Gå til innhold

Hvor ofte besøker du dine foreldre/besteforeldre på aldershjem/sykehjem?

Besøke på sykehjem  

52 stemmer

1. 1. Hvor ofte besøker du foreldre/besteforeldre på aldershjem/sykehjem?

• Mindre enn en gang i måneden
      22
    • En til to ganger i måneden
      7
    • Tre til fire ganger i måneden
      10
    • To til tre ganger i uken
      8
    • Fire til fem dager i uken
      2
    • Seks til sju dager i uken
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette lurer jeg på.  🙂

Anonymkode: 9478a...e06

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden skal jeg følge med på.
Jeg bor selv periodevis på sykehjem, og antall ganger mine søstre har besøkt meg det siste tiåret er: 0 ganger. Moren vår besøker meg to ganger i måneden, hun er verdens snilleste og beste mor så jeg skjønner ikke hvordan hun har fått to så egosistiske døtre. Men, man vet jo aldri, kanskje jeg også hadde vært like ille hvis jeg ikke var blitt syk i ung alder men heller levde et travelt A4-liv uten tid til å takke for barnas bursdagsgaver eller kjøpe julegave til mamma. 
Skal bli spennende å lese svarene her om hvor ofte dere tar dere tid til å besøke familien. 

Anonymkode: 7c3ea...aa1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Besøker min mor 2-3 ganger i uken. Har evig dårlig samvittighet. Har full (krevende) jobb, tre barn og partner. Føler jeg strekker meg så langt jeg kan i alle retninger og aldri helt strekker til.

Anonymkode: dd683...081

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøver å være innom annenhver dag, hender at det går tre.

Anonymkode: f99cd...9af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En eller to ganger i året for min demente far. Takler ikke lukten av piss og avføring som siver i god blanding med kålruletter, elnett og flesk i hvit saus...  Er vondt å se hvor dårlig han har blitt.. Var aldri noe godt forhold i utgangspunktet desverre, og veldig trist å oppleve at han ikke husker meg selvom det er en del av sykdommen..

Anonymkode: 05fe9...14b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er det normalt å besøke da? Høytider osv?

AnonymBruker
Skrevet

Besøker min far en gang i uken. Før var det 3-4 ganger i uken. Da var han mye urolig og hadde nettopp fått plass. Nå er det nok med minimum 1 gang i uken, nå trives han og er tilfreds. Jeg og mine søsken deler på, så han har besøk totalt 4 ganger i uken av oss. 
Jeg brant meg nesten ut av å fly med dørene der. Må finne en balanse  

Anonymkode: 45782...acc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Denne tråden skal jeg følge med på.
Jeg bor selv periodevis på sykehjem, og antall ganger mine søstre har besøkt meg det siste tiåret er: 0 ganger. Moren vår besøker meg to ganger i måneden, hun er verdens snilleste og beste mor så jeg skjønner ikke hvordan hun har fått to så egosistiske døtre. Men, man vet jo aldri, kanskje jeg også hadde vært like ille hvis jeg ikke var blitt syk i ung alder men heller levde et travelt A4-liv uten tid til å takke for barnas bursdagsgaver eller kjøpe julegave til mamma. 
Skal bli spennende å lese svarene her om hvor ofte dere tar dere tid til å besøke familien. 

Anonymkode: 7c3ea...aa1

Jeg har tidligere jobbet flere år på sykehjem. For noen er det vanskelig å se et nært familiemedlem i en slik situasjon. Det kan være rart å gå inn på et sykehjem. Uniformer, mye lukter, man kan (ufrivillig) møte på andre pasienter som kan sleve, drar av buksen i korridoren, roper stygge kommentarer, lager rare lyder. 

Jeg tror sjeldent at noen dropper å besøke bare for å droppe det. Det er nok en grunn. Har du ytret ønske om at du ønsker besøk oftere? 

Jeg husker at noen pårørende likte best å ta med sitt familiemedlem på tur eller sette seg i hagen. Det var ikke like institusjonspreget. Noen ringte også på forhånd fordi de ikke taklet sjenerende lukt. Da var det greit å kunne be de vente 1t tid, tid til lufting ol. 

Jeg vet også om de som ikke orker å besøke sine kjære fordi det er så mye klaging. Eller endret personlighet fordi han/hun er blitt dement. 

Sier ikke at det er slik i ditt tilfelle, men hva med å snakke med de? Siden du er der kun i perioder, kanskje de tenker at det går fint at du er alene? At de kan besøke når du er hjemme. Kanskje det er vanskeligere å komme seg til og fra?

Anonymkode: 859aa...8de

• Liker 5
Skrevet

Da min far havnet på sykehjem, var jeg der hver dag. Mange timer om dagen. Nå var hans situasjon noe spesiell og han trengte derfor all den støtten han kunne før han døde. Mine søsken var der kanskje èn gang i uken. Jeg hadde bedre tid, så det at jeg satt der mer, har ingenting med at de ikke ønsket. 

Min bestemor har flere barn og dertil mange barne, olde og tippoldebarn. Så for å ikke slite henne ut, rullerer alle på å innom henne. Snakker uansett med henne på telefonen for å høre hvordan det går og for å oppdatere henne om famlien min sin hverdag. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine besteforeldre besøkte jeg ganske sjeldent da jeg bodde flere timer unna. Så da ble det 1-2 mnd imellom, når jeg var i hjemtraktene.

Anonymkode: 77761...cc6

AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor er i omsorgsbolig i nabokommunen.

Besøker henne aldri. Ikke fordi jeg ikke har lyst, men jeg er langt sykere enn henne og kommer meg ingen vei.

Hun har aldri kontaktet meg heller ila oppveksten.

Vi har ikke dårlig forhold, men heller ikke kontakt. De har aldri tatt initiativ 🤷‍♀️

Anonymkode: f5157...044

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor ofte er det normalt å besøke da? Høytider osv?

Jeg vet ikke, dette er helt nytt for oss, men jeg vil tro at det kommer an på mange ulike ting. 

Du var selv inne på forholdet til den eldre, men avstand, sykdom, mental tilstand osv tror jeg vil spille inn.

Hvis den eldre for eksempel blir urolig og forvirret av besøk er det naturlig at pårørende begrenser antall besøkende i løpet av uken/måneden, eller motsatt, hvis den eldre blir urolig hvis familien ikke kommer så ofte på besøk er det naturlig å besøke oftere.

-----

Takk for alle svar.  Det er veldig nyttig for meg å lese det dere skriver, og ikke minst se resultatet av meningsmålingen.

Da jeg så spørsmålet over begynte jeg også å tenke på jul, og andre høytider.
Hvordan blir dette løst?
Henter dere den eldre hjem til dere for feiringen, eller feirer den eldre sammen med sine medbeboere der de er?

Skrevet

Vil bare si at jeg svarte sjeldnere enn en gang i mnd til bestemor, men det er fordi jeg bor fire timer unna. Ville nok dratt minst en gang i mnd eller oftere om vi bodde samme sted.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er begge mine foreldre døde, men da far fortsatt var i omsorgsbolig, besøkte jeg eller en av barna mine han hver dag. Vi handlet for han, fulgte han til lege/sykehus, tok han med på en kjøretur, hjalp til med oppgaver i leiligheten, og skravlet. Mor fikk kreft som ganske ung, så han var enkemann i nesten 20 år før han døde. Jeg var veldig nær min far hele livet, og er glad for at jeg var så mye sammen med han de siste årene han levde.

Anonymkode: 3a06c...943

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min bestefar på sykehjem bor langt unna, så det blir ikke mange besøk i året selv i normaltid. 

Hvis du derimot spør ham, så får han besøk fra meg  og familien nesten hver helg. Det er nemlig slektninger som bor nær og besøker ofte, og de setter opp Skype med ham. Han husker at han har sett oss, og siden han ikke har reist noe sted må vi ha kommet på besøk. Demens er ikke bare dumt.

Anonymkode: eddc6...82a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er begge mine foreldre døde, men da far fortsatt var i omsorgsbolig, besøkte jeg eller en av barna mine han hver dag. Vi handlet for han, fulgte han til lege/sykehus, tok han med på en kjøretur, hjalp til med oppgaver i leiligheten, og skravlet. Mor fikk kreft som ganske ung, så han var enkemann i nesten 20 år før han døde. Jeg var veldig nær min far hele livet, og er glad for at jeg var så mye sammen med han de siste årene han levde.

Anonymkode: 3a06c...943

Det var slik vi hadde det da den eldre bodde i omsorgsbolig også. 
Vi besøkte ikke daglig som du gjorde, men det var bare fordi den eldre var så aktiv og sosial med de andre som bodde i samme leilighetskompleks, og hadde ikke tid til mer enn 2-3 faste besøk i uken (+ ved behov)

Men nå har situasjonen endret seg kraftig, og familien lever i en "unntakstilstand" på grunn av en uvanlig situasjon.
Etter flytting til sykehjemmet er jeg hos den eldre 8-10 ganger i uken fordelt på 5-6 dager, i tillegg til at andre familiemedlemmer besøker 2-3 ganger i uken.
Det er det som må til for å holde den eldre trygg og rolig. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min bestefar på sykehjem bor langt unna, så det blir ikke mange besøk i året selv i normaltid. 

Hvis du derimot spør ham, så får han besøk fra meg  og familien nesten hver helg. Det er nemlig slektninger som bor nær og besøker ofte, og de setter opp Skype med ham. Han husker at han har sett oss, og siden han ikke har reist noe sted må vi ha kommet på besøk. Demens er ikke bare dumt.

Anonymkode: eddc6...82a

Denne var skjønn!  :hjerter_rundt:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarte 4-5 dager i uken. Bestemor bode i omsorgsbolig de siste årene. Jeg besøkte henne mange ganger i uken den gangen. Gikk sjelden mer enn 2 dager mellom, som regel var jeg der hver dag. Like mye fordi vi er en liten familie, jeg var eneste barnebarn som bodde sånn til at det var lett å dra på besøk. Tok ca 40 min med kjøring frem og tilbake. 

Jeg var veldig knyttet til bestemor, og i tillegg var hun mye engstelig. Så om jeg ikke besøkte henne ringte jeg henne. 

Anonymkode: 2d765...c96

AnonymBruker
Skrevet

Vi besøker bestemoren min så ofte at sykehjemmet sa at vi måtte avtale oss barn og barnebarn imellom hvem som skal besøke når, for å få besøk av av flere hver dag gjorde henne asosial med de andre på huset. 

Anonymkode: b812a...d8f

AnonymBruker
Skrevet

Da min bestemor var på sykehjem og  temmelig dement var jeg tidlig i tyveårene og besøkte henne ikke oftere enn kanskje en gang i måneden, selv om hun bodde nære. Burde selvfølgelig gjort det oftere.

Da min far var på sykehuset og begynnende dement besøkte jeg ham 1-2 gange i uken. Mye av grunnen til at jeg gjorde det såpass ofte i et travelt liv var for å avlaste min mor, som besøkte ham alle dagene jeg ikke var der.

Anonymkode: 24fed...451

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...