AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Hei, jeg ble nettopp ferdig med videregående og har kommet inn på medisin i Riga, står på venteliste i Kraków for medisin og er på 10. plass på venteliste for medisin i Norge i Tromsø. Problemet er bare at jeg ikke har sagt ja til Riga enda, og fristen for å “beholde» plassen er 22. juli (altså FØR jeg får sluttresultatene i Norge og i Kraków) dvs at jeg må betale 1500 euro før det eventuelt kun for å beholde plassen!! Aner ikke hva jeg skal gjøre og føler at jeg har havnet i en skvis! Hva synes dere jeg bør gjøre? Anonymkode: f284a...879
Gjest Kastanjefrø Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, jeg ble nettopp ferdig med videregående og har kommet inn på medisin i Riga, står på venteliste i Kraków for medisin og er på 10. plass på venteliste for medisin i Norge i Tromsø. Problemet er bare at jeg ikke har sagt ja til Riga enda, og fristen for å “beholde» plassen er 22. juli (altså FØR jeg får sluttresultatene i Norge og i Kraków) dvs at jeg må betale 1500 euro før det eventuelt kun for å beholde plassen!! Aner ikke hva jeg skal gjøre og føler at jeg har havnet i en skvis! Hva synes dere jeg bør gjøre? Anonymkode: f284a...879 ordinær kvote? da hadde jeg definitivt satset på Tromsø i år eller tatt opp fag for å komme inn til neste år.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #3 Skrevet 19. juli 2021 Jeg ville først og fremst tatt opp fag dor å komme inn i Norge, men hvis ikke så er ikke 1500 euro noen ublu pris for å beholde studieplassen i utlandet. 1500 euro er «ingen ting» i det store bildet. Anonymkode: 81db9...cd6 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #4 Skrevet 19. juli 2021 Kastanjefrø skrev (7 minutter siden): ordinær kvote? da hadde jeg definitivt satset på Tromsø i år eller tatt opp fag for å komme inn til neste år. Dette er primærkvoten! Har veldig lyst til å komme inn i Tromsø! Har dere noen anelse for hvor mange som vil tas inn fra venteliste? Anonymkode: f284a...879
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #5 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ville først og fremst tatt opp fag dor å komme inn i Norge, men hvis ikke så er ikke 1500 euro noen ublu pris for å beholde studieplassen i utlandet. 1500 euro er «ingen ting» i det store bildet. Anonymkode: 81db9...cd6 Har lyst til å komme inn i Norge! Har 60,2 nå og poenggrensen er 60,3 i Tromsø:-( Så usikker på hvor mange år og hva jeg skal gjøre mellom de årene da det hovedsakelig er alderspoengene som mangler for at jeg skal komme inn i ordinærkvoten:-( Anonymkode: f284a...879
Gjest Kastanjefrø Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er primærkvoten! Har veldig lyst til å komme inn i Tromsø! Har dere noen anelse for hvor mange som vil tas inn fra venteliste? Anonymkode: f284a...879 Jeg ble ikke helt klok på statistikken, men på samordna står det 156 søkere tilbudt plass i hovedopptaket, og 160 i supplering, så antar det betyr at fire kom inn på supplering, så sikkert ytterligere noen nærmere studiestart. 10 er et stykke nede på listen, men samtidig antar jeg det er mest bevegelse i kvotene for de som ikke søker med NN-tilknytning etc. Da de fleste har Tromsø nederst på ønskelista på samordna.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #7 Skrevet 20. juli 2021 Går det ikke an å ta kontakt med universitetet og forhøre deg? Noen har behov for tidlig tilbakemelding (husker ikke helt hva det heter, kanskje tidlig vurdering) og kanskje du faller under det. Forklar situasjonen, så kanskje de kan hjelpe deg. Kan de ikke det har du i alle fall spurt. Er du _helt_ sikker på at du får jobbe i Norge med utdannelse fra utlandet? Hvis ikke ville jeg vurdert å droppe det. Jeg antar medisin er et av de studiene hvor nesten ingen takker nei til studieplass, så jeg er redd 10.plass på venteliste skal holde knapt. Anonymkode: ca090...b8c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #8 Skrevet 20. juli 2021 Om du er så nærme å komme inn i Norge vikle jeg satset på det, enten i fra ventelista i år, eller med flere poeng senere år. Det er virkelig verd å få studere medisin i Norge kontra utlandet, selv om det betyr at du kanskje må vente på å starte. Lykke til! Anonymkode: 1c7d5...104
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #9 Skrevet 20. juli 2021 Jeg hadde betalt 1500 Euro for å beholde skoleplassen i Riga, og så håpet på opptak i Tromsø. Ser en del her mener du kan vente ett år, men det tror jeg ikke du tjener noe på. Da konkurrerer du mot de som har tatt opp alt av fag med maks karakterer, de som har full pott på alderspoeng + alle andre poeng man kan oppnå, og det krever nok mer enn ett år ekstra å hevde seg i den gruppen. Selv om du begynner i utlandet kan du søke i Norge til neste år og så evt begynne her da. Men som andre sier er det en fordel med å ha studert her, både i fht lis1, jobb og nettverk. Anonymkode: 8651f...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #10 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei, jeg ble nettopp ferdig med videregående og har kommet inn på medisin i Riga, står på venteliste i Kraków for medisin og er på 10. plass på venteliste for medisin i Norge i Tromsø. Problemet er bare at jeg ikke har sagt ja til Riga enda, og fristen for å “beholde» plassen er 22. juli (altså FØR jeg får sluttresultatene i Norge og i Kraków) dvs at jeg må betale 1500 euro før det eventuelt kun for å beholde plassen!! Aner ikke hva jeg skal gjøre og føler at jeg har havnet i en skvis! Hva synes dere jeg bør gjøre? Anonymkode: f284a...879 Jeg hadde satset på Riga, aldri i verden om jeg hadde sittet å ventet på norge, du kan risikere å sitte uten noe som helst om noen dager. Anonymkode: 2def6...63e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå