AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Jeg har ikke bil og bor i Oslo. Jeg har et barn på 2,5 år. Nå er jeg stresset etter å ha lest en annen tråd her om bilstol. Hva skjer hvis barnet mitt blir sykt og må på legevakten. Er det umulig å få tak i taxi med barnesete? Jeg kan selvsagt kjøpe et sete, men ser ikke akkurat for meg at jeg skal få med meg det + sykt barn + montere setet + ta med sete inn på legevakten. Hva slags erfaring har dere med dette? Anonymkode: cfdec...2a8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 Det finnes taxier med barnesete, dette kan du be om når du bestiller. Setene er nok ikke tipp-topp, men husk at disse detaljene betyr mest ved front til frontkollisjoner i høy hastighet. En taxi som snirkler seg gjennom bygatene vil holde lav hastighet (selv på vei til legevakta), så risikoen er veldig liten. Anonymkode: 36b69...116 7
Rosa Dartle Skrevet 19. juli 2021 #3 Skrevet 19. juli 2021 Det er uansett kjekt å ha en grei bilstol som er enkel å bruke, du trenger ikke en av de mest fancy. Noen ganger blir det å være med andre på biltur, noen ganger for tur på ferie, og som en sikkerhet hvis du skal måtte ta taxi. Jeg husker ikke hva det vi brukte het, men det var et helt greit sete for turbruk. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #4 Skrevet 19. juli 2021 36 minutter siden, AnonymBruker said: Er det umulig å få tak i taxi med barnesete? Anonymkode: cfdec...2a8 Ja. Anonymkode: e50c0...7a5 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #5 Skrevet 19. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Ja. Anonymkode: e50c0...7a5 Beklager, leste "umulig" som "mulig". Du ber om taxi med bilstol til barn. Null problem. Anonymkode: e50c0...7a5 1
Maydis8 Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 (endret) Da jeg hadde små barn, som trengte bilstol, så dro jeg aldri på legevakta med mindre vi måtte. Det er ofte sykt lang kø på legevakta, mange timer å vente. I tillegg til mange narkomane og annet dritt som henger rundt legevakta der. Dro som regel på akutt time hos lege på morgenen dagen etter eller på akutten om det var så ille. Man skal kun bruke legevakt om det er skikkelig akutt, ikke for alt mulig som folk bruker legevakta til nå. Ba bare om taxi med sete om vi brukte taxi. Som regel tok vi bare trikk, bane og buss. Endret 19. juli 2021 av Maydis8 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #7 Skrevet 19. juli 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager, leste "umulig" som "mulig". Du ber om taxi med bilstol til barn. Null problem. Anonymkode: e50c0...7a5 😂jeg ble litt oppgitt over svaret ditt, holdt på å svare litt irritert tilbake, men tok meg i det. Takk for svar. Da kan barnet bare bli sykt.. Anonymkode: cfdec...2a8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #8 Skrevet 19. juli 2021 Du bestiller taxi med barnesete. 0 problem. Vi kjøpte bilstol og har brukt den 1 gang, det var hjem fra sykehuset. Har flaks om den blir brukt 2 ganger før den er vokst ut av 🤣 Oslo er også et fint sted å kjøpe brukt bilstol, de fleste er veldig veldig lite brukt :) Anonymkode: 79957...aa6 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #9 Skrevet 19. juli 2021 Søstera mi bor i Oslo, dem har valgt å ikke ha bil. Men har uansett bilstoler liggende om dem tar taxi 🙂 Anonymkode: 8accd...b65 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #10 Skrevet 19. juli 2021 18 minutter siden, Maydis8 said: Da jeg hadde små barn, som trengte bilstol, så dro jeg aldri på legevakta med mindre vi måtte. Det er ofte sykt lang kø på legevakta, mange timer å vente. I tillegg til mange narkomane og annet dritt som henger rundt legevakta der. Dro som regel på akutt time hos lege på morgenen dagen etter eller på akutten om det var så ille. Man skal kun bruke legevakt om det er skikkelig akutt, ikke for alt mulig som folk bruker legevakta til nå. Ba bare om taxi med sete om vi brukte taxi. Som regel tok vi bare trikk, bane og buss. Ja, jeg misliker også legevakten. Men om noe må sys eller barnet slår hodet/brekker bein, slipper man ikke unna. Det er noe med å ha tenkt gjennom en sånn situasjon på forhånd før man står i det. Så håper jeg at jeg slipper unna😊 Anonymkode: cfdec...2a8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #11 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det finnes taxier med barnesete, dette kan du be om når du bestiller. Setene er nok ikke tipp-topp, men husk at disse detaljene betyr mest ved front til frontkollisjoner i høy hastighet. En taxi som snirkler seg gjennom bygatene vil holde lav hastighet (selv på vei til legevakta), så risikoen er veldig liten. Anonymkode: 36b69...116 Jada, men så glemmer de setet, har med feil sete, har feilmontert sete etc. ikke noe man kan regne med i en taxi. Anonymkode: 30aa3...036 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #12 Skrevet 19. juli 2021 Taxisjåføren er sannsynligvis flinkere enn deg til å montere bilstol (spesielt om du ikke har bil og bruker bilstol 2 ganger i året). Har bare sett gode bilstoler i taxier i Oslo. Anonymkode: 79957...aa6 7
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #13 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har ikke bil og bor i Oslo. Jeg har et barn på 2,5 år. Nå er jeg stresset etter å ha lest en annen tråd her om bilstol. Hva skjer hvis barnet mitt blir sykt og må på legevakten. Er det umulig å få tak i taxi med barnesete? Jeg kan selvsagt kjøpe et sete, men ser ikke akkurat for meg at jeg skal få med meg det + sykt barn + montere setet + ta med sete inn på legevakten. Hva slags erfaring har dere med dette? Anonymkode: cfdec...2a8 Taxier kommer med bilsete om du spør. Du må spesifisere hva du trenger. Vi kjøpte bilsete sånn etterhvert, greit å ha en veeeeldig sjelden gang. Bruker det aldri i taxi. Jeg tok faktisk t-banen til legevakta en gang (bodde sentralt, tok ikke lengre tid enn taxi) 😅 Det var ikke akutt tilfelle, da hadde jeg ringt ambulanse. Jeg har opplevd sjåfører som ikke kan montere barnesete, og ingen har til små barn om man ikke har bestilt. De fleste stiller med sittepute om man ikke spesifiserer. Anonymkode: accce...561
Rosa Dartle Skrevet 20. juli 2021 #14 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jada, men så glemmer de setet, har med feil sete, har feilmontert sete etc. ikke noe man kan regne med i en taxi. Anonymkode: 30aa3...036 Enig, vi har tatt mye taxi med små barn, og sete har virkelig vært et stort problem. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #15 Skrevet 20. juli 2021 Hvor langt unna legevakta bor du da? Vi har faktisk pleid å ta bussen til legevakta. Men jeg har bestilt taxi med sete før. Gått helt fint. Anonymkode: 7e230...974
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #16 Skrevet 20. juli 2021 Wow, dette synes jeg var skikkelig hysterisk faktisk. Hvis det skulle skje at taxien ikke har riktig sete så er sannsynligheten for en bilulykke på vei til legevakten minimal! Bilsikring er viktig. Særlig for oss som kjører hver dag. Hvis du skal ta usikret taxi til legevakten lever dere trygt. Hvor ofte haster det å komme dit eller er midt på natta? En håndfull ganger maks for de fleste Anonymkode: 6730b...ce9 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #17 Skrevet 20. juli 2021 Vi bodde i oslo med et barn og hadde ikke bil. Var medlemer i et bilkollektiv, og hadde bilseter selv, hos oss. Til 2,5 år kanskje britax maxway, eller axkid minikid, du får kjøpt de brukt (jada du må sjekke isoporen og alt det der). Du får lånt bilsetet hos drosjeselskap også, de er kanskje ikke nyeste, og mest riktige. Men, du må huske også at dette kommer til å bli bilkjøring! Når du kjører til legevakt med ungen din. Du skal ikke på e6 og hundre og tyve kilometer pr time. Neida, du kjører taxi i maks forti i bybilde. Det går nok greit. jeg har også tatt buss med ungen til legevakten, to ganger faktisk. Anonymkode: 2ad6f...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #18 Skrevet 20. juli 2021 «by-bilkjøring» skulle det stå der… Anonymkode: 2ad6f...ecd
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #19 Skrevet 20. juli 2021 Dersom det er en kort taxitur, det haster litt (men ikke nok for å ringe 113), og man ikke har bilsete tilgjengelig; er det helt utenkelig å ha barnet på fanget? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Har ikke barn selv. Anonymkode: 3c628...55f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #20 Skrevet 20. juli 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom det er en kort taxitur, det haster litt (men ikke nok for å ringe 113), og man ikke har bilsete tilgjengelig; er det helt utenkelig å ha barnet på fanget? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Har ikke barn selv. Anonymkode: 3c628...55f Det er ikke lov å ha barn usikret i bil. Om det haster så mye må man ringe 113. Anonymkode: cfdec...2a8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå