AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Jeg har datet en jente noen måneder nå. Det er seriøst i den forstand at vi vet hvor vi håper det ender, har det fryktelig fint i lag ... men det siste steget både fysisk og når det kommer til forpliktelse lar vente på seg grunnet personlige erfaringer - til dels skikkelig vonde - fra tidligere. Så har det seg slik at jeg nå har fått mye penger. Enormt mye penger. Fra under middels inntekt til så mye penger at jeg egentlig ikke trenger å jobbe resten av livet. Ikke familien rundt meg heller. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg synes om det - hadde det greit slik jeg hadde det, men har jo visst en stund at det kunne bli slik. Har ikke snakket om det med henne. Og nå lurer jeg veldig på hva jeg skal gjøre. En mulighet er å bare sikre seg litt med bolig og slikt, og så frasi seg resten på et eller annet vis. Mye av vår relasjon er basert på et felles verdigrunnlag hvor penger, gods og gull ikke betyr noe som helst. Så det er en reell mulighet, men det er ikke det jeg ønsker å lufte her. Det jeg ønsker å lufte er hvordan jeg bør håndtere det OM jeg velger å beholde pengene. For i og med at det fremdeles er uavklart mellom oss, så er jeg redd for at så mye penger skal forkludre noe. Jeg har vurdert å bare gi henne nok penger til at hun blir uavhengig av meg resten av livet, og så får det gå som det går. Det vil være penger helt uten noen forventninger fra min side - ute av øye ute av sinn, jeg vil ha mer enn nok uansett og jeg ønsker henne alt godt i livet uansett hva det blir til. For da er jeg sikker på at om hun velger å bli med meg så er det ikke pga pengene. Men det er jo en risiko for at hun føler at hun ikke kan dra - at hun føler hun står i gjeld til meg selv om jeg sier at hun ikke gjør det. Alternativet er jo at hun ikke får egne penger, men vet at om hun blir med meg, så vil hun være sikret. Det føles ikke bra det heller. Tanker om dette dilemmaet? Anonymkode: be1e0...8a0 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 Ikke nevn noe om pengene før dere er i et trygt og seriøst forhold? Anonymkode: 34b46...028 38
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #4 Skrevet 19. juli 2021 Høres ut som plottet til en middelmådig romantisk komedie Anonymkode: 5f7f6...f73 19
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #5 Skrevet 19. juli 2021 Om hun ikke vil ha deg og pengene dine, kjøp seg en ny (hundre andre) jente. Anonymkode: 002a4...728
Hippogriff Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 For en klein samtale. Forstår det slik at hun er økonomisk selvgående. Da er det alt for tidlig med en slik samtale. Hun har ikke noe med disse pengene å gjøre. 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #7 Skrevet 19. juli 2021 "For i og med at det fremdeles er uavklart mellom oss, så er jeg redd for at så mye penger skal forkludre noe. Jeg har vurdert å bare gi henne nok penger til at hun blir uavhengig av meg resten av livet, og så får det gå som det går. " Dette skal du absolutt ikke gjøre. Lev som om pengene ikke er der.bEr hun glad i deg skal det også være som om pengene ikke er der og ikke spiller noen rolle. Anonymkode: f8e19...2bd 14
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juli 2021 #8 Skrevet 19. juli 2021 Jeg skjønner ikke hvorfor du skal nevne dette med pengene på noe vis? Kjøp deg en bolig om du vil. Fortell minimalt om pengene. Jeg hadde løpt som et skadd barn dersom en person jeg datet hadde begynt å overøse meg med "uforpliktende" penger. Når forholdet har gått videre til neste stadium der dere f.eks. begynner å snakke om å flytte sammen kan dette med økonomi snakkes om på en seriøs måte.
Jeffe Skrevet 19. juli 2021 #9 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som plottet til en middelmådig romantisk komedie Anonymkode: 5f7f6...f73 Blir nok en litt under snittet kvinneguiden tråd. Tipper svak 3'er på terningen 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #10 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Høres ut som plottet til en middelmådig romantisk komedie Anonymkode: 5f7f6...f73 Snart kommer det opplysninger om at pengene kommer fra en grandonkel som alle trodde var forlist på 50-tallet. men den gang ei, han mistet bare hukommelsen, kom seg til Sør-Amerika likevel og ble styrtrik på edelstener. Og så like før han døde kom han på hva han het og rakk såvidt å testamentere alle pengene til faren til TS. Anonymkode: f21d5...57e 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #11 Skrevet 19. juli 2021 Jeg hadde blitt blodig fornærmet om en venn eller date tilbød meg penger. Jeg forsørger meg selv, takk! Noe annet hvis man er gift og har felles barn, da mener jeg man deler. Anonymkode: ad7a1...b5a 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #12 Skrevet 19. juli 2021 Hvis du føler at du har for mye så kan du jo donere bort en del! Jeg kan å gjerne ta emot litt, kommer være deg evig takknemlig for resten av livet mitt. Holder med 20-30 tusen så jeg kan gi bonusungene en fin ferie, jul og konfirmasjon til neste år😊 På forhånd hjertelig takk! Anonymkode: eb5f5...175 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #13 Skrevet 19. juli 2021 Tenker at du tar imot pengene, investerer dem, og så om noen år finner ut hva du skal gjøre med dem. Det er dumt å forhaste seg. Om så du skal gi bort mye, tar det tid å finne et godt formål. Dette har ingenting med henne å gjøre foreløpig, du sier at dere ikke en gang er sammen. Ikke behandl henne som om hun er kona di. Anonymkode: 370a9...b25 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #14 Skrevet 19. juli 2021 Sett pengene i banken (eller fond), og lev videre akkurat som før. Så har du dem hvis du en dag behøver. Eller du kan gi dem videre til dine barn en dag. Du MÅ ikke bruke dem, hvis det går imot dine verdier. Anonymkode: ef0a9...4cc 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #15 Skrevet 19. juli 2021 Dersom du er redd for at hun skal bli sammen med deg bare for å bli sikret, så ikke fortell om pengene da vel? Det er jo ikke vanlig å legge ut om personlig økonomi uansett på tidlig stadie. Gods og gull betyr ikke noe for deg sier du, da kan du jo bare fortsette å leve som vanlig og la pengene kaste av seg i et fond eller noe imens du tenker over hvilket veldedig formål du vil donere dem til eller noe. Så kan du si det når/hvis dere blir ordentlig seriøse og du er trygg på at hun vil ha deg selv uten pengene. Anonymkode: 6db9d...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #16 Skrevet 20. juli 2021 Så mye penger at du ikke trenger å jobbe resten av livet? Tror du har glemt staten som skal ha formueskatt med mer! 🤣 den formuen forsvinner raskt med mindre du låser den fast i noe som staten ikke kan skattelegge. Anonymkode: 8bbd6...7de 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #17 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så mye penger at du ikke trenger å jobbe resten av livet? Tror du har glemt staten som skal ha formueskatt med mer! 🤣 den formuen forsvinner raskt med mindre du låser den fast i noe som staten ikke kan skattelegge. Anonymkode: 8bbd6...7de Her tror jeg du har hørt for mye på noen. Såpass store summer er oftest investert i noe, eller forrenter seg mye mer, enn det formueskatt spiser. Anonymkode: befd6...82e 2
Nuith Skrevet 20. juli 2021 #18 Skrevet 20. juli 2021 For å ta TS seriøst: dersom dama di har uttrykt at hun har null interesse av et liv i luksus, kanskje tilogmed forakt mot et slikt liv - og du er ENIG i dette, helt enig, ikke bare villig til å finne deg i det for å gjøre henne lykkelig - så kan du jo bare binde omtrent hele formuen opp på en måte som gjør at de ikke er tilgjengelige før om 20-30 år, og så forteller du dama di at du ønsker å leve sammen med henne, på hennes premisser, men at du ønsker å kunne gi formuen videre til deres barn dersom dere får noen. Jeg personlig har mye samme syn som dama di, og hadde syntes det var en veldig grei måte å gjøre det på. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #19 Skrevet 20. juli 2021 Dere er jo ikke en gang sammen enda. Hvorfor lage et problem av noe som kanskje ikke blir et problem. Anonymkode: 8dedc...034 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #20 Skrevet 20. juli 2021 I stedet for å si nei til pengene, og fortsette å være en del av mølla, så har dere altså muligheten til å engasjere dere i ulønnet, ideelt arbeid, livet ut. Å være fristilt fra 8-16 tralten, kan være muligheten for å utgjøre en forskjell her i verden. Anonymkode: befd6...82e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå