Gå til innhold

Angst for å flytte til annen del av landet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Samboeren og jeg har vært sammen i 15 år og har to barn på sju og fire år. Han er fra en annen del av landet. Da vi flyttet sammen falt valget på mitt hjemsted og her har vi bodd siden. Nå ønsker han at vi flytter til hans hjemsted for å bo nærmere hans familie - og jeg er bare så rådvill med tanke på hva vi skal gjøre. 

Objektivt sett er det flere fordeler med å bo nære hans familie, og jeg er veldig glad i de, men jeg blir kvalm av angst ved tanken på å flytte så langt. Angst, og da kanskje særlig separasjonsangst og angst for det ukjente, er noe jeg har hatt nesten hele livet. Med årene har jeg lært meg å håndtere det og det har blitt mye mindre av det, men dette spørsmålet om å flytte eller ikke får det til å blusse opp med fyll styrke.

For min del handler angsten mye om det å være langt borte fra min trygge klippe, nemlig  faren min, og en redsel for å ikke finne meg til rette på nytt sted og å føle meg utenfor/alene. Jeg er også redd for å såre familien min og at barna våre skal bli «fremmede» for besteforeldrene (og annen familie) de har her.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men kanskje noen som har vært i samme situasjon kan si noe om hvordan det gikk etter flytting? Eller om du/dere valgte å ikke flytte?

Eller kanskje noen har kloke tanker om hvordan jeg bør gripe an dette for å komme til bunns i mitt eget reaksjonsmønster (jeg reagerte nemlig på samme måte da spørsmålet om bosted kom opp første gang for 15 år siden) og klare å ta en avgjørelse basert på fornuft og ikke følelser?

Anonymkode: 5a032...b1f

Trådtittel endret.
Chantielle mod.

Endret av Chantielle
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

(Jeg publiserte litt for tidlig, tittel skulle være «Angst for å flytte til annen del av landet». Noen moderator her som kan hjelpe meg å fikse det?)

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo barna allerede etablert med bhg og skole, de har besteforeldre og familie rundt seg. Hvorfor bryte opp? 

Anonymkode: 81aec...260

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er jo barna allerede etablert med bhg og skole, de har besteforeldre og familie rundt seg. Hvorfor bryte opp? 

Samboer har mye større familie enn meg, de er også mye nærmere hverandre enn vi er i min familie. Han savner altså familien sin veldig, dette savnet har bare økt etter at vi fikk barn, og enda mer etter korona kom. Der vil våre barn få mulighet til å få et nært forhold til sine tanter og onkler og søskenbarna sine på hans side (søskenbarna deres på min side er mye eldre og bor langt unna oss). Når vi er der på besøk er det tydelig at våre barn trives veldig godt sammen med alle i den familien.

Andre ting som veier for flytting er rimeligere bolig og bedre klima, pluss at jeg lett får meg jobb.

Ting som veier i mot er at det er dumt å flytte på barnet som har begynt på skole og etablert seg med gode venner i klassen og nabolaget, at jeg trives veldig i jobben min og ikke ønsker å slutte, at jeg kommer til å savne mine foreldre veldig og denne angsten da.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er da helt naturlig at folk flytter på seg. Barn er tilpasningsdyktige og de vil få familie rundt seg dit de flytter også

Anonymkode: 6884b...efa

• Nyttig 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det er lenge siden denne posten ble opprettet, men hvis trådstarter fremdeles er aktiv: hvordan gikk det? Jeg står i samme dilemma nå.

Anonymkode: 51346...353

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke flyttet 😆 Temaet bare døde ut, som det alltid har gjort hver gang det har blitt tatt opp, og vi bor på samme plass.

AnonymBruker
Skrevet

Hehe jeg forstår ;)  

Anonymkode: 51346...353

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...