Gjest jente29 Skrevet 16. september 2005 #1 Skrevet 16. september 2005 Jeg og samboer skiller lag, flytter tilbake til hjembyen min. Var ferdig utdannet sosionom for 3 mnd siden, men har ikke jobb. Skal soke jobb naar jeg kommer hjem. Jeg har ca 70 000 kr oppspart paa BSU konto + at jeg har egen bil, men har ellers ingen kontanter - ca 8 000. Tror det kan gaa noen mnd. til jeg kommer i jobb. Vil unngaa aa bo hjemme hos mine foreldre. Er det noen som vet om jeg faar bostotte -sosialhjelp-til jeg kommer i jobb. Eller er det noen som har gode tips om hva jeg skal gjore.
Wonderwoman Skrevet 16. september 2005 #2 Skrevet 16. september 2005 Kan ikke svare skråsikkert, men kan ikke tenke meg at du får sosialhjelp. Da må du nok selge bilen først, du skal helst ikke eie noe som helst for å få noe av sosialkontoret. Men det kan hende du får LÅNE penger gjennom sosialkontoret. Du kan jo ta på deg ekstravakter innen psykiatri / rus / PU til du får deg en fast jobb? Burde ikke være noe problem med din utdannelse....
Gjest Bellatrix Skrevet 16. september 2005 #3 Skrevet 16. september 2005 Du må vel også bruke pengene du har på BSU-kontoen.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #4 Skrevet 16. september 2005 Tusen takk for svar. Saa det gaar an aa laane penger via sosialkontoret til bolig fordi om man ikke har jobb. Satser paa aa begynne som vikar. Tar hva som helst for aa komme fort i jobb. Ringte banken i dag. Fikk beskjed om at dersom jeg tok ut penger fra BSU kontoen, ble kontoen sagt opp, og jeg kunne aldri opprette en ny BSU konto. Dette synes jeg er synd, da jeg jo etterhvert vil kjope meg leilighet.
Gjest Melk Skrevet 16. september 2005 #5 Skrevet 16. september 2005 Aetat har fine jobbsider, så du kan jo begynne å søke jobb hjemme alt nå.
Gjest Bellatrix Skrevet 16. september 2005 #6 Skrevet 16. september 2005 Be om lån hos sosialkontoret.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #7 Skrevet 16. september 2005 du får neppe lån hos sosialkontoret når du sitter med penger på konto. De er ganske nøye på sånt
Gjest gjest1 Skrevet 16. september 2005 #8 Skrevet 16. september 2005 Æææh? Du er utdannet sosionom, og så kjenner du ikke til rettigheter og "lov om sosiale tjenester"? Må innrømme at når jeg leser dette, blir jeg ørliiite granne bekymret for dine fremtidige klienter! Hvordan skal du evne å hjelpe dem, når du ikke har kunnskapen som trengs? Men uansett, lykke til!
Kittykat Skrevet 16. september 2005 #9 Skrevet 16. september 2005 Jeg vil ikke tro du vil få så mye hjelp når du har 70 000,- på konto. Det hjelper ikke å forklare dem at det er penger som skal gå til kjøp av bolig en gang i tiden. Du kan ikke ha et rødt øre oppspart, for å si det sånn. Men det skader jo ikke å spørre da. I verste fall så får du ikke noe hjelp fra dem og må dermed bo hos familie f eks, mens du leiter etter en jobb og bolig, Jeg tror familie vil stille opp for deg når du er i en sånn situasjon. Og da hjelper det ikke hvor mye du vil unngå det. Heller det enn å bo på gaten, for å si det sånn.
liv Skrevet 16. september 2005 #10 Skrevet 16. september 2005 Du har lov til å ta ut det du har spart i år om det hjelper.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2005 #11 Skrevet 17. september 2005 Sosionomer og andre med tre-årige utdanninger...huff. I enkelte kommuner blir de imidlertid sett på som hellige kuer. Du skal ikke se bort fra at du kan få deg jobb som øverste leder i en kommune en dag, de blir gjerne satt til å være sjef over leger og andre med høyere utdanning også.
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2005 #12 Skrevet 17. september 2005 Nå går jeg vil litt ut på siden i forhold til hva denne tråden handler om, men jeg ble så nysgjerrig på hva "gjest" har i mot sosionomer? Har du hatt dårlig erfaringer med noen, eller er det bare det at du selv har "finere" utdanning og mener at en sosionom ikke har lang nok utdanning? Hmmm... Hilsen sosionomstuddis
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2005 #14 Skrevet 17. september 2005 Jippi! Er du sosionom "fighter"?
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2005 #16 Skrevet 17. september 2005 hmmm, skulle nok vært et komma der, ja! Teksten over, altså....
Spirito Skrevet 17. september 2005 #18 Skrevet 17. september 2005 Jeg hadde glatt bodd hos familie fremfor å gå på sosialen.
Gjest Bellatrix Skrevet 17. september 2005 #19 Skrevet 17. september 2005 Ja, det er deg. Men det er ikke alle som har et like godt forhold til familien.
Spirito Skrevet 17. september 2005 #20 Skrevet 17. september 2005 Ja, det er deg. Men det er ikke alle som har et like godt forhold til familien. ← Nei, det er derfor jeg snakket for meg selv og ikke for andre. Det jeg mente var vel at om det er helt okey å bo hos familie (om enn ikke drømmesituasjonen) er det kanskje hakket bedre enn sosialkontoret. Jeg har vært der (etter å ha blitt sykemeldt etter en uke i sommerjobb), og det var ikke trivelig. Jeg har aldri følt meg så nede noen gang, og ville mye heller mottat hjelp fra familien. Sosialkontoret er ikke hyggelig, og jeg anbefaler ikke å gå dit med mindre det er aller siste utvei. Ikke det kontoret jeg var på, ihvertfall. :cry:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå