Gå til innhold

Prosjekt leggetid og hele natta i egen seng

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sikkert gjort oss selv en bjørnetjeneste ved å alltid sitte sammen med datteren vår og kose hånda hennes til hun sover, og la henne sove hos oss når hun våkner. Pleier å våkne sånn i 2-tiden og sovner med en gang hun er i vår seng, sover da til 7-8. Legging har bare dratt ut det siste halvåret og tar nå gjerne en time. Hylgriner når vi går ut. Hun er nylig fylt 2 år. 

Nå er lillesøster på vei, og jeg sover så dårlig som gravid. Vet også at overskuddet bare blir dårligere og dårligere fremover, og at pappaen må ta brorparten av husarbeid osv en stund før og etter fødsel. Derfor har vi bestemt oss for at hun 1) må sove i egen seng hele natten, og 2) vi må effektivisere leggingen for å frigi mer tid. 

Den siste uka har vi trøstet henne når hun våkner, og hun sovner fort igjen - men våkner også igjen innen en time. Da er det såpass krise (og vi er såpass trøtte) at den av oss som har «vakt» legger seg i senga med henne. Hun fikk nylig «voksen» enkeltseng, som har forhindret bajasklatring i sprinkelsenga - hun har skjønt at hun ikke får gå ut av senga. Bruker litt kortere tid enn før, mer 40 min enn en time, men skulle gjerne ha lagt, kost og sunget litt før vi kunne gått ut og latt henne sovne alene

Det er mer gråting ved legging fordi hun er sint (vil ikke sove alene, vil ikke bli kost på, vil ikke at vi skal gå, osv) men er litt sånn i humøret når hun er sliten. Har nettopp kuttet dupp med mindre vi kjører, rett og slett fordi hun nekter å sovne, og da er hun trøtt og sliten fra ganske tidlig på ettermiddagen. Vi hviler en times tid med trilletur, sykkeltur eller kosing og bok i vår seng midt på dagen.

Noen tips til hvordan vi best bør reagere om natten for å bryte vanen med å våkne? 

Og tar gjerne noen tips for å få leggingen til å fungere bedre også 🙂

Anonymkode: 3b13b...a33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, er det ikke litt rart å snu opp ned på alt for henne bare fordi du er gravid?
Er det egentlig nødvendig?
Her har vi sittet med ungen til de sover, og de har begge plass i senga vår om natta om det trengs, og slik har vi alltid hatt det, fra dag en med første barn. Vært litt inn og ut av ulike rom osv for min del, samsovet litt her og der ettersom behov. Og alltid tatt oss tid til å være der når de sovner. Nå er de 3 og 5 og det er jo da alle tankene kommer. Så nå kan vi ikke slutte før de kaster oss ut om mange år antagelig. Meget viktig tid på døgnet her nå. Legging varierer, husk at dere nå i 2-års alder skal gjennom den veldig vanskelige fasen det er frem til søvn stabiliserer seg etter at dagsøvn opphører. Jeg synes hele 2 års alder er et salig søvnkaos, men stadig å korte ned på dupper pga for sen leggetid, men fortsatt å beholde den fortsatt så viktige duppen. Den fine balansen mellom for lite og for mye søvn. Å bruke en time på leggetid er ingen krise, det er en god investering i barnet. Særlig når du er gravid og det snart kommer søsken. Vi bruker fortsatt rundt en time fra start kveldsstell til barnet sover, med begge. Men om barnet ligger 1 timer våken i senga etter lyset er av - da ville jeg sett på dagsøvnene eller leggetiden (for tidlig eller sen ifht mengde dagsøvn). Når man får balansen riktig så sovner de gjerne på 10 minutter. Så her kom vi til konklusjonen at all den andre jobben hører jo med uansett, stell, tannpuss, lese for, høre tanker, snakke litt om dagen og hendelser etc, så hva gjør de 10 minuttene innsoving tilslutt liksom? Det gir bare en liten hvil for oss foreldre egentlig. 

Våkne om natta gjør de til de ikke gjør det mer er min erfaring. Det kommer med alderen. Første begynte å sove hele netter for seg selv i 4 års alder. Frem til da samsov vi så merket ikke så mye til opppvåkningene. Lillesøster sover for seg selv men hun våkner utpå natta eller morgenen og kommer inn til oss. Hun er snart 3,5 år. Jeg vet at hun en dag snart - i løpet av det neste året trolig - sover helt til morgen for seg selv. Noen morgener våkner hun ikke før kl 6 og kommer inn nå, så bare litt større nå så er klokka sju i stedet.

Dette har gått heeeeelt fint, selv med 25 mnd mellom barna. Selvsagt krever det to voksne da. Det er slik luksus man har å tilby barna sine når man er to ❤️ 

Anonymkode: a4bd4...97d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...