Gå til innhold

Hvorfor smaker ofte buffèmat ofte så generisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mat som egentlig er knallgod blir sånn middels. 

Anonymkode: f45d8...fcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at rettene tar smak av hverandre? At det blir "blandadrops"-effekt?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det blir for mye tap om maten faktisk smaker skikkelig godt? At ryktet går fort og at folk samler mat ‘under bordet’ for å ta med seg hjem? 

Eneste gangen jeg kan huske noe smakte skikkelig godt var på en slags stor båt mellom Sverige og Helsinki, der det var sånne kyllingspyd som smakte skikkelig godt. 

Av naturlige årsaker var det ikke akkurat 100 av dem på utstilling! Men som det høflige mennesket tok jeg maks 10 stk og ikke 30. På den tiden kunne jeg spise omtrent en hel dyrepark uten å bli dårlig. 

Anonymkode: b0eea...45a

Skrevet

Hva legger du i at maten smaker generisk? Jeg har aldri hørt generisk brukt i den sammenhengen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (Akkurat nå):

Hva legger du i at maten smaker generisk? Jeg har aldri hørt generisk brukt i den sammenhengen.

Sukk. Legg godviljen til, da. 

• Liker 2
Skrevet
Hulderen skrev (7 timer siden):

Jeg har heller ikke hørt begrepet brukt om mat, men jeg forstod jo meningen. Problemet her er at ts ikke hevder at maten smaker likt, men middels, dermed blir det på en måte litt "dobbel"feil.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jada, som sagt, så skjønte jeg hva ts mente, men begrepet er fremdeles brukt feil. Det er jo ingen grunn til å vanne ut språket når man ikke trenger? ;)

Jeg er utrolig sjelden på buffet, men de gangene jeg har vært, sånn en gang før corona, har det smakt veldig godt. Det har riktignok ikke vært snakk om type frokostbuffet på hotell, mer grillbuffet på resturant. Der jeg var sist forsynte man seg av alt tilbehøret selv, før man gikk til kokkene og fortalte hvilke kjøttstykke man ville. Det smakte kjempegodt!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg la godviljen til, men skjønte faktisk ikke hva TS mente. Du la kanskje ikke merke til at jeg formulerte meg på en vennlig måte uten å kritisere?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi den er masseprodusert og består av mye helfabrikata

Anonymkode: 68999...cc3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette.

Med forbehold om at jeg heller ikke skjønner hva TS mener med "generisk". Regner med h*n bruker det som om vi snakket engelsk her, men det gjør vi jo tross alt ikke.

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/generic

Anonymkode: 0eb15...3f0

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette.

Perelandra, mod. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp. 

Jeg tror jeg godt forsto hva ts mente med generisk i denne sammenhengen da denne betegnelsen har blitt vanlig i norsk språk også. Jeg forsto det som noe i retning av pregløst, uten egenart, prototypisk, masseprodusert, smakløst (i ordets bokstavelige forstand). Typisk på lunsjbuffeter på middels konferansehoteller der arbeidsgiver har spart inn på utgiftene. Eggerøre produsert til 200 mennesker smaker ingenting. Karbonader eller kjøttkaker, det samme. Typisk mat som skal tilfredsstille alle uten å ha egen profil, trå til med krydder, etc. Det blir slik fordi det skal passe alle fra 0-90, men mest av alt fordi det masseproduseres i store kvanta med mange snarveier underveis. 

Anonymkode: 48e29...eca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg skjønner at ordet generisk kanskje ble litt feil. Kunne brukt ordet middels bare. 

Anonymkode: f45d8...fcc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enkelt det vel..Fordi det ligger fremme lenge, lages i større kvanta enn når man bestiller.  Prøv hjemme selv.. ;)

Anonymkode: d2515...406

AnonymBruker
Skrevet

Mange buffeter har mat av dårlig kvalitet. Og det blir oppbevart varmt over lang tid, i stedet for at det times til servering.

Men, jeg har smakt fantastisk buffetmat. Blant annet i Vegas. 

Jeg tror feilen mange gjør er at de sauser sammen alt, uten å tenke over hva som passer sammen. Jeg henter gjerne et lite fat med kald sjømat og skalldyr først. Så tar man en ny tallerken når man tar turen til disken der det skjæres opp kjøtt, og spør hvilket tilbehør de anbefaler til. Bare som eksempel. 

Anonymkode: 42c8d...b9c

Skrevet
Hulderen skrev (20 timer siden):

Jeg la godviljen til, men skjønte faktisk ikke hva TS mente. Du la kanskje ikke merke til at jeg formulerte meg på en vennlig måte uten å kritisere?

Generisk er det motsatte av særpreget. Lettere å forstå da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...