Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha 3 mann, føder veldig raskt, 20 min aktiv fødsel med forrigemann, og stort blodtap men førstemann.

Nå bor jeg 3 timer unna sykehus, 20 min unna ambulansestasjon og 45 min unna nærmeste JMvakt, går somregel over termin, sistemann kom 18 dager over min og privat gyn sin termin, 8 dager over sykehustermin og var preget av det ble jeg fortalt, blandt annet vekstkurven stoppet.

Har absolutt ikke angst for fødsel, men jeg kjenner på redselen ved hjemme eller transport fødsel med slik fødehistorikk, og det stresse meg veldig når det nærmer seg termin.

Kan man legge frem ønske om igangsetting? 

Anonymkode: 00d85...fab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal ha 3 mann, føder veldig raskt, 20 min aktiv fødsel med forrigemann, og stort blodtap men førstemann.

Nå bor jeg 3 timer unna sykehus, 20 min unna ambulansestasjon og 45 min unna nærmeste JMvakt, går somregel over termin, sistemann kom 18 dager over min og privat gyn sin termin, 8 dager over sykehustermin og var preget av det ble jeg fortalt, blandt annet vekstkurven stoppet.

Har absolutt ikke angst for fødsel, men jeg kjenner på redselen ved hjemme eller transport fødsel med slik fødehistorikk, og det stresse meg veldig når det nærmer seg termin.

Kan man legge frem ønske om igangsetting? 

Anonymkode: 00d85...fab

Ingen setter i gang en fødsel fordi du bor usentralt, nei. De setter ikke gang når man går over termin en gang. Eneste grunn til at setter i gang en fødsel er fare for mor eller barn. altså, barnet kommer når barnet er klar for å komme, hvis ikke så må man ha hjelp til å starte fødsel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (11 minutter siden):

Ingen setter i gang en fødsel fordi du bor usentralt, nei. De setter ikke gang når man går over termin en gang. Eneste grunn til at setter i gang en fødsel er fare for mor eller barn. altså, barnet kommer når barnet er klar for å komme, hvis ikke så må man ha hjelp til å starte fødsel. 

De setter i gang om man går over termin jo, men ikke termindato. Samme med vannavgang uten rier.

TS, når du har en historie med blodtap og svært rask fødsel, så skal du jo egentlig legges inn i god tid før man forventer fødsel, når du har så lang reisevei. Har du snakket med sykehuset? Dette ville jeg gjort snarest.

Anonymkode: 3d26a...cbc

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke blodtap eller noe slikt med fødslene bak meg, men forrige fødsel gikk så fort at det endte på sofaen hjemme. Bor også 3 timer unna sykehus. Er gravid med nr 3 og skal få bo på hotell (samme by som sykehuset) 1 uke før termin i påvente av fødsel. Jeg har ikke framlagt ønske om igangsettelse, så vet ikke om det er mulig. Skulle kanskje nesten tro det? Men ihvertfall kan kanskje å komme nærmere fødeavdelingen være et alternativ? 

Anonymkode: 2ec1c...fdf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

De setter i gang om man går over termin jo, men ikke termindato. Samme med vannavgang uten rier.

TS, når du har en historie med blodtap og svært rask fødsel, så skal du jo egentlig legges inn i god tid før man forventer fødsel, når du har så lang reisevei. Har du snakket med sykehuset? Dette ville jeg gjort snarest.

Anonymkode: 3d26a...cbc

Nei, dem gjør ikke det hvis alt står bra til med mor og barn. Ønsket er at fødselen skal starte naturlig. selvfølgelig setter dem i gang når det er kritisk eller fare, men ikke pga lang kjøretur til sykehuset. Har gått 14 dager over termin flere ganger.. 

AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (1 time siden):

Nei, dem gjør ikke det hvis alt står bra til med mor og barn. Ønsket er at fødselen skal starte naturlig. selvfølgelig setter dem i gang når det er kritisk eller fare, men ikke pga lang kjøretur til sykehuset. Har gått 14 dager over termin flere ganger.. 

Du har ikke gått 14 dager over termin nei. Det blei en måned etter termindato og det sier seg selv at det ikke skjer.

Anonymkode: b021b...be1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (2 timer siden):

Ting er virkelig ikke så svart hvit. Jeg har feks slitt med hypermesis gjennom svangerskapet og sykehuset har nå sagt at hvis jeg er sliten, så setter de meg gjerne i gang nå 2 uker før termin. Det er ikke kritisk. Vil tro at fare for rask fødsel, blodtap mv. kan være en årsak til at de vil starte fødselen tidligere, dersom løsningen ikke kan avhjelpes med å bo på hotell i nærheten. Det er i mange saker snakk om skjønnsutøvelse, kapasitet og hva man vil tro er til det beste for barn og mor mtp. fødselens varighet, modenhet mv.

Anonymkode: 059e7...25b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at her må det på plass en dialog med sykehuset, sånn at du kan få noen alternativer. Tenker at opphold på sykehus fra ca. en uke før forventet fødsel høres rimelig ut. 

Har selv født to ganger, første gang naturlig oppstart med rier, påfølgende av «ukomplisert» fødsel. Helt topp - god opplevelse. 

Andre gang igangsetting med drypp på grunn av langvarig vannavgang uten tiltagende rier. 
Å settes i gang er jammen ingen lek, fikk spørsmål om hvordan jeg stilte meg til epidurals (for jordmor ville ikke anbefale å fortsette uten, fordi riene øker så utrolig mye raskere enn ved normal fødsel). 
Ved et valg ville jeg aldri valgt igangsetting, men har man ikke valg - så har man ikke valg. 

Naturen ordner som regel opp best selv, nå er det jo andre metoder de gjerne bruker for å sette i gang en fødsel i første omgang (drypp er vel gjerne sist på listen, dersom vannet ikke har gått), men har hørt av venninner at ballong osv kan være en drøy prosess det også. 

Anonymkode: be7f7...b64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To dager over termin spurte gyn på føden meg hva jeg selv tenkte. Jeg foreslo igangsettelse og fikk det

Anonymkode: ebf88...09b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt ulik praksis imellom sykehus. Men forskning de senere år har vist at fostere ikke har godt av å gå lenge over termin. Så jeg tror grensene for igangsetting har krympet. Uansett skal mor bli hørt i dette spørsmålet. Så du kan ta en prat med sykehuset på forhånd. Så sier du at du vil max gå 3-4 dager over termin f.eks.

Uansett så må det jo finnes løsninger allerede når mor føder så raskt, og bor så langt unna. Som pasienthotell eller vanlig hotell.

Anonymkode: ed945...4c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (8 timer siden):

slutt å uttal deg så bastant om ting du ikke har overhodet peiling på. Jeg ble tilbudt igangsetting 4 dager over termindato, bare fordi jeg var lei. Kjenner også flere som har blitt igangsatt av ulike årsaker, sliten mor, lang reisevei og raske fødsler tidligere, osvosv. Dette blir vurdert individuelt i hvert enkelt tilfelle. 

TS; få deg en time og snakk med jordmor. Du kan ikke kreve nei, men det kan godt hende de gjør en vurdering på det :) 

Anonymkode: e852b...0f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du føler deg utrygg kan du absolutt kreve å få være i nærheten på sykehushotellet eller liknende i forkant av fødsel. Jeg fikk det tilbudet 2 dager før termin på grunn av tidligere kjapp fødsel. Jeg bor bare 45 minutter unna sykehuset 😅 

Min søster som bor 3 timer unna sykehuset ble lagt inn på sykehushotellet i an annen by 1 uke før fødsel. Hun gikk 1 uker over termin. Så hun og mannen fikk "ferie" på hotell i 2 uker før fødsel. 

Anonymkode: 91635...92f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med sykehuset om dine bekymringer. 

Jeg hadde styrtfødsel med første. Bor bare 15 min fra sykehuset, men var veldig stresset. Fikk da mulighet til hyppig sjekk for å se om noe var på gang, og mulighet til å legges inn hvis jeg var redd for at fødselen skulle starte. 

Vi snakket også en del om igangsetting, og jeg fikk det som en mulighet hvis jeg ble for stresset når termin nærmet seg. Mors mentale helse er også viktig i denne sammenhengen. 

Anonymkode: caa9a...466

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2021 den 1.46):

Du har ikke gått 14 dager over termin nei. Det blei en måned etter termindato og det sier seg selv at det ikke skjer.

Jeg har ikke det ? Ok. tror jeg vet når jeg fødte mine barn. 😂

AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (45 minutter siden):

Jeg har ikke det ? Ok. tror jeg vet når jeg fødte mine barn. 😂

«(…)Fødsler i svangerskapsuke 43 utgjorde 2,7 prosent i 1996, men bare 0,0 prosent (10 kvinner) i 2017.»- NHI

Men her har du altså født i svangerskapsuke 44, ikke bare én gang, men svimlende 2+ (!) ganger. Det må jo en sensasjon at babyene overlevde og fødselsvekten må jo ha vært uvanlig høy.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

«(…)Fødsler i svangerskapsuke 43 utgjorde 2,7 prosent i 1996, men bare 0,0 prosent (10 kvinner) i 2017.»- NHI

Men her har du altså født i svangerskapsuke 44, ikke bare én gang, men svimlende 2+ (!) ganger. Det må jo en sensasjon at babyene overlevde og fødselsvekten må jo ha vært uvanlig høy.

når jeg sier at jeg har gått 14 dager over termin så mener jeg 14 dager over termindato. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (6 minutter siden):

når jeg sier at jeg har gått 14 dager over termin så mener jeg 14 dager over termindato. 

Noe absolutt alle andre enn den anonyme brukeren forstod 😆

Anonymkode: 2daa6...b05

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noe absolutt alle andre enn den anonyme brukeren forstod 😆

Anonymkode: 2daa6...b05

Okei ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jordmor foreslo for meg at hun kunne søke om samtale om å bli satt igang på termin, pga jeg ikke sov, var veldig sliten, var kvalm hele svangerskapet. Alt var fint med baby. Men min mentale helse var grunnen til at jeg fikk det godkjent. Måtte bare på en samtale på sykehuset først. Der ble jeg også strippet og tilbud om å sove der for å få smertedempende så jeg i det minste kunne få sovet ut en natt. Men måtte da være under obersvasjon. Ble strippet 3 ganger og 3. gangen dro jeg tilbake på sykehuset og fødte.

Men saken er den at du kan be jordmor søke om det, og si akkuratt hvorfor du ønsker det, og at du vil ha en samtale med lege på sykehuset om det. Selvom kroppen ordner opp best selv, forstår jeg at du vil føde under kontrollerte forhold og ikke hjemme i gangen med mye blodtap😦

Anonymkode: 7381d...064

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (13 timer siden):

Det er to helt ulike ting... Da må du si det, så du ikke sprer feilinfo. 

I Norge settes man i gang 10-11 dager etter termindato nå, forresten. 

Anonymkode: 2ebf5...077

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...