Gå til innhold

Hvis ansatt skal ut i svangerskapspermisjon men mister barnet underveis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjøres det da, når vikaren allerede har fått jobben? Må da den som kommer sist vike?  Noen som har vært borti den problemstillingen?

Anonymkode: 8e561...e9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vikariatet avsluttes. Men det kommer an på ansettelseskontrakten. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Godt mulig du trenger vikaren likevel, da det å miste et barn kan føre til langtidssykemelding.

Anonymkode: 45c67...418

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Godt mulig du trenger vikaren likevel, da det å miste et barn kan føre til langtidssykemelding.

Men vikaren har fått et års kontrakt og ønsker selvfølgelig noe stabilt...

Skrevet

Her tror jeg nok at jeg ville forhørt meg med andre enn KG.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men vikaren har fått et års kontrakt og ønsker selvfølgelig noe stabilt...

Langtidssykemelding kan fort bli opptil et år altså

Anonymkode: f909f...891

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (2 timer siden):

Ja, vikariatet avsluttes. Men det kommer an på ansettelseskontrakten. 

Er dette med at den gravide kan miste barnet noe vikaren må ta forbehold om når det gjelder slike vikariater? Er det på egen risiko å skrive under på kontrakt? Gjelder heldigvis ikke meg personlig men en person på jobben. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er dette med at den gravide kan miste barnet noe vikaren må ta forbehold om når det gjelder slike vikariater? Er det på egen risiko å skrive under på kontrakt? Gjelder heldigvis ikke meg personlig men en person på jobben. 

Det står gjerne i kontrakten at man er vikar for en bestemt person, og at vikariatet er ventet å være så og så lenge. 

Uansett gjelder én måned oppsigelse. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tror nok ikke det er noen fare for at vikaren ikke får jobbet i vikarperioden. I de fleste tilfeller så blir man nok langtidssykemeldt etter å ha mistet ett barn. 

Anonymkode: fa4d0...98a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror nok ikke det er noen fare for at vikaren ikke får jobbet i vikarperioden. I de fleste tilfeller så blir man nok langtidssykemeldt etter å ha mistet ett barn. 

selv om det er i svangerskapet? Jeg vet at det er forferdelig å miste et barn, men det er snakk om et barn som ikke er født.

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (1 time siden):

Det står gjerne i kontrakten at man er vikar for en bestemt person, og at vikariatet er ventet å være så og så lenge. 

Uansett gjelder én måned oppsigelse. 

begge veier?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Psykemelding?

Anonymkode: e22f1...825

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

selv om det er i svangerskapet? Jeg vet at det er forferdelig å miste et barn, men det er snakk om et barn som ikke er født.

Tenker ved fullgått eller nesten fullgått svangerskap.

Regner med at den gravide var ganske langt på vei siden det allerede var ansatt vikar for henne. 

• Liker 5
Skrevet

begge veier?

Ja, det er det normale i følge arbeidsmiljøloven for kortere arbeidsforhold. 

• Liker 1
Skrevet

Er du seriøs?

Du tenker det ikke er forskjell på å miste et barn i uke 37 kontra et barn som er nyfødt?

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Da har man to ansatte. Vikaren kan sies opp, men i en periode kan begge komme til å ha stillingen. 

Anonymkode: ec297...6f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet er ønsket betyr det fint lite om man mister det i uke 10, i uke 22 eller uke 36. Det er fortsatt et barn man har drømt om. Det gjør absolutt ikke mindre vondt.

Ts: jeg vet ikke hva som er praksis. Men man vil kanskje trenge vikaren i en liten periode. Men vil tro at oppsigelsestiden i kontrakten er det som gjelder for å «kvitte» seg med personen.

Anonymkode: 97148...60b

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når barnet er ønsket betyr det fint lite om man mister det i uke 10, i uke 22 eller uke 36. Det er fortsatt et barn man har drømt om. Det gjør absolutt ikke mindre vondt.

Ts: jeg vet ikke hva som er praksis. Men man vil kanskje trenge vikaren i en liten periode. Men vil tro at oppsigelsestiden i kontrakten er det som gjelder for å «kvitte» seg med personen.

Anonymkode: 97148...60b

Selvfølgelig har det ekstremt stor betydning om det skjer i uke 10 eller tett opp mot fødsel. I uke 10 blir man lei seg, men tenker at da får vi prøve på nytt. Tett opp mot fødsel blir det en helt annen sorg. I tillegg er det mye større belastning å føde et nesten fullvokst dødt barn enn å miste et lite foster.

Når det gjelder det konkrete spørsmålet til TS må selvsagt arbeidsgiver si opp vikaren dersom det ikke er behov for vikar. Arbeidsmiljølovens bestemmelser og arbeidskontrakten regulerer hvordan.

Endret av Brunello
  • Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til et tilfelle der barnet var dødfødt. Mor var sykemeldt tre mndr såvidt jeg husker, så vikaren ble sagt opp. 

Anonymkode: 5eaf0...416

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså jeg blir helt matt ..... Når man går ut i perm er man langt på vei. Barnet er fullvokst og klart for livet. Istedet for dåp må foreldrene planlegge begravelse. Istedet for bilstol må de velge kiste. De må rydde ned barnerommet de har gjort klart.

Det er en like stor sorg å miste et barn i svangerskapet som etter fødselen. Og jeg har mistet et barn etter fødsel, tror virkelig ikke jeg har det noe vondere enn noen som går gjennom en dødfødsel.

Anonymkode: 3126f...739

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...