AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #1 Skrevet 20. juli 2021 Jeg skal være med svigerfamilie i 10 dager, og har vært her i 4 dager nå. Til hvert eneste måltid får jeg beskjed om å spise mer 3-4 ganger og spørsmål om jeg ikke liker maten fordi jeg spiser så lite. Jeg spiser normalt for min kropp, og er helt normalvektig. Mora er overvektig, og faren og mannen min er begge 1.90 høy og driver aktivt med idrett. Selvfølgelig trenger jeg ikke like mye mat som de når jeg selv er 1.60 høy og rundt 55 kg. Jeg hadde anoreksi for 10 år siden, og er egentlig helt frisk.jeg opplever ikke lenger negative tanker om mat og kropp, bortsett fra de gangene jeg er her. Det blir så utrolig mye fokus på mat her. Jeg har snakket med samboer om dette, og han har pratet med foreldrene sine, noe som ikke har hjulpet. Noen tips til hvordan jeg kan få svigermor til å slutte å mase på meg om mat? Dette er viktig for meg, da det virkelig ødelegger dagene mine når jeg egentlig vil bruke dagene på kose meg med mannen og familien hans (som jeg egt er veldig glad i). Anonymkode: da221...951 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #2 Skrevet 20. juli 2021 Jeg hadde sagt at her føler jeg meg som hjemme så hvis jeg ikke er mett så ber jeg gjerne om mer, men nå er jeg faktisk mett. Anonymkode: 1fba4...385 9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #3 Skrevet 20. juli 2021 Det er kjærlighetsspråket, å mase om å spise mer. Du kan komme de i forkjøpet og komplimentere maten også si at du ble god og mett nå. Hvis maset blir for mye, så kan du bli litt krassere og si at du er voksen og klarer å spise nok helt på egen hånd. Anonymkode: 3bdb0...eec 7
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #4 Skrevet 20. juli 2021 Vet de om at du har hatt en spiseforstyrrelse? Hvis ikke tror jeg jeg ville sagt det, men gjerne ikke i tilknytning til måltid. Si at du liker godt maten du får servert, men at du ikke orker mer av maset om å spise mer, da det er vanskelig for deg siden du har hatt en spiseforstyrrelse tidligere. Forsikre dem om at du ber om mat dersom du er sulten, og komplimenter det du har fått servert så de ikke er i tvil om at du liker maten. Anonymkode: 8f374...237 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #5 Skrevet 20. juli 2021 Hadde en gammel tante som altid maste om at jeg spiste lite. Lærte meg å spise veldig sakte slik at det aldri var tomt på tallerkenet mitt før alle var ferdig å spise. Da la de ikke merke til at jeg var småspist og jeg slapp all masingen. Anonymkode: bd36c...d88 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #6 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skal være med svigerfamilie i 10 dager, og har vært her i 4 dager nå. Til hvert eneste måltid får jeg beskjed om å spise mer 3-4 ganger og spørsmål om jeg ikke liker maten fordi jeg spiser så lite. Jeg spiser normalt for min kropp, og er helt normalvektig. Mora er overvektig, og faren og mannen min er begge 1.90 høy og driver aktivt med idrett. Selvfølgelig trenger jeg ikke like mye mat som de når jeg selv er 1.60 høy og rundt 55 kg. Jeg hadde anoreksi for 10 år siden, og er egentlig helt frisk.jeg opplever ikke lenger negative tanker om mat og kropp, bortsett fra de gangene jeg er her. Det blir så utrolig mye fokus på mat her. Jeg har snakket med samboer om dette, og han har pratet med foreldrene sine, noe som ikke har hjulpet. Noen tips til hvordan jeg kan få svigermor til å slutte å mase på meg om mat? Dette er viktig for meg, da det virkelig ødelegger dagene mine når jeg egentlig vil bruke dagene på kose meg med mannen og familien hans (som jeg egt er veldig glad i). Anonymkode: da221...951 Si fra at de skal slutte å mase for du mister matlysten av det. Anonymkode: ef05d...dc6
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. juli 2021 #7 Skrevet 20. juli 2021 Eksen sin mor var sånn. Men kun fordi hun synes vi begge var alt for tynn. Hun var slank, men fra landet. Lagde alltid mat fra bunn. Mat som seriøst kunne blitt servert på restaurant 🤩 For henne var å gi oss god, hjemmelaget mat kjærlighet. Hver gang vi kom på besøk var det overflod av mat😅 Vi var jo bare skinn og bein må skjønne😅 Men jeg lot meg ikke stresse. Spiste til jeg var mett og skrøt av maten hennes. Pleide å roe seg litt etter noen dager når hun innså at vi ikke sultet😗
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #8 Skrevet 20. juli 2021 Et triks jeg har brukt er å først forsyne meg med litt mindre enn jeg egentlig vil ha, spise saktere, og når "masingen" begynner "gir jeg etter" og forsyner meg med litt til. Da har jeg spist akkurat så mye som jeg ville spise, samtidig som den andre har fått tilfredsstilt sitt behov for å mate meg. Andre ganger kan det bli at jeg har endt opp med å spise litt for mye i ferier og lagt på meg et par kilo, men det har forsvunnet av seg selv når jeg har kommet tilbake til hverdag og jobb. Anonymkode: 7520e...fe9 6
GammelKaktus Skrevet 20. juli 2021 #9 Skrevet 20. juli 2021 Virker som om dette er et gjentakende svigermor problem, enten så gnåler de om at man skal spise mindre eller så er det at man skal spise mer. Har hatt eldre damer i familien som har gnålt om at jeg må spise mer hvis ikke så blir jeg skinn og bein, altså jeg har alltid vært ganske så mange kilo fra å være skinn og bein altså. 😄 For de har det vært "omsorg" så har man en venninne av meg hun får alltid høre av svigermor at hun er for feit, rett og slett og hun er overhodet ikke over normal BMI, heller i underkant, så der er det faenskap som er grunnlaget for gnålet. Tenker at så lenge det ikke er med onde hensikter man gnåler så tåler man det.
Snedig Skrevet 20. juli 2021 #10 Skrevet 20. juli 2021 Mormoren min var også sånn. Utrolig plagsomt, men jeg vet at det var kun av kjærlighet. Vokst opp under krigen hvor de ikke kunne spise seg mett hver dag, så det å kunne tilby god mat og være sikker på at alle spiste rikelig var veldig viktig for henne. Da hadde vi det godt liksom.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #11 Skrevet 20. juli 2021 Tusen takk for gode svar, jeg skal forsøke noen av forslagene deres. Jeg vet også at det kun er av kjærlighet, men det lille anorektiske udyret kommer alltid frem og jeg blir litt overbevist om at de mobber meg. At jeg er for feit til å spise så lite, og at de ikke tror det er mulig å være spise så lite samtidig som jeg er så stor. Og ja, jeg er normalvektig og har veid det samme i mange år nå. Jeg er litt usikker på om svigerforeldrene mine vet at jeg har vært syk, men tror det. Svigermor graver veldig, og jeg gikk fra BMI 19 til langt under i løpet av det andre året med mannen, så er veldig sikker på at hun spurte han om det. Anonymkode: da221...951
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå