Parafina Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Hei. Jeg har forsøkt å google for å få hjelp, men sitter like spørrende. Jeg ønsker å skifte karrierekurs, men har ikke gode nok karakterer fra videregående for å komme inn på studiet jeg ønsker. Er utdannet sykepleier, men kjenner at det kan jeg ikke holde på med stort lengre. Jeg er 43 år.. og har ennå mange år igjen i yrkeslivet. Utdanningen jeg ser for meg krever mye høyere snitt enn det jeg presterte på videregående, som er knapt i underkant av 4 i snitt. Jeg var svært umoden og umotivert som videregåendeelev, men har i voksen alder fått mye høyere interesse for læring og bedre fokus. Jeg vet at jeg er god nok til å få bedre karakterer, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Det er mange som tilbyr privatisteksamen og det er ulike prisnivå. Noe er "gratis" med unntak av en eksamensavgift. Men det jeg lurer på mest er, må jeg ta opp alle fag som jeg ikke har god nok karakter i? For det vil bli fryktelig mange. Eller er det nok å ta noen fag? Kan noen fag slettes fra sluttsummen og at bare realfagene blir tatt med? Jeg fikk for eksempel 1 i fransk, som var et valgfag og min dårligste karakter. Er det noen andre som har skiftet kurs i voksen alder og gjort som jeg ønsker å gjøre og kan dele av sine erfaringer? Blir veldig glad for tilbakemelding.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 Det spørs vel hva du søker på nytt. Det er jo krav til det studiet utenom karakterer sikket, noen fag som du må ha. Ville nok tatt utgangspunkt i det. Bra å ta realfag da de adder på noen poeng. og det er ikke slik at du trenger å ta opp alt, Du har jo ca 180 studiepoeng allerede siden du fullførte sykepleierstudiet, det hjelper og sett alderen din får du vell noe poeng der og. Vil si at hvis snittet ditt nå sammen med alderspoeng og studiepoeng ikke dekker kravene til det studiet du vil ha, må du igjen ta opp noen fag, men ikke nødvendigvis alle. Anonymkode: 7c0af...a94 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #3 Skrevet 19. juli 2021 Vil anbefale deg å sjekke ut 23/5 regelen, som du trolig kvalifiserer til. Da regnes kun de seks studiekompetansefagene med når din poengsum regnes ut (dvs. norsk, engelsk, historie, samfunnsfag, matematikk og naturfag). Det blir veldig mange færre fag å eventuelt forbedre. I tillegg kan du ta fag som gir realfagspoeng eller språkpoeng, da vil også karakterene i disse fagene regnes med. Siden du er 43 år, har du alle alderspoengene. Du har også 2 tilleggspoeng for å ha bestått 60 studiepoeng. Dvs at du allerede har 10 tilleggspoeng som regnes med i poengsummen din. Anonymkode: 4d7aa...618 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #4 Skrevet 19. juli 2021 Tenker at det kommer an på hvilket studie du ønsker deg inn på. Du må først regne ut hvor mange poeng du har samlet sett. Deretter setter du dette opp mot poenggrensen på det studiet du ønsker deg inn på. Altså hvor mange poeng mangler du. Husk at du har 8 alderspoeng og 2 poeng for høyere utdannelse. Ta kun opp fag der du har 4 og under. Har du mange 3 og 2 ville jeg satset på disse. Ikke ta for mange fag om gangen. Det er beinhardt, men om du virkelig vil og går all in så er alt mulig. Ang språk så vet jeg ikke. Rådfør deg gratis med en privatistskole før du setter i gang. Ønsker deg lykke til♥️ Anonymkode: bc270...e20 1
Cae Skrevet 19. juli 2021 #5 Skrevet 19. juli 2021 (endret) Og forresten. Du får kun poeng for realfag dersom de sees på som krav for å komme inn på gitt studie (f.eks medisin) eller dersom de gir uttelling pga høy karakter. Endret 19. juli 2021 av Cae 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 Hei TS. Som det blir nevnt ovenfor her, så tenker jeg at 23/5 regelen er noe for deg. Da må du være 23 år og dokumentere 5 års praksis og/eller utdanning, samt ha bestått og fullført de seks studiekompetansefagene. I tillegg har du jo 10 poeng (8 alderspoeng og 2 tilleggspoeng for høyskole). Tenker du å ta opp fagene på egenhånd og deretter melde deg opp som privatist via privatistweb? Kanskje ASK privatist kan være noe for deg? Der tilbyr de ulike fagpakker, alt ettersom hvilke og hvor mange fag du ønsker å ta opp. Du kan også lage din egen fagpakke. Dersom du velger 23/5 pakken kan du ta opp syv ulike fag til 23 500 kr: https://www.askprivatist.no/fagpakker/23-5-pakken I motsetning til Sonans, som tilbyr 23/5 pakken med seks fag til 69 500 kr (klasserom) og 51 400 kr (nettbasert). Evt kan du jo starte å ta opp et par fag på egenhånd til høsten, og høre med biblioteket på den videregående skolen du skal avlegge privatisteksamen ved, om de har noen pensumbøker til overs som du kan låne? Jeg gjorde det når jeg tok opp noen fag for noen år siden. Ønsker deg masse lykke til 🙂 Anonymkode: 366e9...347
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå