Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ansatt i bemanningsbyrå og har fått min første lønn. 

Dette står i kontrakten min om lønn:

"Arbeidstakerens lønn og arbeidsvilkår følger likebehandlingsreglene i arbeidsmiljøloven (aml) § 14-12 a, eventuelt statsansatteloven § 11, knyttet til de ulike oppdragene og bekreftes i hver enkelt oppdragsbekreftelse. Lønnen skal likevel være minst NOK 244,64. Hvis arbeidsvilkårene i oppdrag avviker fra de arbeidsvilkårene som ellers er avtalt nedenfor i denne arbeidsavtalen, skal dette presiseres i den enkelte oppdragsbekreftelse. Oppdragsbekreftelsen går i tilfelle foran.  "

Er utdannet sosionom og var på et oppdrag der de fleste som jobbet der var ufaglærte så lurer på om de har betalt meg det samme som dem for tror ikke jeg har fått uttelling for utdannelsen min. Står ikke hva timelønnen min er på lønnslippen men jeg har fått 35000 for 187 timer og med tillegg fikk jeg 41000 før skatt. Det gir jo en ordinær timelønn på 187 kr, er ikke det veldig lavt når man har utdannelse? Har jeg fått det fordi jobben egentlig ikke trenger folk med utdannelse?

Er nå på er oppdrag der det er både folk med utdannelse og ufaglærte, jeg får lønn fra bemanningsbyrået, og det står miljøterapeut i stillingsbeskrivelsen, da skal jeg ha lønn som de andre miljøterapeutene på jobben? Eller kan de betale meg som om jeg er ufaglært? Og hva med det som står i kontrakten under lønn, står minst nok 244, mener de per time, eller minst 244000 per år? 

Anonymkode: becd2...888

Videoannonse
Annonse
Skrevet

regn ut hvor mye du skulle hatt per time, hva som er tilegg og hva som er lønn, det skal stå på lønnslipp hva timelønn er, er det noen skjulte trekk. send pm om du vil ha mer svar

AnonymBruker
Skrevet

Når det er sagt så er jeg alt i alt fornøyd med lønnen fra oppdraget, det var 1 uke medleverturnus og jeg har fått betalt for hviletiden og timene man sover og det er jo veldig bra, men er litt bekymret siden jeg nå har gått over til et oppdrag der det er vanlig turnus og da er 187 kr timen litt lite å leve for. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, petter333 said:

regn ut hvor mye du skulle hatt per time, hva som er tilegg og hva som er lønn, det skal stå på lønnslipp hva timelønn er, er det noen skjulte trekk. send pm om du vil ha mer svar

35000 er den vanlige timelønnen. Men det står bare antall timer og den totale summen, ikke hva timelønnen er. Så jeg delte 35000 på 187 for å finne timelønnen 

Skrevet

Du har altså sagt ja til et oppdrag uten å ha noen anelse om hva lønnen er?

• Liker 6
Skrevet

Sånn helt enkelt uten å ta hensyn til tillegg så delte jeg 41000 på 187 timer da får du 219kr timen, så da må det ha stått noe annet i oppdragsbekreftelsen enn 244,64 

Det skal vel stå i hver enkelt oppdragsbekreftelse hvor mye du får om de går utenom den lønn som står i din kontrakt.

AnonymBruker
Skrevet

Timelønn før eller etter skatt? 

Anonymkode: 74500...246

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AllahBallah said:

Du har altså sagt ja til et oppdrag uten å ha noen anelse om hva lønnen er?

Synes det er ubehagelig å spørre om. Men trodde jeg skulle bli lønnet som miljøterapeut, men kan hende at jeg bare har fått det samme som de andre som jobber der siden de er ufaglærte.

1 minutt siden, Mt3 said:

Sånn helt enkelt uten å ta hensyn til tillegg så delte jeg 41000 på 187 timer da får du 219kr timen, så da må det ha stått noe annet i oppdragsbekreftelsen enn 244,64 

Det skal vel stå i hver enkelt oppdragsbekreftelse hvor mye du får om de går utenom den lønn som står i din kontrakt.

41000 er med tilleggene og 35000 er uten tillegg. Sto ikke i oppdragsbekreftelsen noe om lønn. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Før skatt. Jeg fikk utbetalt 31000. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes det er ubehagelig å spørre om. Men trodde jeg skulle bli lønnet som miljøterapeut, men kan hende at jeg bare har fått det samme som de andre som jobber der siden de er ufaglærte.

Ok, da får du velge selv neste gang: 3 sekunders ubehag når du spør om lønna, eller ende opp med å jobbe i uvisshet mtp hva du får i lønn. Tror aldri du kommer til å bli positivt overrasket akkurat 😅

Dessuten står det jo at lønn og arbeidsvilkår skal fremkomme i hver enkelt oppdragsbekreftelse. Har du fått det?

Jobber du for en sånn privat institusjon som ikke har noen ansatte men alle er selvstendig næringsdrivende? Sånn sosial-dumping institusjon der eierne tjener seg styrtrike på blant annet dårlige arbeidsvilkår for de «ansatte»? Det høres nemlig slik ut 🙂

Endret av AllahBallah
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AllahBallah said:

Ok, da får du velge selv neste gang: 3 sekunders ubehag når du spør om lønna, eller ende opp med å jobbe i uvisshet mtp hva du får i lønn. Tror aldri du kommer til å bli positivt overrasket akkurat 😅

Dessuten står det jo at lønn og arbeidsvilkår skal fremkomme i hver enkelt oppdragsbekreftelse. Har du fått det?

Har fått oppdragsbekreftelse, men den sier ingenting om lønna. Står bare at jeg er miljøterapeut og hvilke dager/timer jeg skal jobbe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Før skatt. Jeg fikk utbetalt 31000. 

Hvorfor skatter du så ekstremt lite? Det er feil skattenivå og det kommer til å gi deg baksmell neste år om du ikke fikser skattekortet. 4000 i skatt på en lønn på 35 000 høres ekstremt lite ut.

Anonymkode: c162d...2b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AllahBallah said:

😅

Jobber du for en sånn privat institusjon som ikke har noen ansatte men alle er selvstendig næringsdrivende? Sånn sosial-dumping institusjon der eierne tjener seg styrtrike på blant annet dårlige arbeidsvilkår for de «ansatte»? Det høres nemlig slik ut 🙂

Ja, første oppdraget passer til den beskrivelsen. Men nå skal jeg på oppdrag i kommunen og da håper jeg at jeg får bedre lønn.., for da skal jeg vel lønnes etter kommunens lover selv om bemanningsbyrået betaler lønna? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skatter du så ekstremt lite? Det er feil skattenivå og det kommer til å gi deg baksmell neste år om du ikke fikser skattekortet. 4000 i skatt på en lønn på 35 000 høres ekstremt lite ut.

Glem det. Ser nå at det sto 41 000, ikke 35 000, som jeg først leste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt meningsløst spørsmål.  All lønn fra arbeidsgiver er uten skatt.  Alltid.  Skatt er en sak mellom deg og skatteetaten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

26 % skatt. 10000 i skatt på lønn 41000. 35000 var lønn uten tillegg, 41000 er med tillegg. 

Har ikke jobbet så mye tidligere i år, så tror 26 % skatt skal holde. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, første oppdraget passer til den beskrivelsen. Men nå skal jeg på oppdrag i kommunen og da håper jeg at jeg får bedre lønn.., for da skal jeg vel lønnes etter kommunens lover selv om bemanningsbyrået betaler lønna? 

Nei, da har du misforstått. Kommunen lønner deg ikke, det er det vikarbyrået som gjør, og dermed får du deres lønn. 

Har selv vært ansatt i Manpower noen år, og det var ikke oppdragsgivers lønnsnivå vi lå på akkurat...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, da har du misforstått. Kommunen lønner deg ikke, det er det vikarbyrået som gjør, og dermed får du deres lønn. 

Har selv vært ansatt i Manpower noen år, og det var ikke oppdragsgivers lønnsnivå vi lå på akkurat...

Men det er jo ulovlig? Det står jo til og med i kontrakten at man skal likebehandles.

Og hvorfor står det 244,67 nok i kontrakten min? Jeg trodde i utgangspunktet at det var timelønnen min... 

AnonymBruker
Skrevet

Dette står i aml:

Varslingsikon

Se oppdatert informasjon om Koronavirus: Tiltak i arbeidslivet

MenyInnhold
Forrige Neste

§ 14-12 a. Likebehandling av lønns- og arbeidsvilkår ved utleie fra bemanningsforetak

(1) Bemanningsforetaket skal sørge for at utleid arbeidstaker minst sikres de vilkår som ville kommet til anvendelse dersom arbeidstaker hadde vært ansatt hos innleier for å utføre samme arbeid, når det gjelder:

• a) arbeidstidens lengde og plassering,
  • b) overtidsarbeid,
  • c) varighet og plassering av pauser og hvileperioder,
  • d) nattarbeid,
  • e) feriefritid, feriepenger, fridager og godtgjøring på slike dager, og
  • f) lønn og utgiftsdekning.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ansatt i bemanningsbyrå og har fått min første lønn. 

Dette står i kontrakten min om lønn:

"Arbeidstakerens lønn og arbeidsvilkår følger likebehandlingsreglene i arbeidsmiljøloven (aml) § 14-12 a, eventuelt statsansatteloven § 11, knyttet til de ulike oppdragene og bekreftes i hver enkelt oppdragsbekreftelse. Lønnen skal likevel være minst NOK 244,64. Hvis arbeidsvilkårene i oppdrag avviker fra de arbeidsvilkårene som ellers er avtalt nedenfor i denne arbeidsavtalen, skal dette presiseres i den enkelte oppdragsbekreftelse. Oppdragsbekreftelsen går i tilfelle foran.  "

Er utdannet sosionom og var på et oppdrag der de fleste som jobbet der var ufaglærte så lurer på om de har betalt meg det samme som dem for tror ikke jeg har fått uttelling for utdannelsen min. Står ikke hva timelønnen min er på lønnslippen men jeg har fått 35000 for 187 timer og med tillegg fikk jeg 41000 før skatt. Det gir jo en ordinær timelønn på 187 kr, er ikke det veldig lavt når man har utdannelse? Har jeg fått det fordi jobben egentlig ikke trenger folk med utdannelse?

Er nå på er oppdrag der det er både folk med utdannelse og ufaglærte, jeg får lønn fra bemanningsbyrået, og det står miljøterapeut i stillingsbeskrivelsen, da skal jeg ha lønn som de andre miljøterapeutene på jobben? Eller kan de betale meg som om jeg er ufaglært? Og hva med det som står i kontrakten under lønn, står minst nok 244, mener de per time, eller minst 244000 per år? 

Slik tolker jeg det du skriver.

Du har vært på jobb der utdannelsen din har 0 å si

Da får du lønn som ufaglært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...