Gå til innhold

Hjelp! Hvordan få verdens staeste unge til å sove uten pupp og i egen seng?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei... jeg begynner å bli rådvill og trenger sårt litt råd fra noen med erfaring. Jeg har ett barn som er ca 1,5 år gammelt, og har prøvd utallige ganger å få barnet til å slutte med brystet og å sove i egen seng. Men det går bare ikke uansett hva vi prøver. Vi har prøvd begge deler separat og å kutte begge deler samtidig. Sistnevnte gikk hvertfall ikke. Litt av hovedproblemet er at det ikke skal mye skriking til før brekningsrefleksen hens blir aktivert og hen spyr, som amputerer alt.
Vi begynner å bli mentalt utmattet og trenger sårt noen råd. Har du erfaringer? Plis kommenter under. 

her er det vi har prøvd: 

- å amme først, så legge i egen seng på eget rom mens hen var våken så hen kunne finne søvnen selv. var på rommet for å trygge, ta opp og trøste av og til. Det gikk bare en halvtime så spydde hen over hele sengen, meg og seg selv.. 

- å la hen sove i vår seng som hen er vandt med, men bytte ut brystet med flaske med vanlig lettmelk. Alle andre rutiner med grøt, bleieskift, pysj og tannpuss var likt. Eneste nytt var flaske i stedet for bryst. Dette holdt vi på med i 4 dager før vi gav opp. Det ble verre for hver dag. I løpet av én legging hadde både jeg og ungen dusjet 3 ganger , byttet sengeklær 3 ganger og vasket gulv 3 ganger fordi hen spydde.

- far tar legging. Fungerte ikke. Jeg jobber kontinuerlig nattevakter pga yrket mitt, som regel 2-3 netter på rad. I nærmere 9 mnd har far hatt ungen alene på natt når jeg jobber, og ungen er så sta. Godtar det ikke. Far klarer ikke å stå å bysse hele natten og ungen nekter å gi seg og å sove uten meg om natten. Når jeg har komt hjem fra nattevakt så har ungen sovet minimalt og far har kanskje sovet en time. 9!! Måneder, og ungen godtar fremdeles ikke nattevaktene. Skulle gjerne ha prøvd at far fortsatte lengre å prøve enn 3 dager i strekk, men han har ikke overskudd når han ikke får hentet seg inn igjen på søvn. Vi jobber begge 100% og det finnes bokstavelig talt ikke ledig tidsrom for å hente seg inn. Siden vi ikke har barnehage plass har vi måttet jobbe omhverandre for å få dagene til å gå opp. Han jobber dag og jeg sein. 

Det vi prøver nå: amme ungen i søvn i sin seng (for å få hen vandt til å sove der). Det går til ca kl 2. Da bestemmer hen seg for å nekte å sove der mer og skal inn i vår seng. Begynner å skrike så hardt og mye at hen brekker seg, til tross for tilbud av bryst, kos og nærhet. 

beklager langt innlegg, jeg/vi vet bare ikke hvordan vi skal løse det her. Håper sårt på noen gode råd.. 

hilsen frustrere småbarnsforeldre

Anonymkode: 39001...e95

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig ikke noe råd, for her var det eneste som funket til slutt å la ungen gråte mens vi holdt han fast og trøstet. Vi hadde også en unge som var veldig sta og krevende på dette, men vår spydde jo ikke da, så på et tidspunkt klarte vi å løse det ved å la han gråte mens han fikk trygghet og nærhet. Nå spør jeg fordi jeg ikke kan noe om det, men er det ikke noe man kan gjøre med brekningene eller brekningsrefleksen? Har dere spurt på helsestasjonen om det er noe som kan påvirke den til å ikke utløses? Høres voldsomt ut at ungen spyr så mye, er du sikker på at alt er normalt i spiserør etc?

Anonymkode: 6fe96...40a

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt helsestasjonen for råd! 
Har dere familie rundt som kan troppe opp som litt nødhjelp? 
Jeg tror at du som ammer må være ute av huset pga at da vet han at du ikke er der med puppen. 
Å amme en 1,5 åring i søvn er en veldig dårlig løsning. Da blir det bare verre , men skjønner at en vil prøve alt. 
Ammeslutt er vel det som må til , men i mellomtiden så kan en bare ikke gi seg. 
Trøst, og det å prøve å roe han ned og prate rolig til han forstår at det er natt og soving som gjelder. 
Det vil ta tid over noen kvelder, og det er vel derfor dere må ha hjelp under leggingen 

Anonymkode: d3d46...3bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men kjære dere, dette barnet har jo vondt et sted, ingen barn holder på sånn bare fordi de er sta, de er bittesmå barn og tenker ikke sånn. Har dere sjekket refluks? Melkeproteinallergi? Vær så snill å hør på hva barnet prøver å fortelle dere i stedet for å tenke at det bare er sta! 

Anonymkode: 56dd2...6a8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er ungen lettspydd i andre situasjoner og? Ved mating og putting av ting i munnen?

Begge våre to har spydd lett, eldste spydde av gråting (og da helst på natt). Tror det ble så mye snørr og slev av gråtingen at hun ikke klarte å svelge det unna og det igjen førte til spying. Dette gikk over av seg selv når barnet var mellom 2-3 år.

Yngste spyr lett av ting i munnen, mat, leker, flaske etc. Lege på helsestasjonen sa at brekningsrefleksen er en refleks som måtte trenes og at dette ville gå over etterhvert.

Anonymkode: b7483...a9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kjære dere, dette barnet har jo vondt et sted, ingen barn holder på sånn bare fordi de er sta, de er bittesmå barn og tenker ikke sånn. Har dere sjekket refluks? Melkeproteinallergi? Vær så snill å hør på hva barnet prøver å fortelle dere i stedet for å tenke at det bare er sta! 

Vel, noen er sta faktisk. Jeg har hatt en sånn og det handlet ikke om smerter eller plager. Da hun var 16 mnd hadde vi 12(!) oppvåkninger hver natt med hyl gråt etter pupp. Og hun ga seg virkelig ikke. Da jeg var bortreist 3 døgn sammenhengende bestemte jeg meg for å kutte ammingen helt, for det nyttet ikke trappe ned eller kun amme på dagtid. Det nyttet ikke at jeg var der og trøstet, da ble det bare enda verre fordi hun ikke fikk brystet. Da vi kuttet amming helt sov hun natten gjennom og det var en helt ny og bedre erfaring for alle parter. Men man må stå i det den tiden det tar for barnet å "glemme" brystet. 

Anonymkode: a4a57...9e7

• Liker 4
Gjest Albbas
Skrevet

Dette er vanskelig ts, for dette er vanskelig uten gråt. 

Jeg lurer også på om barnet er undersøkt? Siden barnet etter 9 mnd med nattevakter fortsatt ikke greier å roe seg på natt uten deg lurer jeg på om barnet kan være avhengig av å "selvmedisinere" med amming pga refluks (eller annet)? Ville kontaktet lege. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har sjekket alt du spør om. Du mener sikkert godt, men jeg finner det litt provoserende at du som utenforstående har bestemt deg for at barnet har vondt og tviler på at vi som foreldre klarer å lese våres egne barns behov - for det er ikke tilfelle. Barnet har ikke vondt, han slår seg vrang. Disse tilfellene med at han skriker til han spyr skjer *KUN* ved nye endringer han ikke liker. Da slår han seg skikkelig vrang, går over til å skrike på høyeste toneleie, og da fremkaller han brekningsrefleksen. Han er som sagt også sjekket av fagfolk - i tillegg til at jeg også er helsepersonell. Tenk litt over hvordan du formulerer deg neste gang. Du kunne ha spurt om vi hadde sjekket disse tingene uten å antyde at vi ikke klarer å ivareta behovene til barnet vårt i samme innlegg. Det skulle mye til å komme til det punktet med å  spørre her inne etter hjelp, nettopp grunn av folk som kommenterer slikt. 

• Liker 9
Gjest Albbas
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Disse tilfellene med at han skriker til han spyr skjer *KUN* ved nye endringer han ikke liker. Da slår han seg skikkelig vrang, går over til å skrike på høyeste toneleie, og da fremkaller han brekningsrefleksen. 

Da vil det hjelpe å holde på lenge nok til det ikke er en ny endring altså? 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen vet hvem du er, så anonymisere blir bare rotete.

Men du må bort. Du må være helt borte i noen dager og kutte alt av amming. Da vil det nok gå seg til.

Anonymkode: 82ce7...5a4

AnonymBruker
Skrevet

Mulig Du må reise bort, kutte amming fullstendig og la far stå i det i et par dager. Noen må rett og slett kutte tilgangen på mor helt. Barnet vil ikke lide, det har far der. 

Anonymkode: a9c12...74f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La far ta natta i noen netter, uten at du er i nærheten. Når barnet lukter deg, forbinder det deg med mat, og vet at du gir pupp bare den holder på lenge nok.

Min sønn og svigerdatter hadde samme utfordring, og de løste det med at de flyttet en gjesteseng inn på barnerommet, hvor far sov. Baby i egen seng ved siden av. Mor sov i foreldresoverom i en annen etasje. Etter en ukes tid var det verste over. 

Anonymkode: cd0db...1d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La far ta natta i noen netter, uten at du er i nærheten. Når barnet lukter deg, forbinder det deg med mat, og vet at du gir pupp bare den holder på lenge nok.

Min sønn og svigerdatter hadde samme utfordring, og de løste det med at de flyttet en gjesteseng inn på barnerommet, hvor far sov. Baby i egen seng ved siden av. Mor sov i foreldresoverom i en annen etasje. Etter en ukes tid var det verste over. 

Hun er jo på jobb på natta. Så ikke til stede. Far har barnet da. Det funker fortsatt ikke, skriver hun

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som gjorde susen hos oss, men som vi gjorde mye tidligere, var å bytte ut kveldskos ved puppen med velling. Ser dere har prøvd vanlig melk, men velling er varmt ---> søvndyssende, tykt og må jobbes mer med ---> blir sliten og trøtt, og det metter ---> nok en ting som roer og gjør de trøtte.

Jeg matet med kveldsmat som vanlig, badet/stelte og ga velling på sengekanten. Som regel sovnet de idet siste dråpe rant ut.

Anonymkode: b0c56...d32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor leser dere ikke HI?? 

Anonymkode: e434c...798

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skrikekur! 2-3 dagers arbeid vil spare deg og barnet for mange søvnløse netter fremover.

Anonymkode: e30a7...d09

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenger holder dere ut da? Gir du inn til slutt?  Jeg vet mange her er veldig glad med amming men jeg mener det er et tidspunkt hvor å tviholde på ammingen gjør verre enn å bare fortsetter.  Her ville jeg ha bare sluttet helt med amming og regner med at du ser en helt nytt ungen om noen dager.

Anonymkode: 054c1...8d9

AnonymBruker
Skrevet

dette skulle si "tviholder på ammingen gjør verre enn å kutte ut helt". 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Skrikekur! 2-3 dagers arbeid vil spare deg og barnet for mange søvnløse netter fremover.

Anonymkode: e30a7...d09

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor lenger holder dere ut da? Gir du inn til slutt?  Jeg vet mange her er veldig glad med amming men jeg mener det er et tidspunkt hvor å tviholde på ammingen gjør verre enn å bare fortsetter.  Her ville jeg ha bare sluttet helt med amming og regner med at du ser en helt nytt ungen om noen dager.

Hvorfor leser ikke dere HI dere heller? Ungen SPYR! Selvfølgelig skal ikke TS la ungen ligge alene og spy mens de gjennomfører skrikekur av ulike varianter. 

Anonymkode: e434c...798

• Liker 3
Skrevet

Ikke sikkert mitt råd passer deg og din familie, men jeg ville sluttet å amme helt for å få enklere kvelder. Enten det, eller amme før barnet skal legge seg. Kanskje bytte ut kveldsammingen med mettende velling? Jeg ville sittet hos barnet helt til barnet sovner, pratet rolig, sunget - hva enn som beroliger barnet og deg. Skrikekur er jeg personlig ikke tilhenger av.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...