Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Ser ofte jobbannonser har følgende setning:

"Det kreves Bachelorgrad, eller tilsvarende utdanning" 

Hva legges det i "tilsvarende" utdanning, her i Norge?

Anonymkode: 6dfb6...eb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bachelorhgrad er relativt nytt i norsk utdanning - jeg tilhører det første kullet som fikk det i min utdanning, og jeg var ferdig i 2003, før det var det en profesjonsutdanning. Det kan rett og slett vise til samme utdanning i eldre utgave, eller at man har en utdannelse på omtrent samme lengde/nivå uten at det har endt i en ferdig grad, eller utdannelse fra utlandet, eller en måte å holde ryggen fri på hvis man får en kandidat man ønsker å ansette selv om hen mangler den konkrete utdannelsen, og sikkert en hel del annet.

Endret av Daria
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

3 år på høyskole eller universitet. 

Anonymkode: 6e183...db2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet førskolelærer og var ferdig 1995, og i dag tilsvarer det en bachelor utdanning.

Anonymkode: 72432...f7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som andre nevnt utdanning etter gammel ordning, f.eks fagrettet utdanning eller grad etter gammel ordning som cand.mag. (det var riktignok 4 år, men dog). 

Anonymkode: c094b...961

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

3 år på høyskole eller universitet. 

Anonymkode: 6e183...db2

nei, 3 år med hvilke som helst fag tilsvarer ikke en bachelor. det er slik det er skrevet i tråden over her rettet mot utdanning av de eldre ordningene.

Anonymkode: dad05...4ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Som andre nevnt utdanning etter gammel ordning, f.eks fagrettet utdanning eller grad etter gammel ordning som cand.mag. (det var riktignok 4 år, men dog). 

Anonymkode: c094b...961

Cand.mag er faktisk en høyere grad enn bachelor. blir regnet som høyere grads utdanning, mens bachelor er lavere grads. (Akkurat som gammelt hovedfag er tyngre enn dagens master, men de har snodig nok blitt likestilt). 

Anonymkode: 00c25...214

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Cand.mag er faktisk en høyere grad enn bachelor. blir regnet som høyere grads utdanning, mens bachelor er lavere grads. (Akkurat som gammelt hovedfag er tyngre enn dagens master, men de har snodig nok blitt likestilt). 

Anonymkode: 00c25...214

Egentlig ikke så snodig. Kvaliteten på utdanningen har nok også blitt høyere, så i dag er det i bunn og grunn det samme.

Anonymkode: 199cd...0b8

Skrevet

Jeg var siste kull som fikk graden "høyskolekandidat". Kullet etter meg, som hadde akkurat samme fag, fikk bachelorgrad. I dagligtale sier jeg at jeg har bachelor.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...