pavlin Skrevet 19. juli 2021 #1 Del Skrevet 19. juli 2021 Kvinne, 39, sunn og frisk. Skal jeg ta vaksinen eller ikke? Har nå fått sms. Veldig usikker på om jeg skal ta den, ikke ta den eller vente. Ikke vaksineskeptiker i det hele tatt på normalt utviklede og testede vaksiner. Men skeptisk til denne. Gi meg argumenter for og i mot å ta vaksinen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterkaret Skrevet 19. juli 2021 #2 Del Skrevet 19. juli 2021 For: - Du slipper at folk stigmatiserer deg i samfunnet. - Du slipper å bekymre deg for å bli veldig syk av Corona. Mot: - Du kan vente å se, det er «ingen vei» tilbake når den er tatt, dersom du er redd for bivirkninger. - Du slipper å bekymre deg for bivirkninger. - Mange unge og voksne har hatt Corona uten at det har gått galt med dem, de fleste som har dødd har underliggende sykdommer eller er svært gamle. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilhelmine Skrevet 19. juli 2021 #3 Del Skrevet 19. juli 2021 Jeg selv venter å ser litt. Er usikker selv og hvis jeg først har tatt vaksinen så er det ingen vei tilbake. Men samtidig så vet en ikke hva langtidsvirkningene av korona sykdommen heller. Umulig valg synes jeg.🙂 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 19. juli 2021 #4 Del Skrevet 19. juli 2021 De har vaksinert flere hundre millioner med denne vaksinen, og du skal «vente og se»? På hva da? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuntzilla Skrevet 19. juli 2021 #5 Del Skrevet 19. juli 2021 (endret) Jeg leste en immunolog som mente at enten så tar du vaksine eller så får du covid. Det er valget ditt. På et punkt må vi åpne opp og leve helt som vanlig, og covid blir ikke borte med det første, spesielt ikke når det finnes sånne som deg. Du får vurdere om du ønsker å få covid-19 med medfølgende risiko og potensielle bivirkninger, eller om vaksinen høres ut som et noe bedre alternativ enn sykdommen. Hvis du er frisk nok til å overleve covid, så er du frisk nok til å "overleve" den utrolig mye tryggere vaksinen. Å foretrekke å få covid uten beskyttelse er intet mindre enn komplett idioti. Vaksinene er normalt utviklet og testet på noen millioner nå, den er trygg og effektiv. Du tar ikke vaksinen bare for deg selv, du tar også en for laget for mindre smitte og for at vi kan gjenåpne raskere. Tenk på de som ikke kan vaksinere seg, som barn/unge og personer med div sykdommer. Du får koronapass og kan reise flere steder, kanskje det også blir krav på diverse arrangementer. Du blir ikke sett på som en egoistisk tulling av en del av de du forteller at du sto over vaksinen. Jeg hadde visst bare "for"-argumenter, men jeg sliter altså med å se noen argumenter mot. Egoistisk sett så kan du jo ta sjansen din og håpe du ikke får covid, gjerne fortsette å holde deg isolert og kutte venner og familie, samt leve på at vi andre tar ansvar og tar vaksinen sånn at du slapp å bli litt groggy dagen etter sprøyten. Samfunnet har alltid sine snyltere sånn, som lever på andres samvittighet, og lever godt med det. Eller så kan du gamble på at du får et mildt forløp av sykdommen uten noen langvarig skade på lunger etc. Jeg hadde likevel heller satt pengene mine på legevitenskapen enn et virus. Som sagt komplett idioti å gå for å få covid-19 som har veldokumenterte helseskadelige effekter. Endret 19. juli 2021 av Cuntzilla 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 19. juli 2021 #6 Del Skrevet 19. juli 2021 For: - Mest trolig blir det vaksine eller korona på sikt. Det blir nok til at man åpner såpass at smitte fort vil treffe de uvaksinerte, da det tar lang tid før man får bukt på pandemien på verdensbasis. Korona vil da i Norge i hovedsak bli et problem for de som er uvaksinerte og de få som blir alvorlig syke selv om de er vaksinert. De fleste unge klarer seg fint med smitte, men det er en mye høyere risiko enn å ikke ta vaksinen. - Hvis du vil reise kan du forvente å måtte ta vaksine for å komme inn i mange land. - Økende trend med hvor land innfører vaksinepass innenlands. Vi har dette i Norge også, men i lite bruk. Det kan være at det vil bli brukt mer på sikt. - Du bidrar til gi flokkimmunitet. Mot: - Du får sikkert litt vondt i armen et par dager toppen, og kan bli litt småsyk. - Mikroskopisk mulighet for mer alvorlig bivirkninger. Langt lavere mulighet for dette enn at du får de ved å bli smittet. Sjansen for at du blir smittet er relativt stor når samfunnet åpner opp. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elidaa Skrevet 19. juli 2021 #7 Del Skrevet 19. juli 2021 Du må kjenne etter, å gjøre det som er det beste valget for deg. ❤️ Eneste jeg vil anbefale er å ta et informert valg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AfterTheRain Skrevet 19. juli 2021 #8 Del Skrevet 19. juli 2021 15 minutter siden, Cuntzilla said: Jeg leste en immunolog som mente at enten så tar du vaksine eller så får du covid. Det er valget ditt. Du kan faktisk få begge to også 😆😅 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AfterTheRain Skrevet 19. juli 2021 #9 Del Skrevet 19. juli 2021 4 minutter siden, Cuntzilla said: Samtidig så har jo faktisk covid-19 flere veldokumenterte langtidsvirkninger Mest på folk som er syke, gamle eller har hatt underliggende sykdommer. Nå snakker vi om en frisk og ung person. Helsemyndighetene selv sa for ikke så lenge siden at unge og friske har veldig liten risiko for senskader av covid. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuntzilla Skrevet 19. juli 2021 #10 Del Skrevet 19. juli 2021 AfterTheRain skrev (18 minutter siden): Mest på folk som er syke, gamle eller har hatt underliggende sykdommer. Nå snakker vi om en frisk og ung person. Helsemyndighetene selv sa for ikke så lenge siden at unge og friske har veldig liten risiko for senskader av covid. Helsemyndighetene anbefaler også klart og tydelig å ta vaksinen. Jeg er også frisk og yngre enn TS og ikke noe redd for sykdommen, jeg har tatt vaksinen mest for å bidra til lavere smitte i samfunnet som helhet, for at vi kan åpne opp, for at de som ikke har mulighet til å vaksinere seg kan føle seg tryggere og for koronapass ved reiser. Jeg vil tilbake til hverdagen. For at vi skal komme der, så må vi dra sammen som et lag. Det er ikke hver mann for seg selv, dine valg påvirker andre. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hello Skrevet 19. juli 2021 #11 Del Skrevet 19. juli 2021 Jeg sitter på gjerdet enn så lenge slik som deg ts. Meget usiķker. Har brukt hele kvelden på å prøve finne informasjon for og imot. Utrolig lite informasjon på google som sier noe imot vaksina. Nord Korea tilstander der. Husker i fjor så ble det høyt og tydelig kommunisert at covid stort sett gav milde symptomer hos unge voksne. Nå snakker alle om long covid osv. som om det er det aktuelle sykdomsforløpet for alle aldersgrupper. Utrolig sterkt gruppepress også i samfunnet for å ta vaksina. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 19. juli 2021 #12 Del Skrevet 19. juli 2021 hello skrev (21 minutter siden): Jeg sitter på gjerdet enn så lenge slik som deg ts. Meget usiķker. Har brukt hele kvelden på å prøve finne informasjon for og imot. Utrolig lite informasjon på google som sier noe imot vaksina. Nord Korea tilstander der. Husker i fjor så ble det høyt og tydelig kommunisert at covid stort sett gav milde symptomer hos unge voksne. Nå snakker alle om long covid osv. som om det er det aktuelle sykdomsforløpet for alle aldersgrupper. Utrolig sterkt gruppepress også i samfunnet for å ta vaksina. Anbefaler deg å lese på FHI sine websider og ikke bloggen til Charter-Svein. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie Amberson Skrevet 19. juli 2021 #13 Del Skrevet 19. juli 2021 3 hours ago, pavlin said: Kvinne, 39, sunn og frisk. Skal jeg ta vaksinen eller ikke? Har nå fått sms. Veldig usikker på om jeg skal ta den, ikke ta den eller vente. Ikke vaksineskeptiker i det hele tatt på normalt utviklede og testede vaksiner. Men skeptisk til denne. Gi meg argumenter for og i mot å ta vaksinen. Hvor lenge tror du de tester andre vaksiner da? For eksempel influensavaksinen som er ny hvert år? Det er knapt andre vaksiner som er mer testet nå enn de vanligste koronavaksinene. Rundt to milliarder har tatt vaksinen nå og flere millioner er reddet av dem. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 20. juli 2021 #14 Del Skrevet 20. juli 2021 Charlie Amberson skrev (8 timer siden): Hvor lenge tror du de tester andre vaksiner da? For eksempel influensavaksinen som er ny hvert år? Det er knapt andre vaksiner som er mer testet nå enn de vanligste koronavaksinene. Rundt to milliarder har tatt vaksinen nå og flere millioner er reddet av dem. Massevaksinering er ikke det samme som å teste en vaksine. Har du f eks blitt oppringt i etterkant av vaksinen for å undersøke hvordan det går med deg? Er det blitt tatt blodprøver eller andre former for tester for å se effekten av vaksinen? Og din påstand om at vaksinen har reddet millioner (reddet de fra hva?), har du en kilde til det? Man skal ikke undergraver vaksinens betydning for de som faktisk trenger den. Men man skal heller ikke opphøye den til noe den ikke er. TS: om du lurer på hva du skal gjøre, så er muligens ikke KG rette stedet å søke info. Om jeg var deg, ville jeg sett på totalsituasjonen din. Hvordan er helsen din? Hvordan er helsen til de du omgir deg med til dagen? Hvor mange mennesker er du i kontakt med privat og i jobb? Ønsker du å reise til utlandet? Om det skjer en oppblomstring av smitte, har du da mulighet til å verne deg selv ved å redusere kontaktflaten din med andre mennesker? Jeg tenker at avgjørelsen en tar ikke bare handler om her og nå, men også hvordan ens hverdag vil fungere ved endrede forhold i samfunnet to mnd frem i tid. Det er tross alt ikke slik at du kan forvente å få vaksinen på kort varsel. Bestemmer du deg for å stå over nå, må du være forberedt på at det kan gå 2 - 3 uker før første dose, den dagen du finner ut at du ønsker å ta den allikevel. Kan du tåle det i din hverdag? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 20. juli 2021 #15 Del Skrevet 20. juli 2021 OK, har lest gjennom alle svarene her og skal vinkle mitt svar litt annerledes. Jeg er 52 år, ganske sprek og slank, jeg ville ikke ta vaksinen i utgangspunktet da jeg er imot hastevaksiner. Men når de innførte koronapasset for reising hadde jeg ikke lenger noe valg følte jeg, så jeg har fått første dosen, som jeg fikk bivirkninger av. Jeg er avhengig av å reise, og kan ikke tilbringe en vinter til i Norge, da kommer det til å klikke for meg, KUN derfor tok jeg første dosen 😉 Jeg har lest meg opp på mye ang viruset, bl.a. så blir veldig få med astma innlagt om de bruker medisiner med kortison(inhalator). Dette brukes jo også i behandlingen av pasienter på sykehusene. Så hvorfor kan man ikke bruke dette forebyggende for de som blir syke???? Nå blir veldig få alvorlig syke i sommermånedene, og de mener dette er grunnet vaksinen, men jeg tror dette handler om at immunforsvaret er mye sterkere om sommeren enn i Des-Mars, da vi nå har et høyt nivå av d-vit og er mye ute og farter. Så jeg tipper vi får en ny boom av innlagte til vinteren, i tillegg får vi en haug med influensa og andre virus, så om de ikke gjør noe med kapasiteten så går det rett vest til vinteren 😉 En ting til som sannsynligvis vil skje er at vi får så mange mutanter grunnet vaksinen (viruset utvikler seg for å unngå vaksinen), i større grad enn om vi hadde latt viruset gå sin gang.....så dette blir kun brann-slukking i uoverstigelig fremtid, inntil flest mulig har fått smitten. Viruset i seg selv gir jo bedre immunitet enn vaksinen, også for mutanter, da immuniteten også sitter i slimhinnene i tillegg til i blodbanen. En ting til som det ble snakket om i starten av pandemien var at de mener at 30% av oss allerede er beskyttet fordi vi har vært smittet av tidligere korona-virus, som gir oss en viss beskyttelse også mot dette, og også at 30% har T/B-celle immunitet fra før. Dette kan også forklare hvorfor ofte kun 2 av 4 eller 3 av 4 familiemedlemmer kun blir smittet, selv om de lever i samme husstand. Derfor er det sterkt overdrevet å si at ALLE vil bli smittet før eller siden, om 30% av oss allerede har en viss immunitet. Så nå som jeg ser at de snakker om dose 3, 4 og 5 så henger ikke jeg med lengre, jeg vurderer derfor å hoppe bukk over dose 2 også, da det ser ut som vaksine-hysteriet aldri tar slutt..... Får heller ta en evt karantene, om ikke Norge åpner opp for også røde land i løpet av høsten.... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 20. juli 2021 #16 Del Skrevet 20. juli 2021 (endret) Det må du velge selv om du skal ta den eller ikke. Jeg tok den uten å nøle. For: Du har mindre sjanse for å bli alvorlig syk. Koronaviruset bryr seg ikke om man er ung, sunn og frisk. Selv om risikogruppene er mer utsatt for å bli alvorlig syk så har folk som ikke er i noe risikogruppe også blitt alvorlig syke. Man vet ikke hvem som får det hardt før man er syk. De færreste får alvorlig bivirkninger av vaksinen. De vanligste er vondt i armen noen dager, hodepine noen dager, trøtt og litt feberfølelse, noen kan få lett feber. De fleste har takket ja til vaksinen Imot: Det må være hvis du er veldig redd for å få bivirkninger, selv om det er sjelden folk får alvorlig bivirkninger. Tenk hvor mange i verden som har tatt vaksinen og gått bra for de fleste. Heller litt bivirkninger av vaksinen noen dager enn korona tenkte jeg. Så for meg var det et lett valg, men du må velge det du vil. Endret 20. juli 2021 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 20. juli 2021 #17 Del Skrevet 20. juli 2021 Fakta? skrev (5 minutter siden): I Norge antas det så vidt jeg husker at 50% av befolkningen ble smittet av spanskesyken, og det var med mye mindre mobilitet enn i dag. Å tro at man slipper unna er ønsketenkning. Noen vil ikke bli syke, men immuniteten er langt lavere enn man håpet i begynnelsen. Så langt har antakelig 30% av Sveriges befolkning blitt smittet, og det er med mange tiltak. De som er uvaksinert er like ubeskyttet som før. Her står det endel om T-celleimmunitet kontra antistoffer. Eldre mennesker har dårligere T-cellerespons, derfor vil de få dårligere immunrespons enn yngre mennesker, og de mener mange av oss allerede har denne T-celleimmuniteten som beskytter oss til en viss grad mot dette viruset, fordi det er beslektet med andre koronavirus. Antistoffene beskytter oss kun ved inngangsdøren, mens T-celleimmuniteten hjelper oss å kvitte oss med viruset.... https://www.nettavisen.no/nyheter/kroppen-kan-fa-to-forskjellige-typer-immunitet-mot-covid-19-forskjellen-pa-antistoffer-og-t-celler/s/12-95-3424003759 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FragileArt Skrevet 20. juli 2021 #18 Del Skrevet 20. juli 2021 Fakta? skrev (7 minutter siden): I Norge antas det så vidt jeg husker at 50% av befolkningen ble smittet av spanskesyken, og det var med mye mindre mobilitet enn i dag. Å tro at man slipper unna er ønsketenkning. Noen vil ikke bli syke, men immuniteten er langt lavere enn man håpet i begynnelsen. Så langt har antakelig 30% av Sveriges befolkning blitt smittet, og det er med mange tiltak. De som er uvaksinert er like ubeskyttet som før. Altså... Jaja.. 🤷 da tenker jeg. Who cares?.De som trenger det er nok vaksinert og vil fortsette med det uansett. Ikke alle blir syke. Det tror JEG er ønsketenkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 20. juli 2021 #19 Del Skrevet 20. juli 2021 2 minutter siden, Sportydame said: Her står det endel om T-celleimmunitet kontra antistoffer. Eldre mennesker har dårligere T-cellerespons, derfor vil de få dårligere immunrespons enn yngre mennesker, og de mener mange av oss allerede har denne T-celleimmuniteten som beskytter oss til en viss grad mot dette viruset, fordi det er beslektet med andre koronavirus. Har du noe poeng? Det er godt kjent at yngre vanligvis blir mindre syke, men også at det er en eksplosjon i smitte blandt yngre i Storbritannia nå, og at mange av de som blir innlagt er yngre enn før. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RockOn Skrevet 20. juli 2021 #20 Del Skrevet 20. juli 2021 pavlin skrev (15 timer siden): Kvinne, 39, sunn og frisk. Skal jeg ta vaksinen eller ikke? Har nå fått sms. Veldig usikker på om jeg skal ta den, ikke ta den eller vente. Ikke vaksineskeptiker i det hele tatt på normalt utviklede og testede vaksiner. Men skeptisk til denne. Gi meg argumenter for og i mot å ta vaksinen. Jeg tenker akkurat som deg. Men det som bikket lasset for meg var da jeg så mitt friske og ti år yngre familiemedlem slite med lungekapasitene mange måneder etter gjennomgått korona. Og han ble ikke så veldig syk av selve koronaen. Han jogget hver dag og har flere måneder etter ikke klart å jogge. Så jeg kjenner jeg er litt nervøs for vaksinen, men jeg er mer nervøs for korona. Og da har jeg tatt et valg om å ta vaksinen, selv om jeg er klar over at dette kan få konsekvenser i forhold til bivirkninger på kort og lang sikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg