykepleier, men hun klarte ikke studiene. Hun har et enormt behov for å markere seg overfor sykepleiere på forskjellige vis. Men her tror jeg det går mest på personlighet, jeg kan se for meg at hun ville vært likedan som sykepleier, og begynt å gå rundt og sette legene på plass. Anonymkode: 572b5...4ec 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #6 Skrevet 20. juli 2021 Tja. Har opplevd misnøye og lite forståelse for at vi (sykepleiere) faktisk må utføre en del oppgaver som helsefagarbeidere ikke kan utføre, mens de da må gjøre arbeid på "gulvet". Skjønner det er kjedelig at man ikke kan gjøre oppgaver annenhver gang (f.eks tørke opp uhell på pasientrom). Men når fru Hansen ligger på naborommet og trenger morfin, så må jeg faktisk prioritere det da en helsefagarbeider ikke kan det. Jeg føler av og til at misnøyen er direkte rettet mot oss. Jeg forstår de kanskje er lei, men det er jo ikke vår feil (finnes jo selvsagt unntak). De fleste sykepleierne på min arbeidsplass forsøker å fordele likt. F.eks likt antall stell (av og til må sykepleier ta en mindre for å rekke over noe annet, f.eks visitt). Jeg forsøker så langt det lar seg gjøre å ta min del, slik som å følge på wc, tørke opp uhell, skifte på senger osv. Men helt ærlig, hvordan skal vi løse krisen med sykepleiemangel dersom sykepleierne skal gjøre SINE oppgaver og andre yrkesgruppers oppgaver? Vi klarer dessverre ikke å være helsefagarbeider, sykepleier, fysioterapeut og aktivitør samtidig. Jeg tror nok en del helsefagarbeidere er lei. For ja, det legges jo en del over på de. Men ikke fordi vi selv ikke gidder. Og det er jo mulig å utdanne seg videre, men forstår jo at ikke alle orker eller er i en livssituasjon hvor det ikke passer seg. Jeg synes også det er viktig å heller snakke med leder om problemene, i stedet for å klage til sykepleierne. Det løser ingen problemer. Stort sett er det en gjenganger at grunnbemanningen burde bestått av flere helsefagarbeidere/assistenter, slik at vi er fri til å rekke over sykepleieoppgaver. Når jeg må være ute av avdeling over halve dagen for å gjøre sykepleieroppgaver andre steder, eller på andre avdelinger, så sier det seg selv at grunnbemanningen svikter. Anonymkode: 25415...c3d 14
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #7 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det vanlig? Er de ofte misunnelige på sykepleiere? Anonymkode: fef78...78b Nei, absolutt ikke. Sykepleiere er derimot mine gode kolleger. Føler det heller går på personlighet, noen føler seg alltid underlegne uansett Anonymkode: 3e01a...f85 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #8 Skrevet 20. juli 2021 Hvorfor skulle de det? Alle helsefagarb. jeg kjenner er glad de slipper ansvaret sykepleiere har. Det er heller ingen problem å ta sykepleien om det er den jobben de vil ha. Mitt inntrykk er at de fleste (både helsefag og sykepleie) ønsker seg over i helt andre yrker. Anonymkode: e7028...498 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #9 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det vanlig? Er de ofte misunnelige på sykepleiere? Anonymkode: fef78...78b Bokmålsordboka Oppslagsord Ordbokartikkel underlegen under|legen a5 (etter tysk egentlig 'som ligger under') mindre god, mindre dyktig eller lignende enn være sin motstander underlegen / føle seg underlegen overfor en ordbok Jeg verken føler meg verken mindre dyktig eller mindre verdt. Likevel vet jeg at min kompetanse er annerledes enn en sykepleiers og de har sine ting og jeg har mine ting. Jeg er ansatt ved sykehjem og for alle faggrupper er det samme arbeidsoppgaver sånn ca som går igjen utenom diverse rutiner (bestillinger, legevisitter) og diverse uforutsette ting (oppkast/diare, iv og O2 behandling ved sykdom). Noen bestillinger faller på helsefagarbeideren (hjelpepleier/omsorgsarbeider), noe på sykepleieren. Det jeg IKKE liker er at selv om man har lavere kompetanse så er det mange sykepleiere som kommer rett fra skolebenken og ikke viser respekt for din ansiennitet. Det finnes kompetanse og det finnes ansiennitet. Man skal ikke bare respektere kompetanse. Hilsen helsefagarbeider med 18års ansiennitet ved samme sted. Anonymkode: e4c80...3c0 1
Knoot Skrevet 20. juli 2021 #10 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tja. Har opplevd misnøye og lite forståelse for at vi (sykepleiere) faktisk må utføre en del oppgaver som helsefagarbeidere ikke kan utføre, mens de da må gjøre arbeid på "gulvet". Skjønner det er kjedelig at man ikke kan gjøre oppgaver annenhver gang (f.eks tørke opp uhell på pasientrom). Men når fru Hansen ligger på naborommet og trenger morfin, så må jeg faktisk prioritere det da en helsefagarbeider ikke kan det. Jeg føler av og til at misnøyen er direkte rettet mot oss. Jeg forstår de kanskje er lei, men det er jo ikke vår feil (finnes jo selvsagt unntak). De fleste sykepleierne på min arbeidsplass forsøker å fordele likt. F.eks likt antall stell (av og til må sykepleier ta en mindre for å rekke over noe annet, f.eks visitt). Jeg forsøker så langt det lar seg gjøre å ta min del, slik som å følge på wc, tørke opp uhell, skifte på senger osv. Men helt ærlig, hvordan skal vi løse krisen med sykepleiemangel dersom sykepleierne skal gjøre SINE oppgaver og andre yrkesgruppers oppgaver? Vi klarer dessverre ikke å være helsefagarbeider, sykepleier, fysioterapeut og aktivitør samtidig. Jeg tror nok en del helsefagarbeidere er lei. For ja, det legges jo en del over på de. Men ikke fordi vi selv ikke gidder. Og det er jo mulig å utdanne seg videre, men forstår jo at ikke alle orker eller er i en livssituasjon hvor det ikke passer seg. Jeg synes også det er viktig å heller snakke med leder om problemene, i stedet for å klage til sykepleierne. Det løser ingen problemer. Stort sett er det en gjenganger at grunnbemanningen burde bestått av flere helsefagarbeidere/assistenter, slik at vi er fri til å rekke over sykepleieoppgaver. Når jeg må være ute av avdeling over halve dagen for å gjøre sykepleieroppgaver andre steder, eller på andre avdelinger, så sier det seg selv at grunnbemanningen svikter. Anonymkode: 25415...c3d Jeg tenker en unison front mot ledelsen og øvrige politiske ledelse må til for å få flere hender. For de gangene det er misnøye slik jeg opplever det er de gangene sykepleierne må ta sykepleieroppgaver, men da blir de andre oppgavene lagt på oss og det med "to hender mindre". Sykepleiere må få lov til å gjøre deres oppgaver, men bemanningen må ikke da settes til at belastningen går utover helsefagarbeiderne og assistentene. Legg merke til at jeg ikke klandrer sykepleierne, men heller ledelsen som ikke bemanner nok opp for det.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #11 Skrevet 21. juli 2021 Jeg håper ikke det. Jeg er sykepleier på sykehus, og har svært godt inntrykk av hjelpepleierne på min avdeling. De er faglig dyktige, og har delegering på mange prosedyrer som engangskatetrisering, blodprøver etc. Dessverre ansettes ikke helsefagarbeidere på sykehus mer. Anonymkode: a6f54...c5d
Laraa Skrevet 21. juli 2021 #12 Skrevet 21. juli 2021 Nei. Jeg er helsefagarbeider og veldig fornøyd med det. Vernepleierene og sykepleiere på jobben har stor respekt for oss både Helsefagarbeidere og ufaglærte og vi for dem. Vi utfyller hverandre og er en god gjeng kollegaer som ikke tenker på titler. Det eneste jeg synes er litt dumt er at de får turnustillegg. Altså ekstra tillegg for den ulempen det er å jobbe kveld, helligdager og helg. Det kommer utenom kvelds og helligdagstillegene. I min kommune er det kun sykepleiere og vernepleiere som får det og akkurat det synes jeg ikke rettferdig. Helsefagarbeidere og ufaglærte jobber like mye kveld, helligdager og helg. Dette tillegget burde være likt for alle 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #13 Skrevet 21. juli 2021 3 hours ago, Laraa said: Nei. Jeg er helsefagarbeider og veldig fornøyd med det. Vernepleierene og sykepleiere på jobben har stor respekt for oss både Helsefagarbeidere og ufaglærte og vi for dem. Vi utfyller hverandre og er en god gjeng kollegaer som ikke tenker på titler. Det eneste jeg synes er litt dumt er at de får turnustillegg. Altså ekstra tillegg for den ulempen det er å jobbe kveld, helligdager og helg. Det kommer utenom kvelds og helligdagstillegene. I min kommune er det kun sykepleiere og vernepleiere som får det og akkurat det synes jeg ikke rettferdig. Helsefagarbeidere og ufaglærte jobber like mye kveld, helligdager og helg. Dette tillegget burde være likt for alle Da burde dere gå sammen med forbundet og kreve tillegg. Anonymkode: c00de...919 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå