Gå til innhold

Uoverstemmelse med kollega. Hvordan løse dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en kollega som er snill og grei og omtenksom,  men blander seg inn i absolutt alt. Jeg har ikke så mye å gå på akkurat nå. Sover elendig, er lite belastbar og mye som skjer av negativt hos meg. Vanligvis klarer jeg å holde meg når hun blander seg og kommenterer,  men i dag klarte jeg ikke. Hun kommenterte at jeg ikke har munnbind på ( påbudt på jobben bortsett fra når man spiser)  Jeg sier bestemt,  men så  vennlig jeg klarer at jeg akkurat har spist og at jeg helt fint klarer å passe på meg selv. 

Det tar hun ille opp og sier at jeg ikke trenger å angripe henne og sier at det ikke var ment som noe negativt. Bare for å minne hverandre på og hun blir tydelig fornærmet og preget.

Jeg fikk så dårlig samvittighet, vet  selv  at  jeg  var  urimelig, sa unnskyld og at det ikke var sånn ment og jeg opplevde/trodde at hun skulle ta meg på at jeg ikke hadde på munnbind og jeg nok har misforstått intensjonen bak kommentaren. Neivel,  hvordan var det da ment svarer hun? Jeg ville jo bare  hjelpe å minne på og samtidig finne finne ut om munnbindpåbudet forsatt gjelder, så hvorfor svare meg  sånn?

Det er kleint og veldig ubehagelig siden vi aldri har kranglet egentlig. Jeg liker henne jo,  men det kom så skeivt ut. Noen tips til hvordan jeg kan ta dette? Det er jo egentlig bare en bagatell,  men jeg kjenner meg helt tom 

Anonymkode: 4718f...98d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har en kollega som er snill og grei og omtenksom,  men blander seg inn i absolutt alt. Jeg har ikke så mye å gå på akkurat nå. Sover elendig, er lite belastbar og mye som skjer av negativt hos meg. Vanligvis klarer jeg å holde meg når hun blander seg og kommenterer,  men i dag klarte jeg ikke. Hun kommenterte at jeg ikke har munnbind på ( påbudt på jobben bortsett fra når man spiser)  Jeg sier bestemt,  men så  vennlig jeg klarer at jeg akkurat har spist og at jeg helt fint klarer å passe på meg selv. 

Det tar hun ille opp og sier at jeg ikke trenger å angripe henne og sier at det ikke var ment som noe negativt. Bare for å minne hverandre på og hun blir tydelig fornærmet og preget.

Jeg fikk så dårlig samvittighet, vet  selv  at  jeg  var  urimelig, sa unnskyld og at det ikke var sånn ment og jeg opplevde/trodde at hun skulle ta meg på at jeg ikke hadde på munnbind og jeg nok har misforstått intensjonen bak kommentaren. Neivel,  hvordan var det da ment svarer hun? Jeg ville jo bare  hjelpe å minne på og samtidig finne finne ut om munnbindpåbudet forsatt gjelder, så hvorfor svare meg  sånn?

Det er kleint og veldig ubehagelig siden vi aldri har kranglet egentlig. Jeg liker henne jo,  men det kom så skeivt ut. Noen tips til hvordan jeg kan ta dette? Det er jo egentlig bare en bagatell,  men jeg kjenner meg helt tom 

Kan du ikke bare si noe slik som at "du, sorry for det i går. Jeg mente det ikke slik, har vel bare sovet litt dårlig". og så la det være med det. Litt ubehag tåler vi alle.

Anonymkode: 3320e...087

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan du ikke bare si noe slik som at "du, sorry for det i går. Jeg mente det ikke slik, har vel bare sovet litt dårlig". og så la det være med det. Litt ubehag tåler vi alle.

Takk 😊 Jo kan prøve. Prøvde i sta,  men  da nådde det ikke  akkurat  fram, men jeg kan helt forsiktig prøve litt senere 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk 😊 Jo kan prøve. Prøvde i sta,  men  da nådde det ikke  akkurat  fram, men jeg kan helt forsiktig prøve litt senere 

du er ikke ansvarlig for hennes reaksjoner sånn sett. Dersom du har sagt sorry, så er dte greit. Dere er voksne mennesker, hun er litt furt, men det går over. Ingen skade skjedd :) 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Bare legg deg flat og svelg en kamel eller to, si det som det er eller finn på noe slik at adferden din blir spiselig "jeg har sovet så dårlig" "familiproblemer" etc. etc. Sorry sorry... Alle som jobber sammen har sitt på privaten, det går opp og ned og de fleste forstår dette, samtidig er jobb en arena man burde legge fra seg personlige problemer og yte og heller snakke med/søke støtte hos de man føler seg fortrolig med og nærme om du har noen av de... Da jobb er en samlingsplass med mange forskjellige mennesker er det ikke alle kollegaer man går overens med, eller takler adferden til dag ut og dag inn, samtidig må man innse at man sikkert har noen irriterende sider selv som de også holder ut med... Derav må man gi og ta. Og det holder ofte lenge å være ærlig og sårbar også selvom mange kvier seg for dette...

Anonymkode: 0ac5f...1bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har beklaget, så jeg synes ikke du trenger å krype mer for henne. Dette kommer til å gå seg til.

Anonymkode: 01de5...6cd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du stod opp for deg selv, og gav beskjed om noe du ikke synes var greit. Det er ikke nødvendig å unnskylde seg for slike ting, og spesielt ikke ovenfor kollegaer som blander seg i alt. Nå har du satt deg i respekt, og hun kommer til å være mer forsiktig rundt deg. Det er hennes adferd som gjorde at hun fikk en ubehagelig erfaring med en kollega. Det er ikke din feil, og at hun surver er egentlig en hersketeknikk. 

Anonymkode: 69115...417

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun vil kanskje holde deg litt på avstand hvis hun opplevde at du glefset til henne når hun ville minne deg på minnbindet. Gi det et par dager, og ta det opp igjen. 

Men ikke bruk ordet "sorry" som noen skriver over her. Det oppfattes av de fleste som noe man slenger ut og ikke som at du oppriktig beklager. Du kan si sorry dersom du kommer litt borti noen i butikken, men ikke om du har såret noen. 

"Unnskyld", eller "beklager", eller "det var ikke meningen". :) 

Anonymkode: 78613...d6d

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor skal du krype for denne innpåslitne kollegaen. Du har sagt unnskyld - gudene vet hvorfor - det får holde.

Skrevet
Blondie65 skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skal du krype for denne innpåslitne kollegaen. Du har sagt unnskyld - gudene vet hvorfor - det får holde.

❤

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner denne irritasjonen over folk som liksom er reservepoliti så snart de har sjansen. 
Vi hadde en sånn kollega en gang. 
Hun måtte alltid kommentere måten vi andre jobbet og løste ting på. 
Ptoblemet var at hun gjorde mye rart sjøl. 
Tilslutt så prøvde vi å unngå henne og alle lommentarene . 
Du har sagt unnskyld. 
Da kan hun gå og furte litt og tenke litt sjøl . 

Anonymkode: e9189...efb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...