Gå til innhold

Hvilken doppler anbefaler du? Virker doppler greit selv om jeg er overvektig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du en doppler å anbefale meg?

Jeg har noen ekstra kilo på magen, vil en doppler fungere likevel?

Hvilken uke hørte du hjertelyd hjemme?

Anonymkode: 913a2...3c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler absolutt ikke doppler hjemme. Man kan fort bli hysterisk og unødvendig bekymret.

Anonymkode: f98ac...b2e

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Anbefaler absolutt ikke doppler hjemme. Man kan fort bli hysterisk og unødvendig bekymret.

Det var ikke helt det jeg spurte om☺️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var ikke helt det jeg spurte om☺️

Det er jeg klar over, men på et diskusjonsforum så kan du ikke styre hva folk svarer og jeg valgte å gi det det mest fornuftige svaret basert på faglig kompetanse.  

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Doppler er vel ikke anbefalt å bruke selv hjemme. 

Anonymkode: 7e095...468

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har arvet en angelsound som fungerer helt fint. Men vil slutte meg til brukeren over: Å la være er nok der lureste. Det var ikke så lett å få til som det så ut som på en del forumer, så OM du absolutt vil ha en, ville jeg i alle fall ventet til etter at du har hørt hjertelyd hos jordmor, slik at du både vet at den er der og litt om hvordan du kan finne den. Hadde jeg prøvd hjemme uten å ha prøvd hos jordmor/vært på UL først, ville det bare gitt meg masse stress. 

Anonymkode: e3b6a...b3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte fra babyplan, sonoline. Synes den funker, men var litt vanskelig å finne hjertelyden de første gangene. Jeg er tynn så om det er like lett med noen kilo på magen er jeg usikker på. Det viktigste er å ikke bruke den for mye eller for lenge av gangen, samt å ikke bli stresset over å ikke finne hjertelyd 😊

Anonymkode: 1ddf5...fc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har brukt caremaxx nå, men hadde en doppler som var mer «ordentlig» sist. Carmaxx fungerer helt ok, men kvaliteten er ikke det samme :) Om du har litt ekstra på magen eller ikke tror jeg ikke spiller en rolle, man må holde ganske hardt mot magen i starten :) 

Anonymkode: 859e8...f7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kjøpte fra babyplan, sonoline. Synes den funker, men var litt vanskelig å finne hjertelyden de første gangene. Jeg er tynn så om det er like lett med noen kilo på magen er jeg usikker på. Det viktigste er å ikke bruke den for mye eller for lenge av gangen, samt å ikke bli stresset over å ikke finne hjertelyd 😊

Anonymkode: 1ddf5...fc2

Den er notert☺️ Har egentlig ikke tenkt å bruke det før jeg kjenner spark, bare fordi det virker koselig å høre det lille ekstra🥰

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har brukt caremaxx nå, men hadde en doppler som var mer «ordentlig» sist. Carmaxx fungerer helt ok, men kvaliteten er ikke det samme :) Om du har litt ekstra på magen eller ikke tror jeg ikke spiller en rolle, man må holde ganske hardt mot magen i starten :) 

Anonymkode: 859e8...f7d

Husker du hva den du hadde før het?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig og har funnet hjertelyd rundt uke 11 i alle svangerskap. I siste brukte jeg Caremaxx, men har hatt litt forskjellige. Husker ikke hvilke merker…

Masse lykke til med graviditeten! 

Anonymkode: 440f3...2d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jeg klar over, men på et diskusjonsforum så kan du ikke styre hva folk svarer og jeg valgte å gi det det mest fornuftige svaret basert på faglig kompetanse.  

Visste ikke at «hysteri» fortsatt var er faglig begrep.

Anonymkode: 9f29a...eeb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Visste ikke at «hysteri» fortsatt var er faglig begrep.

Anonymkode: 9f29a...eeb

Ok? Og det var nødvendig å dele at du ikke visste noe her fordi…? Tråden handler om hvilken doppler du kan anbefale, ikke hva du vet og ikke vet.

Anonymkode: ebbfa...31d

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaring med doppler, men ville bare si at om du sitter i situasjonen at du kjenner lite liv (etter du har kjent liv regelmessig) så holder det ikke å «bare» sjekke hjertelyden hjemme, følg alltid magefølelsen og dra på en sjekk. Doppler kan gi falsk trygghet, men å høre innimellom for at det er koselig å høre hjertelyden er noe annet 😊 

Anonymkode: da313...0ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har ingen erfaring med doppler, men ville bare si at om du sitter i situasjonen at du kjenner lite liv (etter du har kjent liv regelmessig) så holder det ikke å «bare» sjekke hjertelyden hjemme, følg alltid magefølelsen og dra på en sjekk. Doppler kan gi falsk trygghet, men å høre innimellom for at det er koselig å høre hjertelyden er noe annet 😊 

Jeg er ikke kommet så langt på vei at jeg kjenner noe liv enda, jeg tenker bare det er greit å begynne å lete tidlig, så finner jeg kanskje en god en😄 Og jeg kommer ikke til å bruke det til noe falsk trygghet. Jeg har bare planer om å bruke det som noe koselig🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fatter ikke hvordan du kan mene dette. Helt på Jordet. Omtrent som å ikke anbefale å Google, som om kunnskap er farlig. 

I steden for å ringe lege når du ikke var kjent liv på en liten stund, og vente til de åpner for å bruke helsevesenets penger på en sjekk, kan du få avklart med en gang om det er liv. Om ikke du finner noen lyd, da ringer du lege og har den bekymringen du ellers ville hatt mye oftere uten doppleren. 
I tillegg kan doppleren si noe om hjerterytme slik at du kan kontakte lege om den er uvanlig. Da kan man kanskje fange opp problemer tidlig, som man ellers ikke ville fått rede på før det er for sent. 

Brukte angel sound i begge svangerskap, og det sparte meg for mye bekymringer. Måtte lete litt etter lyd i blant, men fant den alltid. Var ikke overvektig, men mener ikke det skal ha så mye å si, men det kan du kanskje høre med lege om eller Google på engelsk.

Anonymkode: 27dff...f59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fatter ikke hvordan du kan mene dette. Helt på Jordet. Omtrent som å ikke anbefale å Google, som om kunnskap er farlig. 

I steden for å ringe lege når du ikke var kjent liv på en liten stund, og vente til de åpner for å bruke helsevesenets penger på en sjekk, kan du få avklart med en gang om det er liv. Om ikke du finner noen lyd, da ringer du lege og har den bekymringen du ellers ville hatt mye oftere uten doppleren. 
I tillegg kan doppleren si noe om hjerterytme slik at du kan kontakte lege om den er uvanlig. Da kan man kanskje fange opp problemer tidlig, som man ellers ikke ville fått rede på før det er for sent. 

Brukte angel sound i begge svangerskap, og det sparte meg for mye bekymringer. Måtte lete litt etter lyd i blant, men fant den alltid. Var ikke overvektig, men mener ikke det skal ha så mye å si, men det kan du kanskje høre med lege om eller Google på engelsk.

Det er jo NETTOPP det man ikke skal bruke doppler til... Se innlegget over. 

Anonymkode: 3684f...80b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Faglig kompetanse? Tull og tøys, det er null vitenskapelig belegg for din synsing. Når det kommer fra jordmødre, er det også synsing. Jeg sjekket dette grundig da jeg selv kjøpte en angelsound og det er ikke belegg for at angelsound el liknende er skadelig for foster (man sitter ikke daglig eller lenge av gangen uansett) eller psykisk helse. Det som ER skadelig er om mor bekymrer seg dra fredag til hun kommer til hos lege mandag. Eller om man ikke fanger opp unormal hjertelyd mens det fortsatt er mulig å gjøre noe. Fagkunnskap, jommen sa jeg smør.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo NETTOPP det man ikke skal bruke doppler til... Se innlegget over. 

Anonymkode: 3684f...80b

Det er nettop det man skal bruke den til. Høre hjertelyd, verken mer eller mindre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...