Bli medlem Skrevet 20. juli 2021 #1 Skrevet 20. juli 2021 Minnesmerket til Benjamin Hermansen er blitt tagget ned (aftenposten.no) Man skal ikke svelge alt ukritisk uten å gjøre nærmere undersøkelser. Det er ingen automatikk i hvem som står bak. De fleste, inkludert media, gjør lurt i vente med indignasjonene til politiet har gjort sine undersøkelser. 5
Gjest Føsleguri Skrevet 20. juli 2021 #2 Skrevet 20. juli 2021 Hva er Berthussen-saken og hva har den med Benjamin Hermansen å gjøre?
MapleSirup Skrevet 20. juli 2021 #3 Skrevet 20. juli 2021 Føsleguri skrev (Akkurat nå): Hva er Berthussen-saken og hva har den med Benjamin Hermansen å gjøre? https://www.nrk.no/nyheter/rettssaken-mot-laila-bertheussen-1.15141630 Litt må du da følge med!!! 1
Hønsehauk Skrevet 20. juli 2021 #4 Skrevet 20. juli 2021 Jeg ser virkelig ikke relevansen her. Hærverk på minnesmerket etter Benjamin Hermansen, en ung gutt som ble drept av unge med nazisympatier versus en antakelig psyk voksen kvinne som utsatte seg selv og familien for angivelige trusler og trakassering? Hvilken verden lever du i hvor dette settes opp mot hverandre og viser til at Bertheussen-saken skal føre til den lærdommen du her sier? 17
Gjest Føsleguri Skrevet 20. juli 2021 #5 Skrevet 20. juli 2021 MapleSirup skrev (Akkurat nå): https://www.nrk.no/nyheter/rettssaken-mot-laila-bertheussen-1.15141630 Litt må du da følge med!!! Denne lenken handler om Bertheussen-saken, ikke Berthussen-saken. Jeg forventer at folk skriver riktig navn når de henviser til en sak. Hva har Bertheussen-saken med Benjamin Hermansen å gjøre?
AmonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #6 Skrevet 20. juli 2021 Føsleguri skrev (56 minutter siden): Denne lenken handler om Bertheussen-saken, ikke Berthussen-saken. Jeg forventer at folk skriver riktig navn når de henviser til en sak. Hva har Bertheussen-saken med Benjamin Hermansen å gjøre? Jeg forventer at de som ikke har noe å bidra med i en debatt holder seg unna. 2
AmonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #7 Skrevet 20. juli 2021 For de som ikke forstod referansen. Det er ikke opplagt hvem som står bak en angivelig angrep. I fjor ble en somalisk kvinne dømt for å spraye rasistiske utsagn og hakekors på eget vindu og anmelde det. Oslo-kvinne dømt for å tagge rasistiske utsagn på eget vindu (tv2.no) Laila Bertheussen forøkte å sverte de hun var uenig med ved å iscenesette et angrep på seg selv. Hvem som har sprayet dette, og hvorfor, på minnesmerke etter Benjamin må politiet få undersøke før publikum trekker konklusjoner. 4
Zooey Skrevet 20. juli 2021 #8 Skrevet 20. juli 2021 AmonymBruker skrev (3 minutter siden): For de som ikke forstod referansen. Det er ikke opplagt hvem som står bak en angivelig angrep. I fjor ble en somalisk kvinne dømt for å spraye rasistiske utsagn og hakekors på eget vindu og anmelde det. Oslo-kvinne dømt for å tagge rasistiske utsagn på eget vindu (tv2.no) Laila Bertheussen forøkte å sverte de hun var uenig med ved å iscenesette et angrep på seg selv. Hvem som har sprayet dette, og hvorfor, på minnesmerke etter Benjamin må politiet få undersøke før publikum trekker konklusjoner. Fy søren for noen stygge antydninger du kommer med. 8
AmonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #9 Skrevet 20. juli 2021 (endret) Zooey skrev (7 minutter siden): Fy søren for noen stygge antydninger du kommer med. Du bør nok lese innlegget du siterer noen ganger til. Det er ikke antydninger til noe som helst. Når politiet etterforsker en sak holder de alltid alle muligheter åpne, inkludert hatkriminalitet. Politiet låser seg altså ikke til en bestemt teori. Det bør heller ikke publikum gjøre. Erna Solberg bør i alle fall ikke gjøre det, slik hun dreit seg ut da hun angrep teateret i forbindelse med "angrepene" Bertheussen. Som viste seg å være noe helt annet. Endret 20. juli 2021 av AmonymBruker 1
Gjest Føsleguri Skrevet 20. juli 2021 #10 Skrevet 20. juli 2021 AmonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg forventer at de som ikke har noe å bidra med i en debatt holder seg unna. Og hva bidro du med i debatten med dette innlegget?
Callisto83 Skrevet 20. juli 2021 #11 Skrevet 20. juli 2021 Ser ut som noen har holdt opp et stort ark med utklipte bokstaver og sprayet over det.
NenehGoji Skrevet 20. juli 2021 #12 Skrevet 20. juli 2021 (endret) AmonymBruker skrev (1 time siden): For de som ikke forstod referansen. Det er ikke opplagt hvem som står bak en angivelig angrep. I fjor ble en somalisk kvinne dømt for å spraye rasistiske utsagn og hakekors på eget vindu og anmelde det. Oslo-kvinne dømt for å tagge rasistiske utsagn på eget vindu (tv2.no) Laila Bertheussen forøkte å sverte de hun var uenig med ved å iscenesette et angrep på seg selv. Hvem som har sprayet dette, og hvorfor, på minnesmerke etter Benjamin må politiet få undersøke før publikum trekker konklusjoner. Så du mener det er mulig at foreldrene eller vennene til Benjamin har tagget ned minnesteinen hans eller noe i den duren? Wtf?? Det er en ganske sjuk tankegang fra deg i såfall! Endret 20. juli 2021 av NenehGoji 4
Blokkfløyte Skrevet 20. juli 2021 #13 Skrevet 20. juli 2021 En ganske tåpelig antydning. Samtidig -hvilke forskjell ville det gjort om det ikke var en rasist e.l som gjorde dette? Rasisme og hat fins fremdeles, eneste forskjellen ville vært at et menneske med psykisk sykdom har tagget noe andre står for og at rasister likevel ikke står bak. Rasisme og hat fins fremdeles. 2
Pippi Lotta Skrevet 20. juli 2021 #14 Skrevet 20. juli 2021 Ate hæ? Tenker du Benjamin har tagget ned sin egen byste for og fremstille seg selv som offer? Han ble drept av høyre ekstreme. Ingen trenger og tagge noen ting noe sted på bysten hans for og bevise at rasisme er et stort problem. Det er nok at bysten finnes! Hvorfor er det så vanskelig for høyre siden og ta avstand fra åpenbare forferdelige handlinger😫 Det er feil og tagge rasistiske budskap, det er feil og tagge på minnesmerket til et barn som ble drept, det er FEIL. Om du føler deg så truffet av fordømmelsen av slike handling at du har behov for og finne opp teorier om hvorfor det ikke trenger og være noen som ligner på deg som har gjort det, da ser du deg selv som for nære de som du tror har gjort det. 1
herzeleid Skrevet 20. juli 2021 #15 Skrevet 20. juli 2021 NenehGoji skrev (7 timer siden): Så du mener det er mulig at foreldrene eller vennene til Benjamin har tagget ned minnesteinen hans eller noe i den duren? Wtf?? Det er en ganske sjuk tankegang fra deg i såfall! Det må da ikke være foreldre eller venner. Ut fra tankegangen kunne det like gjerne være noen som så seg eller sin sak tjent med oppslagene en slik sak ville få, noen som ville skape rabalder eller noen som av andre enn rasistiske grunner gjorde det. Pippi Lotta skrev (8 minutter siden): Ate hæ? Tenker du Benjamin har tagget ned sin egen byste for og fremstille seg selv som offer? Det er vanskelig å se hvordan dette er en logisk lesing av noe i denne tråden. 5
Pippi Lotta Skrevet 20. juli 2021 #16 Skrevet 20. juli 2021 herzeleid skrev (7 minutter siden): Det er vanskelig å se hvordan dette er en logisk lesing av noe i denne tråden. Jeg er enig, jeg finne ingen logisk måtte og lese det første innlegge på. Ts linker til saker om mennesker som har blitt dømt for og trakassere seg selv og fremstiller det som relevant for skjendingen av minne bysten til Benjamin. Som sagt, at hæ... 3
herzeleid Skrevet 20. juli 2021 #17 Skrevet 20. juli 2021 Pippi Lotta skrev (58 minutter siden): Jeg er enig, jeg finne ingen logisk måtte og lese det første innlegge på. Ts linker til saker om mennesker som har blitt dømt for og trakassere seg selv og fremstiller det som relevant for skjendingen av minne bysten til Benjamin. Som sagt, at hæ... Jeg tror ikke det er fult så vanskelig som det kanskje kan virke. Trådstarter tar vel egentlig bare til orde for å vente med å konkludere til en vet mer, også i denne saken. Et godt råd å ha med seg i mange sammenhenger, slik det var i nettopp Bertheussen-saken. 6
Labido Skrevet 21. juli 2021 #18 Skrevet 21. juli 2021 Zooey skrev (På 20.7.2021 den 14.29): Fy søren for noen stygge antydninger du kommer med. Hva slags stygge antydninger kommer h*n med? Er faktisk helt enig, man skal ikke trekke konklusjoner for tidlig. Det er fullt mulig å være anti-rasistisk og samtidig mene det. I USA ble det rapportert fra flere stater at enkelte demokrater vandaliserte offentlig eiendom med rasistiske symboler etter at Trump vant, kun for å fyre oppunder demonstrasjoner samt øke frykten for høyreekstremisme. Sier ikke at det samme nødvendigvis har skjedd her, men det er alltid lurt å være forsiktig med å hoppe til konklusjoner. 2
Pippi Lotta Skrevet 21. juli 2021 #19 Skrevet 21. juli 2021 herzeleid skrev (19 timer siden): Jeg tror ikke det er fult så vanskelig som det kanskje kan virke. Trådstarter tar vel egentlig bare til orde for å vente med å konkludere til en vet mer, også i denne saken. Et godt råd å ha med seg i mange sammenhenger, slik det var i nettopp Bertheussen-saken. Labido skrev (1 time siden): Hva slags stygge antydninger kommer h*n med? Er faktisk helt enig, man skal ikke trekke konklusjoner for tidlig. Det er fullt mulig å være anti-rasistisk og samtidig mene det. I USA ble det rapportert fra flere stater at enkelte demokrater vandaliserte offentlig eiendom med rasistiske symboler etter at Trump vant, kun for å fyre oppunder demonstrasjoner samt øke frykten for høyreekstremisme. Sier ikke at det samme nødvendigvis har skjedd her, men det er alltid lurt å være forsiktig med å hoppe til konklusjoner. Jeg synes det og sammenligne rasistisk vandalisme av minnesmerke til et så ungt draps offer med personlige tragedier hvor ustabile mennesker har truet seg selv blir feil. Uavhengig av hva man forsøker og formidle. Så sliter jeg med og forstå hvorfor man skal vente med og trekke konklusjoner. Benjamin hadde familie og venner som fremdeles lever og sikkert har sett hva som er gjort. Min første reaksjon er selvfølgelig medfølelse med de. Jeg tenker alle noenlunde fornuftige folk burde kunne fordømme handlingen uavhengig av hva gjerningspersonen stemmer. Videre tenker jeg at det var et hatefullt budskap og hatefulle budskaper er skremmende, de er skrevet for og spre hat mot en gruppe mennesker. Så det er helt naturlig og fordømme dem, da hendelser som denne er et sykdomstegn på samfunnet. Uavhengig av om gjerningspersonen stemmer frp eller sv så er det alvorlig og burde være lett og fordømme. Jeg tviler også veldig på at politiet noen gang finner gjerningspersonen, hvordan tenker dere de skal klare det? Har jeg rett så blir uttalelsen vent med og trekke konklusjoner i praksis til ikke trekk konklusjoner. Hatt ytringer (uavhengig av avsenders parti tilhørighet) er for alvorlige til at vi ikke alle skal fordømme de samt anerkjenne hvordan de påvirker mange av oss. Igjen så forstår jeg ikke hvilket verdenssyn man har om man føler behov for å beskyte sine meningsfeller mot fordømmelsen av handlinger som er så åpenbart forkastelige. Tilslutt tenker jeg vi har et problem med rasisme når folk tager rasistiske budskap. Jeg er blitt skremt av at noen er fjerne nok til og tager et slikt rasistiske budskaper et sånt sted, da ønsker jeg og snake om det rasistiske budskapet som påvirker meg (og sikkert mange flere). Det kan ikke være sånn at vi ikke kan snake om det som skjer i samfunnet uten og vite akkurat hvem som gjør det og hvorfor. Ser noe ut som en drit, lukter som en drit og smaker som en drit. Da er det sannsynligvis en drit! Ps. Jeg hadde ikke hørt om demokratene som drev med rasistisk vandalisme for og skremme folk, kan du linke til en troverdig kilde på dette? Det høres jo veldig rart ut at venstresiden skulle trenge og forfalske kriminalitet for og skremme folk, når høyre ekstremister hadde så stor framgang. Litt som om noen skulle tagge på Benjamin sin statue for og bevise at rasisme er et problem, når det at statuen finnes er allerede et bevis på problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå