Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har hatt fastrente på boliglånet mitt, som går ut nå om en måned.

Dessverre har jeg blitt syk og havnet på AAP det siste året. Men jeg har ikke hatt noen problemer med å betale avdragene på boliglånet mitt, og derfor ikke sett noen grunn til å informere banken om situasjonen. 

Har akkurat fått e-post fra en person i banken om at jeg må sende inn en «fiktiv lånesøknad» for at de skal kunne gi meg riktige rentevilkår når fastrenteavtalen min utløper.

Jeg er ikke sikker på at jeg ville ha oppfylt vilkårene for boliglånet mitt dersom jeg søkte det samme lånet i dag. På grunn av AAP har jeg mye lavere inntekt nå enn da jeg søkte lånet, men jeg har ikke hatt noen problemer med å betale renter og avdrag eller andre utgifter knyttet til boligen.

Samtidig har jeg grei belåningsgrad (ca. 55%), og helsa mi begynner å bli bedre. Det er planer om at jeg skal tilbake i jobb i løpet av høsten.

Jeg spør sikkert dumt nå, men kan det få konsekvenser for meg dersom banken finner ut at jeg har mye dårligere inntekt nå enn da lånet ble tatt opp? Kan de f.eks. si opp låneavtalen?

Mvh. nevrotisk

Anonymkode: 72493...547

Videoannonse
Annonse
Gjest Rååååsa
Skrevet

Det kan jeg aldri tenke meg. Jeg gikk ned 200 000 i lønn etter jeg tok opp huslån (med fastrente). Ingen har brydd seg med det. 

Men de vil vel se inntekta di før de byr deg ei ny rente. 

Se om du klarer å bevise betalingsevne og vilje, pluss budsjett og argumenter hardt for at du har lav beløningsgrad. Dette går fint😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet jobben mens jeg betalte på boliglånet. Det endret ingenting. Var arbeidsledig i nesten et år før jeg fikk en jobb som var dårligere betalt enn den jeg hadde da jeg fikk lånet, det endret heller ingenting.

Anonymkode: 8eee0...ef0

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig mister du ikke lånet så lenge du ikke misligeholder det.

Anonymkode: 1459b...fb0

Skrevet (endret)

Jeg har aldri hørt om at man må søke om lånet på nytt, bare fordi fastrenteperioden går ut? Det hørtes utrolig merkelig ut av banken å si. Det naturlige og logiske ville jo bare vært å sette lånet ditt rett over på bankens vanlige lånerente for boliglån av den størrelsen du har, og evt den alderen du er i om det gir noen fordeler.

Kanskje du bør sjekke litt rundt om det faktisk er normalt at man må sende inn en ny "liksomsøknad" bare fordi fastrenteperioden går ut? Som sagt har jeg aldri hørt om det før. Ikke at jeg vet alt om boliglån og rutiner, men det høres bare ikke riktig ut at det skal være sånn.

Dessverre er AAP midlertidig inntekt og gir derfor vanligvis ikke godkjent boliglånssøknad... har banken fått snusen i at du har AAP og prøver å skvise deg ut eller?

Endret av Million
stavefeil rettet
AnonymBruker
Skrevet

Da vårt lån gikk fra fast til løpende skjedde ingenting 

Anonymkode: 17504...10f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Jeg har aldri hørt om at man må søke om lånet på nytt, bare fordi fastrenteperioden går ut? Det hørtes utrolig merkelig ut av banken å si. Det naturlige og logiske ville jo bare vært å sette lånet ditt rett over på bankens vanlige lånerente for boliglån av den størrelsen du har, og evt den alderen du er i om det gir noen fordeler.

Kanskje du bør sjekke litt rundt om det faktisk er normalt at man må sende inn en ny "liksomsøknad" bare fordi fastrenteperioden går ut? Som sagt har jeg aldri hørt om det før. Ikke at jeg vet alt om boliglån og rutiner, men det høres bare ikke riktig ut at det skal være sånn.

Dessverre er AAP midlertidig inntekt og gir derfor vanligvis ikke godkjent boliglånssøknad... har banken fått snusen i at du har AAP og prøver å skvise deg ut eller?

Enig her. Aldri hørt om å sende inn fiktiv søknad, og ville vært veldig skeptisk.

Anonymkode: 6655b...33c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Million skrev (3 timer siden):

Jeg kuttet ned innlegget ditt litt, men jeg vil bare legge til at jeg opplyste bankrådgiveren om at jeg gikk på AAP under en telefonsamtale tidligere i år.

Har tidligere spurt dem om hva som skjedde da fastrenteavtalen gikk ut, og da sa de at jeg bare ble plassert over på flytende rente.

Har ikke lyst til å være konspiratorisk, tror ikke at de ønsker å «skvise meg ut». Men det er veldig uheldig for meg dersom de begynner å revurdere låneavtalen min nå, spesielt ettersom jeg betaler avdragene fortløpende og har ganske god sikkerhet i boligverdien. 🤷🏼‍♀️

Og på toppen av kransekaka tror jeg at jeg er tilbake i jobb om to-tre måneder, og da endrer jo situasjonen seg.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har akkurat refinansiert og måtte da sende inn lånesøknad - refinansieringen var bedre betingelser fordi jeg har betalt ned en større del av lånet og havnet i en annen rentekategori grunnet lavere belåningsgrad.

Men jeg tviler vel på at du mister lånet, men hvis du er usikker på dette så snakk med banken da vel.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (7 minutter siden):

Jeg har akkurat refinansiert og måtte da sende inn lånesøknad - refinansieringen var bedre betingelser fordi jeg har betalt ned en større del av lånet og havnet i en annen rentekategori grunnet lavere belåningsgrad.

Men jeg tviler vel på at du mister lånet, men hvis du er usikker på dette så snakk med banken da vel.

Det skjønner jeg, jeg har også refinansiert tidligere.

Men jeg er ikke interessert i å refinansiere akkurat nå, og da jeg tidligere snakket med banken ble det sagt at jeg bare ville bli plassert over på flytende rente når avtalen utløp.

Kan gjerne refinansiere om noen måneder, men det passer dårlig akkurat nå.

Skrevet
Blondie65 skrev (48 minutter siden):

Å? Kan du si noe om dette? Hvor lav belåningsgrad har du nå, som gir bedre betingelser?

AnonymBruker
Skrevet

En liten oppdatering fra TS:

Jeg fikk svar fra banken om at jeg ikke måtte levere inn inntektsdokumentasjon / ny søknad likevel.

Vil ikke oppgi navnet på banken her, ettersom bankrådgiveren er en ryddig og høflig person, og at jeg egentlig er veldig fornøyd med vedkommende. En ny lånesøknad sikkert kunne gitt meg bedre lånevilkår under normale omstendigheter (dersom jeg hadde vært i jobb). Intensjonen var kanskje god.

Men i mellomtiden har jeg hørt rykter om at en person jeg har felles bekjente med også skal ha blitt oppringt av banken og bedt om å søke lånet sitt på nytt. Vedkommende har god inntekt og fast jobb.

Det er gode muligheter for at vi har samme bank (vi har tilhørighet i samme område, der de fleste har samme bank). Personen skal også ha nektet, fordi han var fornøyd med den avtalen han allerede hadde.

Regner dermed med at dette ikke hadde noe med min inntekt å gjøre, men at bankene kanskje har hatt lav inntekt i en lang periode og prøver å få folk over på nye avtaler som er mer lønnsomme for banken. Eller at bankrådgiveren faktisk ønsket å vurdere om jeg kunne gå bedre vilkår. Jeg aner ikke 🤷🏼‍♀️

Uansett - det ser ut som om man kan si nei takk, og vise til den avtalen man allerede har.

Gjest Blondie65
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Å? Kan du si noe om dette? Hvor lav belåningsgrad har du nå, som gir bedre betingelser?

Nei, det har jeg ikke lyst til. Dette kan du selv sjekke med din egen bank. 

Skrevet
Blondie65 skrev (Akkurat nå):

Nei, det har jeg ikke lyst til. Dette kan du selv sjekke med din egen bank. 

Hæ?

Neivel. Bankenes vanlige tilbud til kundegrupper pleier ikke være en privatsak, så derfor spurte jeg siden jeg vet du er i omtrent samme alder som meg. 

Gjest Blondie65
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Hæ?

Neivel. Bankenes vanlige tilbud til kundegrupper pleier ikke være en privatsak, så derfor spurte jeg siden jeg vet du er i omtrent samme alder som meg. 

Nettopp. Så derfor kan du undersøke selv med din egen bank istedenfor at jeg skal oppgi min (private) belåningsgrad. Jeg oppgir aldri her på KG inntekt, rente, hva jeg kjøpte boligen for, hvor mye egenkapital jeg har eller hvor jeg arbeider eller hva jeg arbeider med. Dette fordi dette samlet kan identifisere hvem jeg er. 

Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Nettopp. Så derfor kan du undersøke selv med din egen bank istedenfor at jeg skal oppgi min (private) belåningsgrad. Jeg oppgir aldri her på KG inntekt, rente, hva jeg kjøpte boligen for, hvor mye egenkapital jeg har eller hvor jeg arbeider eller hva jeg arbeider med. Dette fordi dette samlet kan identifisere hvem jeg er. 

Og det er selvfølgelig helt greit. Men du KUNNE svart at det har du ikke lyst til å oppgi av identifiseringshensyn. Ikke bare "det har jeg ikke lyst til", noe som virket temmelig muggent på et helt normalt spørsmål.

Men nå skjønner jeg bedre, og takk for svar. Det er som sagt helt greit selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...