Gå til innhold

Hvor kan man henvende seg for å få hjelp til å rydde og vaske hjemmet sitt som langvarig syk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om man er ufør og bor alene, men ikke klarer å ta skikkelig nedvask og ordentlig opprydding i eget hjem pga fysiske og psysiske plager, hvordan løser man et slikt problem da? Er det noen instanser i kommunen som man kan ta kontakt med?

Anonymkode: b0c90...045

AnonymBruker
Skrevet

Ja man kontakte helse sosialavdelingen i kommunen og søker om hjemmehjelp

Anonymkode: be02a...c10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja man kontakte helse sosialavdelingen i kommunen og søker om hjemmehjelp

Anonymkode: be02a...c10

Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Se på din kommune eller bydels hjemmesider.

Det er litt ulikt hvordan ting er organisert og hva kontoret heter rundt om, men det er kommunen som har plikt til å yte slik hjelp. Helse og omsorg el.l heter avdelingen gjerne, tildelingskontor kan det hete, hjemmetjenester.

Ring evt kommunens sentralbord og be om å bli satt over til der du kan søke om hjemmetjenester.

Be om å få hjemmebesøk og vurderingssamtale om ditt behov. De vil da be om samtykke til at din fastlege kam gi nødvendige helseopplysninger, vedtak fikk jeg i posten ganske raskt - men det kan nok variere litt etter hvor du bor. Her tok det bare en uke eller to før tiltak var igang.

Min erfaring er at det er lett å få satt i gang overflatevask og mathandling.

Hjelp til å rydde opp og dypvaske skikkelig ikke like enkelt. For meg ble løsningen å få hjelp av psykiatri kontoret til å rydde og kaste. Så leide jeg inn en dame privat til å vaske skikkelig ned her.

Det var fryktelig slitsomt mens det stod på. Men nå etterpå klarer jeg å holde ting sånn noenlunde med hjelpen fra kommunen.

Det er en tøff terskel å komme over, å be om hjelp - men livet blir så mye bedre etterpå :)❤️ 

Anonymkode: f2c4b...785

• Liker 4
Skrevet

En hjemmehjelp bidrar ikke med det du ønsker Ts, som fullstendig nedvasking og opprydding. Det en hjemmehjelp gjør er kun dette omtrent: tørker støv av overflater ved behov, vask/støvsufe gulv, vask av bad, skifte sengetøy. Noe mer gjør de ikke. Som regel får man kanskje hjemmehjelp 1 til 2 ganger per mnd, og man får 1-1,5 t hver gang.

Skal du ha gjort noe mer utover dette, så må du nok heller forhøre deg om kommunen har en tjeneste hvor noen av kommunen kommer hjem til deg på jevnlig basis og hjelper til med rydding. En kompis av meg har en slik tjeneste. Da kommer en fra kommunen han bor i innom et par ganger i mnd og rydder litt. Vet ikke om alle kommuner har det da, og det skal nok en del til å få det også.

Om ikke dette fungerer er jeg redd du må gå på det private markedet, og ansette noen som rydde/vaskehjelp, og det antar jeg at blir vanskelig økonomisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Boligsosial bistand eller hjemmehjelp. Alt etter som det er psykisk eller fysisk årsak. 

Anonymkode: c0eb0...01a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg spør da det er noen jeg vet om et menneske som trenger skikkelig hjelp til å rydde, kaste og sortere samt vaske skikkelig ned leiligheten da det ikke er blitt gjort noe på lang tid og beboer trenger skikkelig hjelp til dette.

Beklageligvis kan jeg ikke ta på meg noe av dette selv, jeg er heller ikke familie, og jeg ønsker ikke å gjøre det vondt verre for dette fine mennesket.

Er det noen måte å tipse disse instansene anonymt?

AnonymBruker
Skrevet

Dette lurte jeg på og sjekket på kommunens hjemmesider. Selv om det bare er en time i uken blir det 1000kr i mnd😌jeg bruker allerede kredittkort pga dyre medisiner og fordyret kosthold, så det sitter hardt inne og gjøre dette. Men jeg klarer ikke å handle på krykker og uten bil. Heller ikke å skifte på seng eller støvsuge😌satser på litt bedring snart😅

Selv om årene går…

Anonymkode: 67974...a64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette lurte jeg på og sjekket på kommunens hjemmesider. Selv om det bare er en time i uken blir det 1000kr i mnd😌jeg bruker allerede kredittkort pga dyre medisiner og fordyret kosthold, så det sitter hardt inne og gjøre dette. Men jeg klarer ikke å handle på krykker og uten bil. Heller ikke å skifte på seng eller støvsuge😌satser på litt bedring snart😅

Selv om årene går…

Merkelig at kommunen velger å sko seg på bekostning av syke og trengende mennesker. Da skjønner jeg bedre at det ikke er blitt gjort noe i mange hjem. 1000 i mnd utgjør 12000 i året, og det er dyrt.

Dette er skammelig, og slik hjelp burde vært gratis for mange syke mennesker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nedvask og rydding må personen finne noen som kan ta for seg og betale den/ disse. Det er vanskelig å få hjemmehjelp, og hjemmehjelpen kommer kanskje 2 timer hver 14. dag eller hver 3. uke, og tar et minimum av oppgaver - som gulvvask, vask av toalett og det aller mest nødvendige husarbeid. Hjemmehjelpen pusser f,eks ikke lenger vinduer. 

Anonymkode: 9bac5...8e5

AnonymBruker
Skrevet

NAV og kommunal helsetjeneste kan betale for firmaer som tar en ordentlig sjau, typ med spade. Kontakt NAV og evt helse/sosial/psykisk helse i kommunen. Mulig beboer må få dette som lån, men dette er tjenester kommunen kan kjøpe av eksterne firmaer. 

Anonymkode: 96c48...92b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for svar. Jeg spør da det er noen jeg vet om et menneske som trenger skikkelig hjelp til å rydde, kaste og sortere samt vaske skikkelig ned leiligheten da det ikke er blitt gjort noe på lang tid og beboer trenger skikkelig hjelp til dette.

Beklageligvis kan jeg ikke ta på meg noe av dette selv, jeg er heller ikke familie, og jeg ønsker ikke å gjøre det vondt verre for dette fine mennesket.

Er det noen måte å tipse disse instansene anonymt?

vet vedkommende om din bekymring eller er det noe du bare synes selv?

Anonymkode: 0b1e6...07f

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det ikke pårørende som kan bidra?

Anonymkode: 3d0a9...732

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Merkelig at kommunen velger å sko seg på bekostning av syke og trengende mennesker. Da skjønner jeg bedre at det ikke er blitt gjort noe i mange hjem. 1000 i mnd utgjør 12000 i året, og det er dyrt.

Ja jeg syntes det var dyrt med 250 per time. Minstepensjonister og minsteuføre har ikke direkte mye å rutte med😌

AnonymBruker
Skrevet

Prisen på hjemmetjenester fastsettes ut fra inntekt, så de som har lav inntekt betaler mindre enn de som har mer. Men ingen kommunale hjemmetjenester tar full opprydning og nedvask i hjemme ditt, da må du leie inn et profesjonelt vaskebyrå. Hjemmehjelp kan bidra med støvtørking, vask av bad, vaske gul, bytte sengetøy, vaske klær o.l.

Anonymkode: 7ef7b...8f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

vet vedkommende om din bekymring eller er det noe du bare synes selv?

Anonymkode: 0b1e6...07f

Nei vedkommende vet ikke at jeg bekymrer meg vedr dette og gjerne skulle sett at beboer fikk hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei vedkommende vet ikke at jeg bekymrer meg vedr dette og gjerne skulle sett at beboer fikk hjelp.

Så du skal bare organisere sånn at noen kommer hjem til personen og tar et skikkelig skippertak - uten at personen er klar over det? 

Mener personen selv at hen må ha hjelp, eller har personen rett og slett aldri vært så opptatt av rydding?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så du skal bare organisere sånn at noen kommer hjem til personen og tar et skikkelig skippertak - uten at personen er klar over det? 

Mener personen selv at hen må ha hjelp, eller har personen rett og slett aldri vært så opptatt av rydding?

Nei, jeg etterspør info. Jeg planlegger ikke å gjøre noe som helst før jeg har mer info om hva som er realistisk i slike situasjoner. Tipper kommune og nav blir uaktuelt uansett pga personens økonomi. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vedkommende er klar over at hen trenger å få gjort noe med situasjonen. Slik det er pr i dag er det ikke blitt vasket på flere år. Det ligger tykt lag med skitt og mye saker over alt. Type Hoarder situasjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Såklart bør det ikke være gratis.

Hjemmehjelp er kjempedyrt. Det er lurt å prøve og få til en privat renholder.

Anonymkode: a08a0...3de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...