Gå til innhold

Best om barnet bor mer hos far?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet har lenge hatt utfordringer både privat og på skole og får tett oppfølging for dette. Hen ser ut til å ha kommet i ein periode der hen har mindre konflikter hos far, men hos meg holder de seg og hverdagen er veldig utfordrende for å si det mildt. Hen krangler og plager småsøsken (hel) mye også og det sliter på dem.

Er eg en fæl mor som tenker at alle kanskje ville kunne fått det bedre dersom hen bodde mer hos far for å se hvordan det gikk? Vi har 50/50 i dag. Tenker da feks at hen bor hos meg annenhver helg/langhelg og at dei yngre søsknene bor hos meg lengre for å avlaste far (og søsknene får litt «fri» fra det tidvise tyranniet de utsettes for...)

Anonymkode: 0d0d9...b02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes man bestandig skal utgå fra barnets beste å det er jo verdt å prøve hvis det er en mulighet for at det passer barnet bedre.

Anonymkode: 3c258...da1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er en god mor som velger barnets beste isteden for å kun tenke på deg selv. Og i dette tilfellet virker det som hele søskenflokken har godt av det. 

Anonymkode: b09a8...b0d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er klart du kan. Har du vurdert om årsak til mindre konflikter hos far kan være at far setter mindre krav til barnet? Og om det er bra eller ikke?

Høres lurt ut at søsken får litt pause også. Og det kan utprøves en periode, ingenting trenger å væe for alltid.

Anonymkode: 3bb06...fee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Om barnet er stort nok til å ha en mening ville jeg absolutt tatt snakket med barnet om dette. Om dere får hjelp av profesjonelle (psykolog, BUP) ville jeg spurt dem om råd. Det aller beste ville være å bedre situasjonen hos deg. Faren er at barnet føler seg avvist av deg, at du ikke tåler det. De aller fleste vil ha mammaen sin. Kanskje dere kunne hatt en ordning der de andre søsknene er hos far mens barnet med utfordringer er hos deg? Det kan være utrolig sårt å bli valgt bort og barn merker det. Tenk dere nøye om før dere gjør noe, og hør hva barnet mener selv.

Anonymkode: 27dd8...694

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt noe å vurdere :) 

Samtidig så er jo plaging av småsøsken noen ganger et uttrykk for sjalusi, som igjen er et uttrykk for at han kanskje skulle hatt mye mer tid med bare mamma enn han får,.. han/hen/hun - what ever. Barnet. Så kan jo være greit å ha i bakhodet at enda mer adskillelse fra mor ikke nødvendigvis er det som skal til. Hva ville skjedd om hen bodde mest med mor og småsøsken hos far? Kun hypotetisk selvsagt. Hvorfor er det den som har det vanskelig som skal vekk fra sin mor - kanskje når mor trengs mest? Men, uansett klart man kan prøve :)  men spør kanskje barnet hva hen tenker rundt dette? Fra 7 år og oppover skal jo barnets ønsker tillegges litt vekt. Vil hen bo hos far mest? Alder har mye å si her. Barn i småskolealder, før tenårene vil jeg si at nesten garantert trolig gir uttrykk for  å trenge mer tid med mor enn mindre.

50/50 kan være en vanskelig ordning for barn. Kan være del av årsak til problemer. Det er ustabilt rett og slett. Noen takler det helt fint, andre ikke. Så om man iaf skal se etter en mer stabil ordning, det kan ha mye for seg. Og om det er far som har den kapasiteten hvis mor har flere mindre barn hjemme, så kan stabiliteten trumfe mye. 

Ville prøvd å søke rådgivning rundt dette fra noen med kompetanse. Kanskje de som følger opp barnet mtp vansker?

Anonymkode: 48849...dea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2021 den 0.48):

Barnet har lenge hatt utfordringer både privat og på skole og får tett oppfølging for dette. Hen ser ut til å ha kommet i ein periode der hen har mindre konflikter hos far, men hos meg holder de seg og hverdagen er veldig utfordrende for å si det mildt. Hen krangler og plager småsøsken (hel) mye også og det sliter på dem.

Er eg en fæl mor som tenker at alle kanskje ville kunne fått det bedre dersom hen bodde mer hos far for å se hvordan det gikk? Vi har 50/50 i dag. Tenker da feks at hen bor hos meg annenhver helg/langhelg og at dei yngre søsknene bor hos meg lengre for å avlaste far (og søsknene får litt «fri» fra det tidvise tyranniet de utsettes for...)

Anonymkode: 0d0d9...b02

Hei TS,

synes du gjør gode refleksjoner. Hvorfor snakke med far og barnet det gjelder? 

Anonymkode: 858c5...a93

Skrevet

Bare pass på at barnet ikke føler det blir avvist og plassert bort?

av og til kan problemet være størst der barnet føler mest trygghet. 

Det kan godt hende dette vil være en god løsning, kanskje permanent, eller kanskje for en periode, men det bør ikke gjøres uten å tenke seg godt om!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var "snillere" hos min pappa fordi jeg ikke følte den tryggheten der som hos min mamma. Mamma fikk kjenne på det fordi hun var min omsorgsperson jeg følte meg mest trygg på. Men dere kan jo prøve, bare vær obs på at barnet kan føle seg plassert bort fordi mamma ikke vil ha h*n der lenger. Kan gjøre saken verre.. 

Anonymkode: d0d34...338

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...