Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble konisert våren 2019. Er nå gravid og har termin i november. Har et barn fra før som er født i 2018, men den gangen var det planlagt keisersnitt. Denne gang ligger det an til å bli en vanlig vaginal fødsel.

Har hørt så mye om at åpningsfasen blir enda lengre og mer vond om man fra før av er konisert. Stemmer dette?
Det eneste jeg vet om koniseringen min er at de fjernet lite, men gynekologen som sjekker livmorhalsen nå i graviditeten sier det er endel arrvev der :( 

Noen som har erfaringer å dele? 

Anonymkode: b4b75...290

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er konisert og fødte i vinter. Sto lenge fast på 6cm med rier i over 9 timer før jeg fikk epidural. Var utslitt og hadde aktiv fødsel på over 14 timer. Var mye arrvev og jordmor måtte tøye livmorhalsen mye før man gikk forbi 6 cm.  Ellers var det en fin fødsel :)

Anonymkode: dead8...cb9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble konsiert før jeg ble gravid med siste. Jeg rakk så vidt fram til sykehuset før babyen var ute, og har tidligere hatt to veldige lange og tøffe fødsler. Stemmer altså ikke med meg😊

Anonymkode: 4c52d...068

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble konisert for mange år siden etter jeg fødte førstemann. 
Fødselen med nr 2 varte vel mellom 6-8 t . 
Det stod på stedet hvil på 5cm i noen timer, men fra 5 til full åpning og barnet var ute tok det 20 min! 

Anonymkode: 03af8...854

AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem her, fin fremgang hele tiden med aktiv fødsel på 6 timer. 

Anonymkode: 38509...77a

Skrevet

Det var ingen problem her. Hatt vaginal fødsel som gikk fort og greit etter en konisering. Fikk samme beskjed som deg, at de ikke hadde tatt så mye, men at det var arrvev. 

Nå er jeg spent igjen, for har hatt konisering nr.2 etter denne gangen og skal ha fødsel på nyåret igjen. Håper ikke to koniseringer skaper noen problemer... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Konisering for mange år siden, fødsel tok 4 timer og var ganske problemfri.
6 timer fra vann gikk, 4 timer med rier.
Samme her med at de tok lite men mye arrvev.
Ble advart om at det kunne gjøre fødsel lengre osv, så jeg var forberedt på en lang lang fødsel, men her var det såvidt vi kom oss til sykehuset før barnet ble født, da jeg ikke orker å dra tidlig på sykehuset siden jeg var forespeilet at det ville ta så lang tid. Var i aktiv fødsel ved ankomst sykehuset og barnet var ute etter rundt en time der.

Selv om noe kan skje og påvirke, så er det så individuelt at man bør bare forberede seg på det meste siden hver eneste fødsel er ulik.

Anonymkode: d4cb9...94f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble konisert ca 3 år før mitt første barn.

Jeg merket at fødselen var i gang. Gikk med svake rier som ble regelmessige og 4 minutter fra hverandre på kvelden. Vi dro inn på føden kl 1 og jordmoren fant ikke åpningen 😅jeg ble sendt hjem med beskjed om å ta paracet. Jeg døste i sengen uten å sove skikkelig, men ble vekket av et innvendig "popp" og da begynte riene og hagle. Nesten sammenhengende. Jeg reiste meg for å gå på do. Da plasket vannet i gulvet ved siden av sengen. Det var misfarget. 

Jeg ringte tilbake og fikk komme inn med en gang (bodde nærmt).

Da vi kom inn kl4 var jeg på 2 cm, jordmor var overrasket. Jeg ble lagt inn på fødestue med fosterovervåkning og det ble satt kateter og veneflon. 

Det gikk ganske radig, hver gang jeg ble sjekket hadde jeg fått nye 2 cm. Kl 6 hadde jeg full åpning. Baby hang derimot ikke med i svingene og jeg fikk ikke presse på en time. Baby måtte komme lenger ned i fødselskanalen.

Kl 7 fikk jeg begynne å presse, babyen var ute ca kl 8. 

I ettertid fortalte jordmor meg (da jeg var gravid med nr 2) at årsaken til at det gikk så fort mest sannsynlig var koniseringen. Det er forholdsvis vanlig at arrvev holder igjen åpningen. Når det derimot først åpnes, da går det fort. 

Mye det samme skjedde med en venninne av meg, der hadde hun lite åpning, før hun plutselig hadde 8 ca en liten time etterpå.

En annen venninne hadde fått sting i livmormunnen på grunn av svak livmorhals(også konisert). Disse stingene hadde de glemt å klippe 🥵 hun lå lenge uten å få åpning stakkar, før det ble oppdaget. 

Husk å skriv at du er konisert på helsekortet 😅

Anonymkode: 3e91a...e25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for innspill! 
Skal være obs på at koniseringen blir nevnt på helsekortet, det står ingenting der nå.

Godt å lese at det har gått fint for flere her, jeg frykter jo det verste…Kan man forresten få epidural hvis jordmor må «røske» opp arrvevet? Det høres grusomt vondt ut 😅

Anonymkode: b4b75...290

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...