Gå til innhold

Samvær når den ene vil ha 50/50 og den andre ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan løses samvær når den ene kun vil ha 50/50 og ikke er villig til noen annen løsning. Og den andre vil at én skal ha hovedomsorgen for barnets skyld, og er villig til å gi den andre dette? Den som kun vil ha 50/50 vil ikke ha noe mer samvær enn 50%. Den som ikke vil ha 50/50 er sterkt imot denne løsningen etter å ha sett andre tilfeller der det ikke var bra for barna

Anonymkode: 69e6e...4b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Føler det har mye å si for hvordan løsningen kan fungere. 

Anonymkode: ff67e...c00

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da blir det 50-50? Du kan ikke tvinge på noen mer samvær enn ønsket, selv om du er villig til å gi fra deg omsorgen.

Husk også at det er barnet som har rett til samvær med foreldrene.

Hvor gammel er barnet?

Husk at 50-50 ikke må være annahver uke. Har bekjente med litt eldre barn, og de har 2 uker hos mor, 2 uker hos far. Som barnet trives godt med, blir mer ro i hverdagen?

Strengt tatt kan 50-50 være ett år hos mor, ett år hos far, sånn for å sette det på spissen.

En står fritt til å finne intervaller som passer best for barnet.

Anonymkode: ffe0b...c05

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil barnet, lurer jeg på da? Med tanke på retten til å medvirke i eget liv….

Anonymkode: 284e4...40e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alder på barnet er vesentlig i en 50/50 ordning . Er visst ikke anbefalt under 3 år. 
Familievernkontoret skriver ikke under 50/50 samværsavtaler der barn må krysse kommunegrenser 

Anonymkode: 6eb13...8ca

AnonymBruker
Skrevet

50-50 er en ekstremt dårlig løsning for barna, det er mest positivt for foreldre. 

Jeg hadde gått til rettssak her, og krevd at barna fikk ha et hovedhjem.

Anonymkode: 611c6...318

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke blir enige er neste skritt rettssak. Der dømmes det sjelden 50/50.

Anonymkode: 2d36a...b17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alder på barnet er vesentlig i en 50/50 ordning . Er visst ikke anbefalt under 3 år. 
Familievernkontoret skriver ikke under 50/50 samværsavtaler der barn må krysse kommunegrenser 

Familievernkontoret skal da ikke skrive under på noen som helst samværsavtale. 

Anonymkode: 33738...359

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Familievernkontoret skal da ikke skrive under på noen som helst samværsavtale. 

Anonymkode: 33738...359

Vi fikk beskjed at de godkjenner ikke en 50/50 samværsavtale med pendling over kommunegrenser. 
De tenkte vel på det stakkars barnet . 
Det var far som ønsket det, utrolig nok .

AnonymBruker
Skrevet

De fleste barna trenger ett fast bosted. Hvorfor kan ikke den ene foreldren ha barnet fast, så er barnet hos den andre foreldren annen hver helg? 

Anonymkode: 46d93...05a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Vi fikk beskjed at de godkjenner ikke en 50/50 samværsavtale med pendling over kommunegrenser. 
De tenkte vel på det stakkars barnet . 
Det var far som ønsket det, utrolig nok .

Familievernkontoret har da ingen myndighet. De bestemmer null og niks. De skal ikke ‘godkjenne’ en samværsavtale. De kan si at de ikke anbefaler, men noe mer kan de ikke si. 

Anonymkode: eb86a...1fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De fleste barna trenger ett fast bosted. Hvorfor kan ikke den ene foreldren ha barnet fast, så er barnet hos den andre foreldren annen hver helg? 

Anonymkode: 46d93...05a

Fordi den ene ikke vil se barnet mindre enn halve tiden, men heller ikke ha mer enn det. 

Jeg kan bare snakke for meg selv, man jeg skulle ønske jeg hadde hatt 50/50. Jeg følte alltid at jeg bare var på "besøk" hos mamma da jeg var der annenhver helg. Jeg ble aldri komfortabel eller følte meg hjemme der, fordi jeg så sjeldent var der. Jeg hadde eget rom, leker og klær der, så det var ikke sånn at jeg pakket med meg ting i bag heller. Men det var ikke nok tid til å bli komfortabel, rett og slett. Jeg har ikke like god kontakt med mamma som jeg kunne hatt hvis jeg hadde sett begge to like mye. 

Så så lenge barnet er gammelt nok (over 3 år) og de har sine egne ting i hvert hjem så de slipper bo i bag/koffert, ville jeg valgt en 50/50 løsning. 

Anonymkode: ff67e...c00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da har dere 50/50 og får det til å funke. Det er bra for barnet å ha mye kontakt med begge foreldrene.

Anonymkode: 2534e...591

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

50-50 er en ekstremt dårlig løsning for barna, det er mest positivt for foreldre. 

Jeg hadde gått til rettssak her, og krevd at barna fikk ha et hovedhjem.

Anonymkode: 611c6...318

Du tror rettssak, og påfølgende dårlig forhold mellom foreldrene, er bedre for barnet enn at de heller prøver å være konstruktive og få 50/50 til å fungere?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fikk dere barn når dere skal gjøre det så vanskelig for barnet?

Anonymkode: 62deb...157

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

50/50 trenger heller ikke være en hel uke om gangen. På små barn er det en del som bytter ganske ofte, slik at de får sett begge foreldrene med jevne mellomrom, og ikke er lenge borte fra noen av dem (de slipper da å f.eks være en hel uke borte fra mor).

Anonymkode: ae73f...417

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor fikk dere barn når dere skal gjøre det så vanskelig for barnet?

Anonymkode: 62deb...157

Ja for det var dette de planla.... hva for slags svar er dette?

Anonymkode: 2d36a...b17

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Familievernkontoret har da ingen myndighet. De bestemmer null og niks. De skal ikke ‘godkjenne’ en samværsavtale. De kan si at de ikke anbefaler, men noe mer kan de ikke si. 

Anonymkode: eb86a...1fd

Hva skal en bruke familievernkontoret til da uten å få råd og veiledning ? 
Jeg synes det er greit at de viser en klar holdning når den ene parten er fullstendig uten fornuft ? 
Vår samværsavtale skulle være en mal for beregning av bidrag , og når FVK nektet å godkjenne den så ble det ikke 50/50, heldigvis for barnets skyld . 
Det ble det senere når far kom til fornuft 

AnonymBruker
Skrevet

En 50/50 løsning kan fungere for noen familier og hos andre fungerer det ikke. 

Kan bare skrive for egen erfaring her. Jeg og samboeren gikk fra hverandre da ungen vår var 1 1/2 år. Han hadde en offshore jobb som gjorde at han var borte 1-2 mnd i gangen. Likevel ønsket han 50/50. Barnet skulle være hos han når han var hjemme og jeg skulle ikke få se barnet på over 1 mnd. 
Jeg satte ned foten og det samme gjorde familievernkontoret. 

Han reiste derfor sak. Det endte med at han fikk annenhver helg når han er hjemme offshore samt ferier. 
Jeg var villig til å øke når barnet ble eldre. Har økt jevnt og trutt. 

Sa til han at han må sette seg inn i barnets perspektiv og ikke presse på en ordning kun han selv ønsker. Det må være en samværsordning som fungerer for barnet og barnets modning. 

Nå er barnet 8 år og han er til faren sin annenhver langhelg når faren er hjemme. Barnet trives veldig godt med det. Så er pappaen med han på fotballtrening. 

Anonymkode: 1abd8...4ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

En 50/50 løsning kan fungere for noen familier og hos andre fungerer det ikke. 

Kan bare skrive for egen erfaring her. Jeg og samboeren gikk fra hverandre da ungen vår var 1 1/2 år. Han hadde en offshore jobb som gjorde at han var borte 1-2 mnd i gangen. Likevel ønsket han 50/50. Barnet skulle være hos han når han var hjemme og jeg skulle ikke få se barnet på over 1 mnd. 
Jeg satte ned foten og det samme gjorde familievernkontoret. 

Han reiste derfor sak. Det endte med at han fikk annenhver helg når han er hjemme offshore samt ferier. 
Jeg var villig til å øke når barnet ble eldre. Har økt jevnt og trutt. 

Sa til han at han må sette seg inn i barnets perspektiv og ikke presse på en ordning kun han selv ønsker. Det må være en samværsordning som fungerer for barnet og barnets modning. 

Nå er barnet 8 år og han er til faren sin annenhver langhelg når faren er hjemme. Barnet trives veldig godt med det. Så er pappaen med han på fotballtrening. 

Anonymkode: 1abd8...4ae

Du bør også sette deg inn i "barnets perspektiv". Det er bra for barn å ha mye kontakt med far. Du frarøver barnet ditt en god mulighet til å ha to nære omsorgspersoner. Jeg vil ikke bli overrasket dersom barnet ditt vil vokse opp til å mislike deg pga dette. Hørt om mange slike historier.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...