Gå til innhold

Statens innkrevingssentral skal trekke meg, og de påstår at jeg får barnebidrag, noe jeg aldri har fått?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De stipulerer at jeg får barnebidrag via nav, eller at jeg har søkt om bidragsforskudd og evt fått avslag?🤷‍♀️ Jeg har sagt at dette ikke er tilfelle. Far har aldri betalt fast bidrag, og jeg har aldri fått det via nav. De ber meg dokumentere dette, men hvordan skal jeg gjøre det? De ser vel selv hva jeg får av nav, iom at de ser aap og barnetrygden?

Anonymkode: e7ce4...873

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Kontakt Si og opplys at det er den part i en sak som fremmer en påstand som også bærer bevisbyrden.

Dette er noe Si må være vel kjent med, da dette er standard juss.

Med vennlig hilsen

TBergh

Skrevet

Gjør som TBergh over her sier.

Men holder de på sitt likevel, så er vel eneste måte du kan bevise noe du IKKE har mottatt av penger, å legge frem kontoutskrifter for de siste tre måneder, for eksempel.

Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Gjør som TBergh over her sier.

Men holder de på sitt likevel, så er vel eneste måte du kan bevise noe du IKKE har mottatt av penger, å legge frem kontoutskrifter for de siste tre måneder, for eksempel.

Det er jo helt håpløst og langt over kanten å måtte legge frem kontoutskrifter for å bevise  at man ikke har mottatt noe.  De har jo ingen ting med å få innsyn i de andre kontobevegelsene.  Stort sett vil jo det være hva penger går ut til.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de kan regne med det, siden det ikke er rimelig at din eks skal slippe å forsørge barnet sitt så de du skylder penger får mindre.

Anonymkode: f749d...508

• Liker 2
Skrevet
Whistler skrev (Akkurat nå):

Det er jo helt håpløst og langt over kanten å måtte legge frem kontoutskrifter for å bevise  at man ikke har mottatt noe.  De har jo ingen ting med å få innsyn i de andre kontobevegelsene.  Stort sett vil jo det være hva penger går ut til.

Kanskje man kan be banken om en type utskrift som KUN viser innskudd på kontoene de siste tre måneder? Finnes det? Da kan jo ts bevise hva som har gått INN på kontoene, og det er vel det statens innkr.sentr. er ute etter å sjekke?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De stipulerer at jeg får barnebidrag via nav, eller at jeg har søkt om bidragsforskudd og evt fått avslag?🤷‍♀️ Jeg har sagt at dette ikke er tilfelle. Far har aldri betalt fast bidrag, og jeg har aldri fått det via nav. De ber meg dokumentere dette, men hvordan skal jeg gjøre det? De ser vel selv hva jeg får av nav, iom at de ser aap og barnetrygden?

Og evt fått avslag....😅 Enten har du søkt og fått avslag eller så har du søkt og fått det innvilget. 

Anonymkode: 1a0da...4f7

Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Kanskje man kan be banken om en type utskrift som KUN viser innskudd på kontoene de siste tre måneder? ........

Man kan jo alltids filtrere kontoutskriften til det man vil i våre dager, men det har jo ingen hensikt da man kan utelate enkelte betalere.  SI lurer på om det er penger å hente, og som TBergh sier er det de som skal bevise eller sannsynliggjøre det. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor betaler ikke far bidrag? Han har forsørgerplikt og du har ikke lov til å inngå avtaler om at han ikke skal betale. Det kan være derfor de stipulerer at du mottar bidrag. Søk nav om fastsetting og innkreving, for å sikre at ditt barn vokser opp under de beste økonomiske forutsetninger. 

Anonymkode: 1a0da...4f7

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan bevise en "ikke-eksistens"?  Det er tilnærmet umulig.

Som @TBergh skriver er det statens innkrevingssentral som må ta bevisbyrden her.  Det må være deres jobb å bevise at du har mottatt barnebidrag, for som sagt er det tilnærmet umulig for deg å bevise at du ikke har gjort det.

Anonymkode: 20025...9f4

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, til dere som svarer på det jeg spør om👏❤ Jeg skal prøve på det.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke nav gi deg en bekreftelse?

Anonymkode: 93d67...896

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...