Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man spør om å finne på noe med en venn man ikke har sett så mye til på en stund, er det jo naturlig å spørre om å ta en kaffe eller møtes.

Blir ofte møtt med "Jeg kan ikke" stadig, både i skoleåret og til og med nå i sommer når alle har ferie.

Når jeg ikke kan, så pleier jeg å foreslå å møtes en annen gang og kanskje til og med avtale en dato i forkant. Men blir stadig avvist med bare "Jeg kan ikke". Dette er forøvrig venner jeg hadde god kjemi med, og slik jeg kjenner dem er de ikke så travle at de ikke har tid til å sette av et par timer en dag i sommer. Mange har ikke sommerjobb, og er heller ikke på ferie i 8 uker.

Jeg har en formening om at "Jeg kan ikke" uten videre egentlig er det samme som "Jeg vil ikke". Hva er deres formening?

Anonymkode: 22411...c50

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok du har rett. Har ofte selv opplevd at de sier kan ikke, men istedet henger de sammen med noen andre. :(

Anonymkode: a1a3b...167

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Husker dere hun sylfrekke som kom en halvtime for sent til første middagselskap. Uten å ha med gave?

Anonymkode: 9d4cb...280

• Liker 14
Skrevet

Du har nok rett

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at nå har de fått et tilbud om å møtes og at ballen ligger på deres halvdel. Men enig, ikke at jeg hører akkurat "jeg kan ikke" veldig ofte. Som regel er det "hadde vært hyggelig, men *forklaring*".

Hadde jeg fått et KAN IKKE så hadde jeg sett på det som relativt iskaldt ja og et hint om at de egentlig ikke er interessert og at jeg ikke skal spørre de igjen. 

Anonymkode: c834d...7b7

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at nå har de fått et tilbud om å møtes og at ballen ligger på deres halvdel. Men enig, ikke at jeg hører akkurat "jeg kan ikke" veldig ofte. Som regel er det "hadde vært hyggelig, men *forklaring*".

Hadde jeg fått et KAN IKKE så hadde jeg sett på det som relativt iskaldt ja og et hint om at de egentlig ikke er interessert og at jeg ikke skal spørre de igjen. 

Anonymkode: c834d...7b7

Jeg må innrømme at jeg får en blanding, av og til "kan ikke" og andre ganger "takk for at du tenker på meg, men ..." 

Jeg vet at ikke alle prioriterer å henge med venner, og jeg prioriterer ikke det så sykt høyt på lista, men dette er venner jeg ikke pleier å møte så sykt ofte utenom skoletid. Så da er det rimelig når man er litt gode venner og sette av et par timer av en dag man er ledig.

Fikk jo nylig et svar som "Beklager, jeg har det veldig travelt i sommer".

Den kjøper jeg ikke. Vedkommende skal ikke reise i 8 uker, og etter det jeg vet har h*n ikke sommerjobb heller. Jeg har sommerjobb selv, og jobber mye, men setter av tid til venner når jeg har fri, selv om det av og til kan bli litt mye.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på relasjonen. 

Er det noen man har sjeldent kontakt med, så tenker jeg at bare «kan ikke» betyr «jeg vil ikke», med mindre de sier:

«jeg kan ikke fordi…. grunn…» eller

»jeg kan ikke» men at foreslår en annen dag» eller «spør dete kan møtes en annen gang».

Er det derimot en nær venn, eller noen du har god relasjon til, så mener jeg at «kan ikke» enkelt betyr at de er opptatte og ikke kan.

Sånn som bestekompisen min kan skrive «jeg kan ikke», når han faktisk er opptatt. Og som regel forteller han meg hvorfor han ikke kan enten i melding eller neste gang vi treffes.

Poenget mitt er at «jeg kan ikke» kan bety så mangt. Det kan bety «jeg vil ikke», men husk at det faktisk kan bety at de er opptatt den dagen, det er ikke umulig.

Anonymkode: 25fd1...b0d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis man bare slutter samtalen med "jeg kan ikke" så tenker jeg man ikke vil. Jeg sier alltid "jeg kan ikke lørdag, men hva med tirsdag?" f.eks. 

Anonymkode: 3a841...4e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommer an på relasjonen. 

Er det noen man har sjeldent kontakt med, så tenker jeg at bare «kan ikke» betyr «jeg vil ikke», med mindre de sier:

«jeg kan ikke fordi…. grunn…» eller

»jeg kan ikke» men at foreslår en annen dag» eller «spør dete kan møtes en annen gang».

Er det derimot en nær venn, eller noen du har god relasjon til, så mener jeg at «kan ikke» enkelt betyr at de er opptatte og ikke kan.

Sånn som bestekompisen min kan skrive «jeg kan ikke», når han faktisk er opptatt. Og som regel forteller han meg hvorfor han ikke kan enten i melding eller neste gang vi treffes.

Poenget mitt er at «jeg kan ikke» kan bety så mangt. Det kan bety «jeg vil ikke», men husk at det faktisk kan bety at de er opptatt den dagen, det er ikke umulig.

Er enig med at det kommer an på relasjonen ja. Går forresten på vgs.

Men som jeg nevnte i hovedinnlegget er dette venner jeg har grei kjemi med på skolen, og vi har noen felles interesser. Noen av vennene har "sklidd av" pga. at jeg byttet klasse året etter, og da er det naturlig etter en stund å spørre om å møtes da vi var så gode venner før. Dette er ikke venner jeg er skikkelig close med altså, men altså klassekamerater jeg snakker mye med og er sammen med.

Men jeg kjøper bare ikke det at man er travel gjennom hele sommeren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må innrømme at jeg får en blanding, av og til "kan ikke" og andre ganger "takk for at du tenker på meg, men ..." 

Jeg vet at ikke alle prioriterer å henge med venner, og jeg prioriterer ikke det så sykt høyt på lista, men dette er venner jeg ikke pleier å møte så sykt ofte utenom skoletid. Så da er det rimelig når man er litt gode venner og sette av et par timer av en dag man er ledig.

Fikk jo nylig et svar som "Beklager, jeg har det veldig travelt i sommer".

Den kjøper jeg ikke. Vedkommende skal ikke reise i 8 uker, og etter det jeg vet har h*n ikke sommerjobb heller. Jeg har sommerjobb selv, og jobber mye, men setter av tid til venner når jeg har fri, selv om det av og til kan bli litt mye.

Så denne etter jeg hadde kommentert,

Men dette er jeg enig i. Det du skriver her, mener jeg er det samme som at «kan ikke» betyr «ikke interessert».

Enig i at gode venner setter av tid til hverandre uansett hvor travelt de har det.

Etter at bestekompisen min begynte i ny jobb, kan han jobbe fra 8 om morgenen til 8 på kvelden i ukedagene, i tillegg til overtid på lørdagene. Så han har gått fra å ha mye fri, til å bli veldig opptatt, og kan derfor en sjeldent gang skrive «kan ikke». Han er den mest opptatte personen jeg kjenner, med stappa timeplan, nesten aldri fri eller ferie. Likevell setter han alltid av tid, og møtes som regel i helgene, og vanligvis 1-2 ganger i uka. Selv hvor opptatt han er.

Så jeg er enig med det du skriver her. Uansett hvor opptatt man er, så burde man ha tid til å møtes ikke bare en gang på 8 uker. Det burde ikke være et problem å få til møtes en gang i løpet av uka, dersom vennskapet er viktig, det er bestekompisen mun et godt eksempel på.

Nei, inntrykket mitt er at de som er «opptatt hele sommeren», kan ikke møtes på 8 uker, de er ikke venner å ta vare på. De viser at det ikke er viktig eller prioritert å møte deg. Folk som prioriterer deg ned, og unnskylder det med kun «kan ikke», er ikke noe hode venner. 

AnonymBruker
Skrevet

Men som jeg nevnte i hovedinnlegget er dette venner jeg har grei kjemi med på skolen, og vi har noen felles interesser. Noen av vennene har "sklidd av" pga. at jeg byttet klasse året etter, og da er det naturlig etter en stund å spørre om å møtes da vi var så gode venner før. Dette er ikke venner jeg er skikkelig close med altså, men altså klassekamerater jeg snakker mye med og er sammen med.

VGs, vel da har de jo 8 ukers sommerferie.

Da er det iværtfall tull at de er så opptatte. Vanligvis har jo folk kun 3 uker sommerferie.

Når man ikke har tid når man først har 8 uker ferie, hvordan skal de ha tid til å møte noen ellers i løpet av ordet. Nei dette er «venner» som rett og slett ikke gidder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er det iværtfall tull at de er så opptatte. Vanligvis har jo folk kun 3 uker sommerferie.

Når man ikke har tid når man først har 8 uker ferie, hvordan skal de ha tid til å møte noen ellers i løpet av ordet. Nei dette er «venner» som rett og slett ikke gidder.

Ellers i løpet av året

Sorry for autokorrekt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så denne etter jeg hadde kommentert,

Men dette er jeg enig i. Det du skriver her, mener jeg er det samme som at «kan ikke» betyr «ikke interessert».

Enig i at gode venner setter av tid til hverandre uansett hvor travelt de har det.

Etter at bestekompisen min begynte i ny jobb, kan han jobbe fra 8 om morgenen til 8 på kvelden i ukedagene, i tillegg til overtid på lørdagene. Så han har gått fra å ha mye fri, til å bli veldig opptatt, og kan derfor en sjeldent gang skrive «kan ikke». Han er den mest opptatte personen jeg kjenner, med stappa timeplan, nesten aldri fri eller ferie. Likevell setter han alltid av tid, og møtes som regel i helgene, og vanligvis 1-2 ganger i uka. Selv hvor opptatt han er.

Så jeg er enig med det du skriver her. Uansett hvor opptatt man er, så burde man ha tid til å møtes ikke bare en gang på 8 uker. Det burde ikke være et problem å få til møtes en gang i løpet av uka, dersom vennskapet er viktig, det er bestekompisen mun et godt eksempel på.

Nei, inntrykket mitt er at de som er «opptatt hele sommeren», kan ikke møtes på 8 uker, de er ikke venner å ta vare på. De viser at det ikke er viktig eller prioritert å møte deg. Folk som prioriterer deg ned, og unnskylder det med kun «kan ikke», er ikke noe hode venner. 

Da har du en god bestekompis. Den høres helt stappa ut, den timeplanen. Hadde ikke heller vært urimelig om dere møttes sjeldnere, synes jeg da faktisk. Jeg hadde en ganske stappa timeplan i slutten av dette skoleåret med jobb og skolearbeid der karakterer skulle settes, og da måtte jeg avlyse flere ganger for min "bestevenn". Følte meg litt dårlig, men lovte i det minste å møtes i helga i blant eller liksom mer ila. sommeren.

Det jeg reagerer på er at man som noenlunde gode venner i hvert fall skal kunne møtes minst én gang ila. sommeren. Min oppfatning er også at dette er venner ikke verdt å ta vare på, men så har jeg ikke sinnsykt mange venner heller da. Og det er veldig ålreite folk også, men når det er snakk om tid, har de aldri tid. Men på skolen er de ålreite å være sammen med. Så jeg synes det er merkelig at det skal bety "jeg er ikke interessert", når vi kommer så godt overens på skolen. Ikke er de mye med andre folk heller vet jeg, men jeg har sett noen på some være sammen, rett etter å ha sagt "kan ikke, jeg er travel i sommer".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Akkurat det jeg mener. De har ikke tid ila. året heller, men da ga jeg dem tålmodighet siden jeg skjønner at det kan bli litt mye med skole og diverse aktiviteter etter skolen.

Dette er forøvrig ofte folk som gjør lite interessant på fritida, noe som er verdt å nevne. Har ikke helt forstått meg på de folka enda. Selv har jeg toppkarakterer i fag, bruer mye tid på skole og min hobby, men har da nok tid til overs til å henge med venner om jeg vil og prioriterer bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har angst og skriver dessverre altfor ofte til venner at jeg ikke kan, gir alltid en begrunnelse, men den trenger ikke være sann.. 

Anonymkode: 08505...c02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da har du en god bestekompis. Den høres helt stappa ut, den timeplanen. Hadde ikke heller vært urimelig om dere møttes sjeldnere, synes jeg da faktisk. Jeg hadde en ganske stappa timeplan i slutten av dette skoleåret med jobb og skolearbeid der karakterer skulle settes, og da måtte jeg avlyse flere ganger for min "bestevenn". Følte meg litt dårlig, men lovte i det minste å møtes i helga i blant eller liksom mer ila. sommeren.

Det jeg reagerer på er at man som noenlunde gode venner i hvert fall skal kunne møtes minst én gang ila. sommeren. Min oppfatning er også at dette er venner ikke verdt å ta vare på, men så har jeg ikke sinnsykt mange venner heller da. Og det er veldig ålreite folk også, men når det er snakk om tid, har de aldri tid. Men på skolen er de ålreite å være sammen med. Så jeg synes det er merkelig at det skal bety "jeg er ikke interessert", når vi kommer så godt overens på skolen. Ikke er de mye med andre folk heller vet jeg, men jeg har sett noen på some være sammen, rett etter å ha sagt "kan ikke, jeg er travel i sommer".

Ja, føler alle burde hatt en slik i livet sitt som bestekompisen min. Han er helt spesiell, tror aldri noen kan erstattet ham :) 

Men jeg føler mennesker er flokkdyr, eller mange er det. Og de «vennene» som vil møtes på skolen, men ikke utenfor skolen er slike flokkdyr. De synes det er greit å møtes på skolen, fordi man vil ikke være alene, eller oppfattes som ensom eller upopulær. Så da omgås man de man kan. Men når de ikke vil møtes utenfor skolesettingen, føler jeg ikke vennskapet stikker noe dypt.

Da er det kun fasade, og «fint å ha deg», fordi de er på skolen, og skolen kan være kjedelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår alltid en annen dato hvis det er venner jeg vil henge med, hvis jeg egentlig ikke har lyst å se dem skriver jeg bare at jeg ikke kan den dagen uten å foreslå noe annet.

Anonymkode: adc56...460

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Akkurat det jeg mener. De har ikke tid ila. året heller, men da ga jeg dem tålmodighet siden jeg skjønner at det kan bli litt mye med skole og diverse aktiviteter etter skolen.

Dette er forøvrig ofte folk som gjør lite interessant på fritida, noe som er verdt å nevne. Har ikke helt forstått meg på de folka enda. Selv har jeg toppkarakterer i fag, bruer mye tid på skole og min hobby, men har da nok tid til overs til å henge med venner om jeg vil og prioriterer bra. 

Det er sant. Tenk deg at du bruker 38 timer i uka på skole , 10 timer på lekser, 56 timer på å sove, 7 timer på å spise, 14 timer på fritidsaktiviteter hver uke 

Da er det fremdeles 43 timer igjen av uka, som vil si, litt over 6 timer per dag.

Så nei, ingen er så opptatte.

Selv bestekompisen min som kan jobbe 60-70 timer i uka, har alltid tid til meg. Så tid har man alltid til venner, handler kun om å prioriteringer 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har angst og skriver dessverre altfor ofte til venner at jeg ikke kan, gir alltid en begrunnelse, men den trenger ikke være sann.. 

Anonymkode: 08505...c02

Har en mistanke om at dette kan være grunnen til at mange ikke vil møtes ja. Men jeg tror ikke det hjelper på angsten å avvise folk som bare vil godt... Jeg vet det er personlig, men å forklare hvorfor man ikke kan møtes hadde hjulpet f.eks. meg til å forstå, slik at jeg slipper å bruke energi for å få folk med på ting hver gang.

Ja, føler alle burde hatt en slik i livet sitt som bestekompisen min. Han er helt spesiell, tror aldri noen kan erstattet ham :) 

Men jeg føler mennesker er flokkdyr, eller mange er det. Og de «vennene» som vil møtes på skolen, men ikke utenfor skolen er slike flokkdyr. De synes det er greit å møtes på skolen, fordi man vil ikke være alene, eller oppfattes som ensom eller upopulær. Så da omgås man de man kan. Men når de ikke vil møtes utenfor skolesettingen, føler jeg ikke vennskapet stikker noe dypt.

Da er det kun fasade, og «fint å ha deg», fordi de er på skolen, og skolen kan være kjedelig.

Er dette en kompis fra barndommen? Hvor lenge har dere kjent hverandre/fra hvilken alder ble dere kjent? Håper jeg får bedre venner på universitetet etter vgs. Noe sier meg at jeg møter flere folk lik meg siden jeg er veldig skolefokusert, samtidig som jeg prøver å ha alt annet rundt meg på stell og være en all-rounder. Barndomsvenner er valgt utfra hvor man bor, og hvilken bydel foreldrene har valgt å bosette seg.

Jeg har ikke vokst opp med å bli lik vennene mine akkurat, og derfor har det blitt sånn at de bare forbli "skolevenner", men ikke noe mer. Mange av de er aktuelle å henge med på fritida, men det er jo akkurat det tråden handler om. Ser ikke ut til at de vil. Passer også på å spørre folk jeg har kjent en stund også altså. Spør ikke de jeg vet kommer til å bli "kleint" når vi møtes, siden vi ikke har noe å gjøre. Pleier f.eks. å spørre de jeg vet liker å spise ute om å spise ute sammen. En jeg har null til felles med spør jeg ikke så klart, da det vil være vanskelig å egentlig finne på noe i seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tenker at dette er mer situasjonsbetingede bekjentskap, enn venner det er naturlig å pleie omgang med utenom skoletid.

Nå er jeg voksen og i jobb, og har selvfølgelig et godt forhold til kollegaer. Har sett bilder av barn og barnebarn, snakker om løst og fast osv.

Men det ville blitt veldig kleint om jeg møtte de samme personene jeg skravler med til lunsj på fritiden og de ønsket å gå og ta en kaffe.

En holder seg til å hilse og utveksle noen høflighetsfraser, om en møtes utenom.

Tror rett og slett du bommer litt på de sosiale kodene her.

Anonymkode: bf833...e86

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...