Gå til innhold

Hvorfor går ikke jeg ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne måned startet jeg å gå tur hver dag og kuttet ned på matinntaket. 

Vekten derimot er den samme som på starten av måneden. 

Nå er jeg virkelig oppgitt. Jeg trodde virkelig jeg skulle gå ned. 

Anonymkode: 569d7...2ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vei maten og tell kalorier. Da vil du gå ned. Garantert! 

Anonymkode: 4faf8...ac8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Denne måned startet jeg å gå tur hver dag og kuttet ned på matinntaket. 

Vekten derimot er den samme som på starten av måneden. 

Nå er jeg virkelig oppgitt. Jeg trodde virkelig jeg skulle gå ned. 

Det vil desverre ha lite å si å gå tur. 
Med mindre du går ekstremt lange turer i høyt tempo. 
Det er stort sett matinntak som påvirker vekt, sa da spørs det hvor mye du var kuttet. 
En måned er ikke lenge da, så hvis du bare har kuttet litt ned så er det ikke sikkert det skjer så mye. Kanskje er du bare akkurat i kaloribalanse (da bare holder man vekta man har) i stedet for kaloriunderskudd.

Anonymkode: a4605...736

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det vil desverre ha lite å si å gå tur. 
Med mindre du går ekstremt lange turer i høyt tempo. 
Det er stort sett matinntak som påvirker vekt, sa da spørs det hvor mye du var kuttet. 
En måned er ikke lenge da, så hvis du bare har kuttet litt ned så er det ikke sikkert det skjer så mye. Kanskje er du bare akkurat i kaloribalanse (da bare holder man vekta man har) i stedet for kaloriunderskudd.

La oss si jeg ikke kuttet ned på mat. Jeg har gått fra å sitte stille til å gå tur hver dag. Det burde ha noe å si. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

La oss si jeg ikke kuttet ned på mat. Jeg har gått fra å sitte stille til å gå tur hver dag. Det burde ha noe å si. 

Er du sulten? 

Anonymkode: 50a0b...087

AnonymBruker
Skrevet

Du må logge alt du spiser. Og da mener jeg ALT! Lifesum er en god app. 

Jeg har vært overvektig lenge og trodde jeg spiste sunt og gikk turer og skjønte ikke hvorfor jeg ikke gikk ned. Hodet skrek også etter mat og noe godt, og det var tankekjør omkring mat hele tiden.

Begynte med Saxenda, samtidig som jeg loggførte all mat i Lifesum. Ikke sikkert det funker for alle, men jeg har i løpet av 4 måneder gått ned 18 kilo, og jeg har et rolig hode som ikke tenker mat hele tiden. Og jeg har fått opp øynene for skjulte kalorier. 

Går tur hver dag, men fokuserer nå mest på vektnedgang, for det er maten og ikke aktivitet som får deg ned i vekt. Har så smått begynt med å jogge i trapper ute og skal ta noen timer med PT til høsten for å begynne å bygge muskler og finne et riktig treningsopplegg for meg. 

Lykke til :)

Anonymkode: 1ef93...f0b

• Liker 3
Skrevet

Spis mindre. Beveg deg mer. Enkelt. 

AnonymBruker
Skrevet
mordi skrev (7 minutter siden):

Spis mindre. Beveg deg mer. Enkelt. 

Nei. Det er ikke så enkelt for alle.

Anonymkode: 1ef93...f0b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

1) Få målt blodsukkeret - er det ustabilt lagrer kroppen alt! 2) Få målt D-vit og B-12. er disse lav påvirkes metabolismen. 3) Skriv opp alt du spiser i et par uker - enten med lifesum, Roedeappen eller lignende, så ser du. IKKE fall for fristelsen å spise veldig lite, det virker mot sin hensikt - legg deg på ga 1600 kcal pr dag. 

Anonymkode: bdb43...234

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Å kutte ned på matinntaket" er så vagt at det ikke har verdi. Da jeg var overvektig så sa jeg, og mente oppriktig at jeg spiste sunt og lite, men det var først da jeg regnet på hva jeg faktisk fikk i meg i løpet av en dag at det klikket for meg. Jeg spiste mye mer enn jeg trodde. 

Gåturer forbrenner forsvinnende lite, men fortsett likevel med det fordi det gjør kroppen din godt, uten at det nødvendigvis vil vise seg på vekten. Sats på kosthold. Logg og vei maten. I hvert fall i en periode, så ser du hvor fallgruvene dine er. 

Anonymkode: 9ac32...5ce

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Går du tur 2-3 timer i raskt tempo eller i oppoverbakke vil det ha god effekt, men du blir mer sulten så der må du passe på. Mat er kg og trening er gram.

Jeg ville faktisk ikke brydd meg om å gå tur i starten av slankingen. Fokuser på maten. Fungerer hver gang på meg.

Jeg er en sånn en som spiser på meg 5 kg i løpet av vinteren og går det ned på sommeren.  Alt sitter i hodet. 

Anonymkode: e683e...041

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spis sunt. Mye grønnsaker og frukt. Rent kjøtt og fisk, unngå sukker og salt. Salt binder mye vann i kroppen. 
spis frokost, egg, havregrøt o.l og drikk mye vann. Ikke spis rett før du legger deg. Spis faste måltider 4 ganger Om dagen, unngå mellom måltider. 
gå turer. 
80% av vekttap er mat.. 20% er trengin

Anonymkode: 83762...259

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har lite å si. Man forbrenner ikke mange kaloriene ved å gå tur, det er enklere å droppe en (veldig liten) enhet med mat. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har lite å si. Man forbrenner ikke mange kaloriene ved å gå tur, det er enklere å droppe en (veldig liten) enhet med mat. 

Altså, da mente jeg at en tur tilsvarer en veldig liten enhet med mat i kalorier. 

Ikke at det skal bare en liten enhet mindre til for å gå ned i vekt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke å spise mindre uten å spise det kroppen trenger. Jeg har sluttet å telle kalorier og teller heller næringen i maten og bruker sunn fornuft. Sunne rene råvarer laget fra bunn av. For å gi kroppen min det jeg trenger. Stabilisere hormoner og få kroppen min frisk og rask. Kiloene renner da av. 

Anonymkode: 66c0f...29c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Varierer fra person til person. Noen må ha lite karbohydrater og andre fett. Er du utrent fra før kan det hende du er i ferd med å gå opp i muskelmasse og dermed ikke går ned. Jeg trener en del, men kan fint gå opp i vekt om jeg bare løper. Noen av oss får muskler lettere enn andre. Noen trenger lavintensiv trening mens andre må supplere med hardere trening to-tre dager i uka. For mange variabler 😅 Det eneste jeg vet fungerer godt for de aller fleste er fasting to dager i uka. Har enda ikke møtt noen som ikke har fått effekt av det, men kan du gå ned på endret kosthold ville jeg heller gjort det. Du bør kombinere mindre stress og mer søvn med mat og trening.

Endret av Majer
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god effekt av å gå turer, siden jeg enda er for tung for å jogge så mye. 
Går 1-2 turer om dagen (4-5 km pr tur) eller én litt lengre tur. 
Logger hva jeg spiser, og går ned i vekt. 
Drikker også mye vann. 

Anonymkode: 39bd1...fdf

AnonymBruker
Skrevet

Det er matinntaket som er viktigst når det gjelder vektnedgang. Det er flott at du beveger deg, men regner du på hvor langt du må gå for å gå av deg tre ruter sjokolade så forstår man raskt at det beste er å ikke spise de tre rutene. 

Det beste er å spise sunnere og variert, mindre porsjoner, og så er trening og gåtur en god bonus.

Anonymkode: ff49a...3fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

"Å kutte ned på matinntaket" er så vagt at det ikke har verdi. Da jeg var overvektig så sa jeg, og mente oppriktig at jeg spiste sunt og lite, men det var først da jeg regnet på hva jeg faktisk fikk i meg i løpet av en dag at det klikket for meg. Jeg spiste mye mer enn jeg trodde. 

Gåturer forbrenner forsvinnende lite, men fortsett likevel med det fordi det gjør kroppen din godt, uten at det nødvendigvis vil vise seg på vekten. Sats på kosthold. Logg og vei maten. I hvert fall i en periode, så ser du hvor fallgruvene dine er. 

Anonymkode: 9ac32...5ce

Samme her. Jeg spiste kjempesunt, masse grønnsaker, bønner, linser, frø og nøtter. Litt ost. Grovt brød og fullkornspasta. Gikk masse tur også. Jeg spiste potetgull og smågodt i helgene, men det gjør jo alle. Litt sjokolade i uka også, sånn som de tynne venninnene mine gjør. Tenkte jeg bare var uheldig med forbrenninga. 

Da jeg begynte å telle kalorier skjønte jeg jo hvordan det hang sammen. Når jeg f.eks. har vært "flink" og ikke spist godteri har jeg gjerne spist brødskiver eller knekkebrød istedenfor. Men to brødskiver med ost har like mange kalorier som en snickers (og jeg er gjerne ikke fornøyd etter bare to heller). Da jeg fikk et tall på ting ble det egentlig veldig enkelt, jeg trengte bare å justere litt på ting, og så gikk jeg plutselig masse ned. 

Anonymkode: 1bb94...df3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er matinntaket som er viktigst når det gjelder vektnedgang. Det er flott at du beveger deg, men regner du på hvor langt du må gå for å gå av deg tre ruter sjokolade så forstår man raskt at det beste er å ikke spise de tre rutene. 

Det beste er å spise sunnere og variert, mindre porsjoner, og så er trening og gåtur en god bonus.

Anonymkode: ff49a...3fb

Jeg spiser ikke noe sukker eller sjokolade. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...