Krzpr Skrevet 20. juli 2021 #1 Skrevet 20. juli 2021 (endret) Hei. Først og fremst så ber jeg om unnskyldning for alle feilene jeg gjorde mens jeg skrev denne meldingen. Jeg lærer meg fortsatt norsk, og jeg gjør alt jeg kan for å bli bedre i den! Jeg ville be dere om råd om å flytte til Norge, med hensyn til psykologyrket. Jeg er en EU-borger og har lært meg norsk (bokmål) i 4 år. Jeg har alltid vært fascinert av Norge, så jeg kom nylig til den slutning at jeg gjerne ville prøve å bo der. Samtidig er drømmejobben min å bli psykolog, og jeg har lurt på hvor vanskelig det kan være for en innvandrer å bli en i Norge. Jeg har lest at å jobbe som psykolog der krever at enten man skal fullføre en seksårig psykologiutdanning tilbudt av noen av de norske universitetene, eller at man skal få sin utenlandske utdanning godkjent av Norsk psykologforening. I mitt hjemland kan man bli psykolog ved å få en mastergrad i psykologi og deretter fullføre en fireårig opplæring i psykoterapi, som utgjør 9 års utdanning. Generelt sett har jeg to bekymringer angående den hele saken. Først og fremst er jeg ikke sikker på hvor realistisk det er å få en utelandsk utdanning godkjent av Norsk psykologforening. Og for det andre har jeg tenkt at jeg kanskje burde tilbringe litt tid i Norge for å bli mer kjent med nordmennene, slik at jeg kunne tilby dem den beste hjelpen jeg var i stand til å gi. Siden jeg for øyeblikket står foran studievalg, har jeg overveid to muligheter. Den første var å bli psykolog i mitt hjemland og deretter prøve å få utdanningen min godkjent av de norske institusjonene. Den andre var å studere informatikk, deretter flytte til Norge og studere psykologi på et av de norske universitetene mens jeg jobbet med teknologi. Jeg ville være veldig takknemlig om dere kunne fortelle meg hvilken av de alternativene jeg beskrev ovenfor ville virke best for meg, med hensyn til min situasjon. Tusen takk for deres hjelp og råd! Endret 20. juli 2021 av Krzpr
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #2 Skrevet 20. juli 2021 Krzpr skrev (1 time siden): Hei. Først og fremst så ber jeg om unnskyldning for alle feilene jeg gjorde mens jeg skrev denne meldingen. Jeg lærer meg fortsatt norsk, og jeg gjør alt jeg kan for å bli bedre i den! Jeg ville be dere om råd om å flytte til Norge, med hensyn til psykologyrket. Jeg er en EU-borger og har lært meg norsk (bokmål) i 4 år. Jeg har alltid vært fascinert av Norge, så jeg kom nylig til den slutning at jeg gjerne ville prøve å bo der. Samtidig er drømmejobben min å bli psykolog, og jeg har lurt på hvor vanskelig det kan være for en innvandrer å bli en i Norge. Jeg har lest at å jobbe som psykolog der krever at enten man skal fullføre en seksårig psykologiutdanning tilbudt av noen av de norske universitetene, eller at man skal få sin utenlandske utdanning godkjent av Norsk psykologforening. I mitt hjemland kan man bli psykolog ved å få en mastergrad i psykologi og deretter fullføre en fireårig opplæring i psykoterapi, som utgjør 9 års utdanning. Generelt sett har jeg to bekymringer angående den hele saken. Først og fremst er jeg ikke sikker på hvor realistisk det er å få en utelandsk utdanning godkjent av Norsk psykologforening. Og for det andre har jeg tenkt at jeg kanskje burde tilbringe litt tid i Norge for å bli mer kjent med nordmennene, slik at jeg kunne tilby dem den beste hjelpen jeg var i stand til å gi. Siden jeg for øyeblikket står foran studievalg, har jeg overveid to muligheter. Den første var å bli psykolog i mitt hjemland og deretter prøve å få utdanningen min godkjent av de norske institusjonene. Den andre var å studere informatikk, deretter flytte til Norge og studere psykologi på et av de norske universitetene mens jeg jobbet med teknologi. Jeg ville være veldig takknemlig om dere kunne fortelle meg hvilken av de alternativene jeg beskrev ovenfor ville virke best for meg, med hensyn til min situasjon. Tusen takk for deres hjelp og råd! Les litt om å få utdanningen fra andre land godkjent i Norge her: https://www.psykologforeningen.no/medlem/autorisasjon Anonymkode: 4d3f8...2ea 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #3 Skrevet 20. juli 2021 Det er ganske vanskelig å få psykologistudier fra utlandet godkjent til å kunne praktisere som psykolog i Norge. Det er flere eksempler på norske studenter som studerer i utlandet, men ikke får det godkjent til å praktisere når de kommer tilbake. Psykolog er en beskyttet tittel i Norge og de er ganske strenge på kravene. Så det "enkleste" er nok å studere profesjonsstudiet i Norge. Kan jeg spørre hvorfor vil du studere IT først? Norsken din er veldig god og jeg ville tro (hvis du har karaktersnittet) at du kunne begynt på studiet i Norge og hatt en deltidsjobb ved siden av. Det er vanlig at norske studenter også jobber ved siden av studiene. Anonymkode: 2fe67...d2e 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #4 Skrevet 20. juli 2021 Er det slik at du allerede har en psykologutdannelse fra hjemlandet? I tilfelle bør du undersøke om du får den godkjent i Norge. Om du ønsker å ta profesjonsutdanningene i Norge må du sjekke om du har høyt nok karaktersnitt for å komme inn. I tillegg må du sjekke at du har riktig vurderingsgrunnlaget for å komme inn. Profesjonsutdanningen har det meste av pensum på engelsk, så språket trenger du ikke bekymre deg så veldig for. Hvis du etter noen år finner ut at Norge ikke er stedet du vil bo, bør du sjekke om norsk psykolog utdanning holder i utlandet. Det vil være dumt å bruke 6 år på en utdannelse du ikke kan bruke andre steder. Anonymkode: 6d90d...6e3 1
Krzpr Skrevet 3. august 2021 Forfatter #5 Skrevet 3. august 2021 (endret) Tusen takk for deres svar på spørsmålet mitt! Jeg beklager at jeg skriver etter en stund, men jeg klarte ikke å gjøre det før. Jeg har ikke en psykologutdannelse ennå, så jeg måtte fullføre en, men jeg kan dessverre ikke dra til Norge enda fordi jeg lovet søsteren min at jeg ville hjelpe henne med å ta vare på barnet hennes noen få år, så jeg tror jeg må studere i hjemlandet mitt. Jeg må virkelig vurdere hva som kommer til å virke bedre siden jeg er klar over vanskelighetene jeg kan ha mens jeg prøver å bli autorisert i Norge. Uansett, tusen takk alle sammen! Endret 3. august 2021 av Krzpr
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 Hvordan har du blitt så flink i norsk uten å bo her? Imponerende! Anonymkode: 56ada...9d8 1
Krzpr Skrevet 10. august 2021 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (På 4.8.2021 den 0.28): Hvordan har du blitt så flink i norsk uten å bo her? Imponerende! Anonymkode: 56ada...9d8 Tusen takk, det er så snilt av deg!! ☺️ Jeg prøver å lese og skrive på norsk så mye jeg kan. Jeg liker å lese bøker og se på norske serier og serier oversatt til norsk. De tingene er noe jeg virkelig elsker, så jeg har det veldig gøy når jeg lærer meg norsk! 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #8 Skrevet 10. august 2021 Imponerende! Som andre har skrevet - det er risikabelt å satse på at man får godkjent psykolog-utdanning fra utlandet, så du bør absolutt ta den i Norge. Anonymkode: 2f11d...bbb 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #9 Skrevet 10. august 2021 Så lenge du får gjennomført dine 4 år med praksis i hjemlandet ditt, vil det trolig gå fint å bli godkjent i Norge. Utfordringen ligger hos dem som gjennomfører et masterstudium i utlandet og som ikke er basert på science practitioner modellen utdanningen den norske utdanningen tar utgangspunkt i. Så lenge du har tittelen klinisk psykolog 😊 Anonymkode: f3237...a0d 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #10 Skrevet 10. august 2021 jeg har jobbet med flere som har tatt psykologi master i Danmark og så søke lisens i Norge. lykke til. Anonymkode: 4c43e...3f9 1
Krzpr Skrevet 11. august 2021 Forfatter #11 Skrevet 11. august 2021 Tusen takk for deres råd, jeg er sååå takknemlig for dem! Som sagt, jeg skal nok tenke over den saken. Men om jeg skal bestemme meg for å bli psykolog i landet mitt så er jeg klar over den risikoen jeg tar når det gjelder å flytte til Norge. Tusen, tusen takk! ☺️
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #12 Skrevet 12. august 2021 Det er veldig vanskelig å få godkjent psykologistudiet fra utlandet. Det var jo noen studenter som for ikke så lenge siden ikke fikk godkjent utdanningen fra Ungarn. Det er også utrolig vanskelig å komme inn på psykologistudiet i Norge. Det kreves nesten 6 i karaktersnitt fra VGS. Kanskje du bør prøve å satse på noe annet enn psykologi? Noe som er mer sikker? Du er jo kjempeflink til å snakke norsk, men det kan oppstå språkbarrierer når du skal snakke med pasienter som har det vanskelig. Anonymkode: bd04e...913
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå