AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Hva ble snittet på studiene? Er spent.... skal begynne på vg3 til høsten, og orker ikke å vente på at media skal ut med snittet på siving-linjene.. Anonymkode: 00353...395
Endre2.71828 Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 Data 60 Kyb 60.3 Indøk 61.6 Elsys 57.7 Fysmat 58.5 Komtek 56.1 Marin 54.4 Ingeniørvitenskap 56.7 Data bachelor 56
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #3 Skrevet 19. juli 2021 Endre2.71828 skrev (14 minutter siden): Data 60 Kyb 60.3 Indøk 61.6 Elsys 57.7 Fysmat 58.5 Komtek 56.1 Marin 54.4 Ingeniørvitenskap 56.7 Data bachelor 56 Takk! Hva kom du inn på? Shii, indøk, kyb og data er sykt populære. Anonymkode: 00353...395
Endre2.71828 Skrevet 20. juli 2021 #4 Skrevet 20. juli 2021 Søkte data, men hadde bare 59.8 poeng... 6. på venteliste atm
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #5 Skrevet 20. juli 2021 Endre2.71828 skrev (11 minutter siden): Søkte data, men hadde bare 59.8 poeng... 6. på venteliste atm Kult da. Hva kom du inn på i mellomtida? Er nok stor sjanse for at du kommer inn når flere av dem trekker seg. Anonymkode: 00353...395
Endre2.71828 Skrevet 20. juli 2021 #6 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kult da. Hva kom du inn på i mellomtida? Er nok stor sjanse for at du kommer inn når flere av dem trekker seg. Anonymkode: 00353...395 Vi får se. Skal uansett ha et halvt friår:), derfor ville jeg ikke fulgt studieplanen likevel dette året. Så stresser ikke om jeg ikke får plass. Har foreløpig plass på elsys, men angrer noe på at jeg ikke prioriterte opp komtek - de har samme linjeforening som data. Plan B er å tjustarte litt til vårsemesteret, og søke på nytt (om 03 må ha eksamen går det kanskje ned? Men det er jo litt spekulativt). Om jeg ikke kommer inn skal jeg sørge for å ta samme emner som førsteåret i datateknologi, slik at jeg kan søke internovergang til år 2, eventuelt på nytt i samordna om det ikke skulle gå. Med alderspoeng og tilleggspoeng vil jeg da ha 65.8, som mest sannsynlig er nok. Hvis ikke er det bare å ta de samme emne som 2 året, og søke på ny osv. Til våren er planen å ta kanskje Exphil, Matematikk 3, Teknologiledelse, og ett til. Har ikke helt bestemt meg. Er også litt interessert i økonomi, så kanskje noe slik? Hva skal du søke? 🤟
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #7 Skrevet 20. juli 2021 Endre2.71828 skrev (15 minutter siden): Vi får se. Skal uansett ha et halvt friår:), derfor ville jeg ikke fulgt studieplanen likevel dette året. Så stresser ikke om jeg ikke får plass. Har foreløpig plass på elsys, men angrer noe på at jeg ikke prioriterte opp komtek - de har samme linjeforening som data. Plan B er å tjustarte litt til vårsemesteret, og søke på nytt (om 03 må ha eksamen går det kanskje ned? Men det er jo litt spekulativt). Om jeg ikke kommer inn skal jeg sørge for å ta samme emner som førsteåret i datateknologi, slik at jeg kan søke internovergang til år 2, eventuelt på nytt i samordna om det ikke skulle gå. Med alderspoeng og tilleggspoeng vil jeg da ha 65.8, som mest sannsynlig er nok. Hvis ikke er det bare å ta de samme emne som 2 året, og søke på ny osv. Til våren er planen å ta kanskje Exphil, Matematikk 3, Teknologiledelse, og ett til. Har ikke helt bestemt meg. Er også litt interessert i økonomi, så kanskje noe slik? Hva skal du søke? 🤟 Elsys-promo-videoen ser mest spennende ut av alle siving-linjene. Hva gjør deg mer interessert i komtek og linjeforeningen? Er det for intern-overgang? Angående tjuvstart, kan du melde deg på så lett til fagene, og er det verdt det? Eller bor du kanskje i Trondheim da? Vurderer egentlig nesten alle siving-linjene. Men foreløpig er kanskje indøk, kyb, elsys, data, komtek mest interessant synes jeg da. Det er jo typiske fag med mye IT som du ser, men har aldri hatt IT på vgs. Skal ta IT2 til høsten da, så får en smakbit. Vi skal jo fremover i teknologien, og da tenker jeg at IT er relevant i arbeidslivet etter utdannelse, i tillegg til at jeg synes det virker sykt spennende å være med på fremtidens løsninger. Anonymkode: 00353...395
Endre2.71828 Skrevet 20. juli 2021 #8 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Elsys-promo-videoen ser mest spennende ut av alle siving-linjene. Hva gjør deg mer interessert i komtek og linjeforeningen? Er det for intern-overgang? Angående tjuvstart, kan du melde deg på så lett til fagene, og er det verdt det? Eller bor du kanskje i Trondheim da? Vurderer egentlig nesten alle siving-linjene. Men foreløpig er kanskje indøk, kyb, elsys, data, komtek mest interessant synes jeg da. Det er jo typiske fag med mye IT som du ser, men har aldri hatt IT på vgs. Skal ta IT2 til høsten da, så får en smakbit. Vi skal jo fremover i teknologien, og da tenker jeg at IT er relevant i arbeidslivet etter utdannelse, i tillegg til at jeg synes det virker sykt spennende å være med på fremtidens løsninger. Anonymkode: 00353...395 Haha ja! Reklamefilmen selger bra! xD Linjeforeningen som gjør komtek mer attraktiv ja. Da blir et bytte mest mulig smooth:) Skal du jobbe i Norge er nok marin mest safe tror jeg. Shipping og olje og alt det er store greier altså... Med et globalt perspektiv er nok indøk eller data best? Så lenge man studerer et masterprogram så kan man melde seg opp til nesten alle emnene, slik jeg har forstått det. Om det er verdt det er et annet spørsmål. Hvis jeg tar emner som inngår i graden vil jeg havne et halvt år bak/foran avhengig av hvordan du ser det. Tror det beste er å følge studieplanen.. Samtidig er nok ikke førsteårsemnene de mest krevende. Så kanskje kan jeg ta utdanningen på 4.5 år? Men hva tjener man egentlig på det? Kan jo også studere 5.5 år og ta 30stp i økonomi for eksempel. Er litt bekymret for at man lærer mindre på data enn på kybb og indøk for eksempel. Føler data har mindre perspektiv enn de to.
Endre2.71828 Skrevet 20. juli 2021 #9 Skrevet 20. juli 2021 Bor i Stavanger - har søkt på hybel fra januar
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #10 Skrevet 20. juli 2021 Endre2.71828 skrev (1 time siden): Haha ja! Reklamefilmen selger bra! xD Linjeforeningen som gjør komtek mer attraktiv ja. Da blir et bytte mest mulig smooth:) Skal du jobbe i Norge er nok marin mest safe tror jeg. Shipping og olje og alt det er store greier altså... Med et globalt perspektiv er nok indøk eller data best? Ikke nødvendigvis. De fleste linjene er svært relevante i Norge. Emil og bygg f.eks. Data og indøk er jo minst like relevant i Norge også. Endre2.71828 skrev (1 time siden): Så lenge man studerer et masterprogram så kan man melde seg opp til nesten alle emnene, slik jeg har forstått det. Om det er verdt det er et annet spørsmål. Hvis jeg tar emner som inngår i graden vil jeg havne et halvt år bak/foran avhengig av hvordan du ser det. Tror det beste er å følge studieplanen.. Har inntrykk av at slik "taktisk tenking" egentlig ikke er så taktisk... Blir bare stress av det... Men ville hørt med studieveiledere, de kan svaret best. Endre2.71828 skrev (1 time siden): Samtidig er nok ikke førsteårsemnene de mest krevende. Så kanskje kan jeg ta utdanningen på 4.5 år? Men hva tjener man egentlig på det? Kan jo også studere 5.5 år og ta 30stp i økonomi for eksempel. Er litt bekymret for at man lærer mindre på data enn på kybb og indøk for eksempel. Føler data har mindre perspektiv enn de to. Du lærer ikke mindre, men har mer dybdeforståelse i fagfeltet. På kyb og indøk er det mer bredt, så du blir ikke "spesialist" om en kan si det sånn. Anonymkode: 00353...395 1
Endre2.71828 Skrevet 20. juli 2021 #11 Skrevet 20. juli 2021 Bra poenger! Litt uenig i at slik "taktikk" ikke er lurt. Om jeg ikke kommer inn i år gir jeg jo selvfølgelig ikke opp. Skal man ikke prøve er jo alternativet å ikke gjøre noe og la alderspoengene vokse, og det mener jeg ikke er en bra strategi. Men du har nok et poeng. Det minst stressende er nok å følge planen, så å bruke 5.5 år og ta 30stp mer er nok ikke dumt. Men samtidig er det jo fristende å redusere studietiden. Vanskelig dilemma as🤔 Strakk sikkert argumentet ditt litt ut av kontekst, men vil få frem et poeng. Å høre med studieveileder er nok et bra tips.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #12 Skrevet 20. juli 2021 Endre2.71828 skrev (1 time siden): Bra poenger! Litt uenig i at slik "taktikk" ikke er lurt. Om jeg ikke kommer inn i år gir jeg jo selvfølgelig ikke opp. Skal man ikke prøve er jo alternativet å ikke gjøre noe og la alderspoengene vokse, og det mener jeg ikke er en bra strategi. Men du har nok et poeng. Det minst stressende er nok å følge planen, så å bruke 5.5 år og ta 30stp mer er nok ikke dumt. Men samtidig er det jo fristende å redusere studietiden. Vanskelig dilemma as🤔 Strakk sikkert argumentet ditt litt ut av kontekst, men vil få frem et poeng. Å høre med studieveileder er nok et bra tips. Tenkte taktikk med tanke på det å ta fagene tidligere, de du nevnte, som ikke er 1.klassefag. Å ta 1.klassefagene med intern overgang i 2. er lur taktikk. Men taktikken sklir av med en gang du tar et halvt friår og skal prøve å gjøre noe i vårsemesteret mener jeg. For det første er det veldig rart mtp. at du ikke vil ha medstudenter rundt deg. Er vanskelig å bli kjent nå mtp. korona og at du tar litt random fag uten å tilhøre en linje. Stor sjanse for å mistrives. Kjenner noen som hadde det sånn da han bytta fra et studie til et annet i vårsemesteret. Poenget mitt er at du ikke vil få samme opplevelsen. Det er ingen velkomsthilsen f.eks. Vanskelig å legge merke til at du er ny student. Men ellers kan det være bedre enn å bruke våren til ingenting. Hør med studieveileder er mitt tips!! Anonymkode: 00353...395
Endre2.71828 Skrevet 20. juli 2021 #13 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men ellers kan det være bedre enn å bruke våren til ingenting. Det er dette som er utfordringen. Høstsemesteret er planlagt, mens vårsemesteret foreløpig er ganske tomt. En dårlig start på NTNU er jo det siste jeg ønsker meg. Finnes jo halvårskurs på folkehøgskole som kanskje kan være noe. Men da ville jeg heller jobbet tror jeg. Samtidig har jeg inntrykk av at studiemiljøet er ganske inkluderende. Hvis jeg for eksempel tar 2 emner sammen med datateknologi, og 2 random økonomi-emner, så ser jeg ikke for meg at det kunne gått veldig galt. Men er jo en viss sjanse da. Får jeg en jobb som jeg er happy med til vårsemesteret så vil jeg nok ikke angre på å ta et helt friår. Skal ta en telefon til studieveileder.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #14 Skrevet 20. juli 2021 Gjør det du. Ville anbefalt deg heller å ta et helt friår da når du først skal ta et halvt. Tror du får mer ut av det, i hvert fall hvis du jobber. Men en positiv ting med å starte litt tidligere på ntnu er jo at du får kjenne litt på det og være mer sikker på valget du skal ta, om du skal ta data eller noe annet. Burde også tenke litt på om lånekassa blir fornøyd. Anonymkode: 00353...395
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå