AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Ble du personlig berørt av 22 juli 2011 terroren? Noen du kjente som var i området eller på øya ? Hvor gammel var du ? jeg var 19 år 2-3 minutter før bomben smalt gikk min bror og høygravide svigersøster forbi der bomen smalt. Grusomt å tenke på at hadde de vært litt senere, hadde det gått galt. De gikk forbi butikkvinduer da glass ble sprengt ut av trykket. Gikk heldigvis bra med de, og den ufødte i magen. Min 15 år gamle niese skulle egentlig vært på utøya. Men ble så forkjøla at hub måtte la være . Takk og pris for det. 2 bekjente miste livet på øya 💔 Anonymkode: 1676a...b71 4
SPOCA Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 Ja. Jeg var 24 år. Jeg mistet mange venner på Utøya, og skulle vært der selv (tilfeldigheter gjorde at jeg ikke var der). 4
Silva Pluvialis Skrevet 19. juli 2021 #3 Skrevet 19. juli 2021 Jeg ble ikke personlig berørt, kjente ingen som var der. Mine tanker går til alle døde, overlevende og etterlatte.🌹❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #4 Skrevet 19. juli 2021 Jeg skulle inn til oslo og møte noen venner den fredagen, fikk telefon fra den ene vennen som fikk tidlig fri for alle vinduene i butikken var knust og ba meg komme tidligere. Jeg dro ikke inn til oslo den kvelden- Jeg hadde sommerjobb på SFO og et av barna mista den ene forelderen sin i bombeangrepet. I senere tid har jeg blitt godt kjent med to stk som var på utøya, den ene ble skutt og har store fysiske skader som er veldig synlige i dag. Anonymkode: 2f940...7a5 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #5 Skrevet 19. juli 2021 Hadde 2 bekjente som ble drept. Var på tiden i plikttjeneste i forsvaret som sersjant, og ble raskt kalt tilbake til tjeneste til tross for ferie Anonymkode: 82350...445 2
Den Sagnomsuste Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 Nei, men jeg visste godt hvem Monica (mor Utøya) var. Hadde vært på Utøya så sent som 4 år tidligere selv. Synes det er helt absurd å tenke på at alt dette hendte der... 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #7 Skrevet 19. juli 2021 Grusomt det som skjedde. De fleste av oss satt vel som fjetret foran tv … Kjente ingen berørte men i dag snart 10 år siden grøsser jeg selvsagt fortsatt skikkelig på ryggen med tanke på den dagen. Satt oppe hele natten den gang. Fikk med alle nyheter, fikk servert de bildene Breivik selv hadde lagt ut som var tatt av fotograf, leste manifestet til hans…. Grusomt alt sammen … Anonymkode: ea462...25e 4
Nowayback Skrevet 19. juli 2021 #8 Skrevet 19. juli 2021 (endret) Nei, men det er det verste jeg har opplevd i livet som jeg IKKE var personlig berørt av. Jeg var 25 år da dette skjedde. Det gjør fremdeles dypt inntrykk å se innslag, for det er så absurd og utenkelig at dette kunne skje i lille, trygge Norge. Terror ble plutselig så nært, og det var ikke lenger bare noe vi så lenger ned i Europa eller USA. Det er så absurd at det finnes så mørke krefter i vårt land som er redd for innvandrere og muslimer. All terror begått på norsk jord er utført av høyre-ekstremister. Breivik, Manshaus, Myrdal, pluss et par hendelser i 1979 og 1985 som jeg ikke husker navnet på gjerningspersonene på. Og ikke må vi glemme det rasistisk motiverte drapet på Holmlia i 2001, samt en tilsvarende sak i Sogndal i 1999. Endret 19. juli 2021 av Pappadrømmen 4
Silva Pluvialis Skrevet 19. juli 2021 #9 Skrevet 19. juli 2021 Pappadrømmen skrev (3 minutter siden): Nei, men det er det verste jeg har opplevd i livet som jeg IKKE var personlig berørt av. Det gjør fremdeles dypt inntrykk å se innslag, for det er så absurd og utenkelig at dette kunne skje i lille, trygge Norge. Terror ble plutselig så nært, og det var ikke lenger bare noe vi så lenger ned i Europa eller USA. Det er så absurd at det finnes så mørke krefter i vårt land som er redd for innvandrere og muslimer. All terror begått på norsk jord er utført av høyre-ekstremister. Breivik, Manshaus, Myrdal, pluss et par hendelser i 1979 og 1985 som jeg ikke husker navnet på gjerningspersonene på. Og ikke må vi glemme det rasistisk motiverte drapet på Holmlia i 2001, samt en tilsvarende sak i Sogndal i 1999. Det er da vi skjønner at lille Norge ikke er så trygt som vi skulle tro. Det er mange tikkende bomber der ute. Flere enn vi skulle tro. Det er kanskje bare én Breivik, men det er jo dessverre mange som støtter han. Han har jo fått mange frierbrev, så sannsynligheten er stor for at det er mange, mange flere som han i vårt land. Vi kan aldri være trygg. Det er en haug av farlige folk som går fri. Vi vet bare ikke hvem de er..
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #10 Skrevet 19. juli 2021 Min tremenning var på Utøya og ble ikke fysisk skadet, men har klart seg bra psykisk selv om han mistet mange av sine venner, og så mange bli drept. Anonymkode: 9e8f6...42e
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #11 Skrevet 19. juli 2021 Nei, jeg ble ikke berørt. Synes ærlig talt hele opplegget er litt rart. Synes nesten oppførselen rundt det er litt narsissistisk, som om nordmenn og Norge er et slags unntak. Blir liksom synlig hvor innbilske nordmenn er. Som om vi liksom er bedre enn andre. 🙈 Anonymkode: 5ee68...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #13 Skrevet 19. juli 2021 Var 18. 7 venner og bekjente på min alder var der men ingen av dem ble drept. Anonymkode: 682d7...0db 1
tussi84 Skrevet 19. juli 2021 #14 Skrevet 19. juli 2021 Nei ikke direkte, men det Var en nabo av foreldrene mine som mistet en på Utøya da dessverre. Kjente godt til denne naboen og familien da jeg hadde gått på skole med en av de i oppveksten+ de bodde så nære oss. Hadde vondt av den familien etter det skjedde, og vi dro i begravelsen til offeret. Nå idag tenker jeg ikke så på det som skjedde på utøya lenger. Jeg synes synd på de pårørende som mistet noen, men noe mer tenker jeg ikke over det. 22 juli for meg er en helt vanlig dato. Datoen kommer hvert år uansett.. 3
PetterKanin Skrevet 20. juli 2021 #15 Skrevet 20. juli 2021 Nei, heldigvis ikke. Mine tanker går til dem som ble berørte med alt det har medført og vil medføre.
miaw Skrevet 20. juli 2021 #16 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, jeg ble ikke berørt. Synes ærlig talt hele opplegget er litt rart. Synes nesten oppførselen rundt det er litt narsissistisk, som om nordmenn og Norge er et slags unntak. Blir liksom synlig hvor innbilske nordmenn er. Som om vi liksom er bedre enn andre. 🙈 Anonymkode: 5ee68...9ba Du synes "opplegget er litt rart?" 3
Drizzt Skrevet 20. juli 2021 #17 Skrevet 20. juli 2021 Nei. Jeg var på ferie i utlandet og kom tilbake noen dager senere. Kjenner ingen i AUF heller. Bildene og informasjonen gjorde inntrykk da. De personlige historiene som kom i ettertid gjorde også inntrykk. Selv om jeg ikke hører til Ap politisk sett, er det umulig å ikke føle med de som mistet noen de var glad i den dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #18 Skrevet 20. juli 2021 Var på Utøya, hadde nettopp fylt 15. Kom derfra uten noen særlig skader, bortsett fra betennelse i hender og føtter. Mistet noen bekjente. Anonymkode: 96db5...9b6 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #19 Skrevet 20. juli 2021 Nei, kjenner heller ingen som ble personlig berørt. Jeg var 32, og jeg ble selvsagt berørt og preget av hendelsene. Frykt og medfølelse med alle som mistet noen eller som selv opplevde dette har jeg følt på mye. Hvert år «tvinger» jeg meg selv til å lese det noen av de berørte har skrevet for å ikke å glemme. Anonymkode: f8876...646
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #20 Skrevet 20. juli 2021 Var 17 år. Jeg og en venninne hadde planlagt å dra dit sammen, men så avlyste hun i siste liten fordi hun heller ville reise til Tusenfryd med familien si . Jeg var så sykt skuffet, hadde jo gledet meg sånn, men jeg jeg gadd ikke dra ut jeg heller da siden jeg ikke kjente noen andre. Ble heller hjemme og hadde overnattingsbesøk av en annen venninne. Du kan tro det gikk kaldt nedover ryggen min da vi fikk høre hva som foregikk der ute den ettermiddagen. Fy faen. Anonymkode: ec8e5...ec8 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå