Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med barn og ungdom, og ble en varsler i en alvorlig sak med en kollega. Jeg ble ikke trodd - men ender opp med stempelet «umulig og samarbeide med». 
Jeg er langtidssykemeldt pga stress og får hjelp hos psykolog - men ønsker nå å starte prosessen med å finne meg ny jobb. Jeg kan neppe bruke sjefen som referanse, og kan ikke bruke forrige sjef fordi vedkommende ikke jobber lengre (mange år siden) og sjefen før der er foreldet. Hva nå? Noen som har erfart noe liknende? 

Anonymkode: b6957...330

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke kolleger. 

Sjelden å bruke nåværende sjef som referanse ifm jobbsøking. 

Anonymkode: 02a5c...a76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk kolleger. Så lenge du har to referanser fra nåværende jobb, burde det holde. Ønsker deg lykke til med å finne ny og bedre jobb. Du fortjener det ❤️ 

Anonymkode: c0d3c...b23

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

og kan ikke bruke forrige sjef fordi vedkommende ikke jobber lengre (mange år siden)

Jeg hadde rett og slett spurt denne personen om det var OK at jeg skrev han/ hun opp som referanse. Hvis dere hadde et greit forhold vil jeg tro at det går. At personen ikke jobber lenger har ingen betydning.

Å bruke en referanse fra noen år tilbake går greit, og er ikke uvanlig ettersom de færreste ønsker å informere nåværende arbeidsgiver om at man søker ny jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke en kollega, eller høre med gammel sjef om vedkommende kan stå der selv om de har sluttet å jobbe. Men du, du er ikke varsler når det faktisk ikke er en sak, da er du bare vrang kollega. 

Anonymkode: 28a58...6ef

AnonymBruker
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (4 timer siden):

Jeg hadde rett og slett spurt denne personen om det var OK at jeg skrev han/ hun opp som referanse. Hvis dere hadde et greit forhold vil jeg tro at det går. At personen ikke jobber lenger har ingen betydning.

Å bruke en referanse fra noen år tilbake går greit, og er ikke uvanlig ettersom de færreste ønsker å informere nåværende arbeidsgiver om at man søker ny jobb.

Hvor går grensen for når en referanse er for gammel? Jeg har for eksempel jobbet 4 år i nåværende jobb. Forrige jobben var i en annen bransje (barna var små, jeg ville jobbe dagtid og jobbet i firmaet der eksen var min sjef). Jobben før der igjen er det over 6 år siden jeg sluttet.

Så hvis jeg søker nye jobber må jeg spørre min nåværende sjef og sjefen jeg hadde for over 6 år siden.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor går grensen for når en referanse er for gammel? Jeg har for eksempel jobbet 4 år i nåværende jobb. Forrige jobben var i en annen bransje (barna var små, jeg ville jobbe dagtid og jobbet i firmaet der eksen var min sjef). Jobben før der igjen er det over 6 år siden jeg sluttet.

Så hvis jeg søker nye jobber må jeg spørre min nåværende sjef og sjefen jeg hadde for over 6 år siden.. 

Jeg har søkt på, og fått, jobber der jeg brukte referanser som var over 5 år gamle og i andre bransjer. Jeg har aldri noensinne brukt nåværende sjef, jeg har heller ikke opplevd at potensielle arbeidsgivere har foreslått å kontakte nåværende leder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk fått spørsmål om hvorfor jeg ikke brukte nåværende sjef som referanse. Men den potensielle arbeidsgiveren spurte og gravde i mye annet og, ting han ikke hadde noe med, så jeg antar at han var i overkant nysgjerrig. Endte med å takke for meg. 

Anonymkode: e1c7e...7ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...