Gå til innhold
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei..jeg ville ikke byttet å vært ufør selv.

Men seriøst. Er det rart det sliter på forståelsen av at personen er så syk at hun ikke kan jobbe noenting, ikke 20% engang. Når hus,hytte å båt til enhver tid er som et interiør-magasin, klær å frisyre er ny stylet. Uansett når jeg stikker innom. Selvfølgelig har personen bestandig dårlig tid. Det sier seg jo selv med alt som skal rekkes av innkjøp, oppussing , frisørtimer m mer. 

Får en  ufør-vedtak for evig nå? Er det ikke riktig at helsen skal vurderes etter 5-10år lenger?

Kjenner jeg er bekymret over hvordan det skal gå når så mange med store ressurser er helt ute av arbeidslivet. Alle kan ikke jobbe fullt,  det er veldig forståelig. Men å bidra litt. I gode perioder. Det tror jeg mange flere kunne gjort.

Anonymkode: a6b1f...63d

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja jøss jeg som sliter så pass mye psykisk, at hjemmet mitt er rotete og ser ikke ut fordi jeg orker ikke å gjøre noe pga jeg sliter sånn.  Det fins enkelte uføre som klarer seg bedre enn andre. Vær så snill å ta mine psykiske lidelser også.

Anonymkode: b6765...edf

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jøss jeg som sliter så pass mye psykisk, at hjemmet mitt er rotete og ser ikke ut fordi jeg orker ikke å gjøre noe pga jeg sliter sånn.  Det fins enkelte uføre som klarer seg bedre enn andre. Vær så snill å ta mine psykiske lidelser også.

Anonymkode: b6765...edf

Snakker ikke om deg. Men de som du sier klarer seg bedre, kanskje var veldig syke for mange år siden Men nå er i mye bedre

Ts 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så hvilke regler vil du ha på plass for arbeidsgivere, så folk med nedsatt og variabel arbeidskapasitet kan få jobb i gode perioder?

Hvilke incentiver skal vi lage som gir arbeidsgivere lyst til å prioritere å ansette noen som kanskje kan jobbe annenhver dag, aldri nattevakt, ikke ta tunge løft, trenger rullestolheis og tekst til tale program - framfor friske personer som alltid har mulighet til å ta en ekstravakt og trenger null styr med tilrettelegging av vakter, oppgaver eller arbeidsmiljø…?

Realitetene er at mange faktisk har lyst til å jobbe, både fulltid og innimellom i gode perioder - men blir tvunget ut i uføretrygd fordi arbeidsgivere ikke vil ha dem. Så i praksis er inntektsevne lik null.

Friske blinde, døve, rullestolbrukere blir tvunget ut i uføretrygd, fordi ingen vil ta ulempen med å ansette dem.

Hvordan motiverer vi bedrifter til å satse på de som ikke er helt A4….?

Anonymkode: 5fdd9...111

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet
Lill3My skrev (3 minutter siden):

Ja, men HVORDAN bidra LITT, er en utfordring. Få arbeidsgivere prioriterer å ansette noen på deltid, som bare kan jobbe i gode perioder..

Kontakt frivillighetssentralen feks.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Snakker ikke om deg. Men de som du sier klarer seg bedre, kanskje var veldig syke for mange år siden Men nå er i mye bedre

Ts 

Du tror ikke helsen er bedre, nettopp fordi de er for dårlig til å jobbe? Da de jobbet hadde de dårlig helse OG jobb. 

Anonymkode: 855d7...0bd

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ufør men har vært sykemeldt nesten et år pga psykiske ting og det er milevis forskjell fra å være i jobb på min arbeidsplass med bråk og stress og uforutsigbarhet og å drive med egne ting der jeg kan ta pause når jeg vil. Om jeg blir for sliten kan vaskebøtte/malingsspann stå igjen midt på gulvet til neste dag. DET går jo ikke an å gå fra ting slik på jobb. 

Og en annen ting er å gjøre ting fordi en har lyst i stedet for å løpe etter klokka på jobb. Prøv det før du dømmer! 

Anonymkode: 0dd18...85f

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Men frivillighetssentralen gir jo ikke lønn eller? Man er like ufør selv om man jobber på frivillighetssentralen. 

Anonymkode: 6fb9c...943

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Så hvilke regler vil du ha på plass for arbeidsgivere, så folk med nedsatt og variabel arbeidskapasitet kan få jobb i gode perioder?

Hvilke incentiver skal vi lage som gir arbeidsgivere lyst til å prioritere å ansette noen som kanskje kan jobbe annenhver dag, aldri nattevakt, ikke ta tunge løft, trenger rullestolheis og tekst til tale program - framfor friske personer som alltid har mulighet til å ta en ekstravakt og trenger null styr med tilrettelegging av vakter, oppgaver eller arbeidsmiljø…?

Realitetene er at mange faktisk har lyst til å jobbe, både fulltid og innimellom i gode perioder - men blir tvunget ut i uføretrygd fordi arbeidsgivere ikke vil ha dem. Så i praksis er inntektsevne lik null.

Friske blinde, døve, rullestolbrukere blir tvunget ut i uføretrygd, fordi ingen vil ta ulempen med å ansette dem.

Hvordan motiverer vi bedrifter til å satse på de som ikke er helt A4….?

Anonymkode: 5fdd9...111

Helt enig i at det må gjøres mye mer her for å skape de incentivene. Har ikke fasit på det,men håper snart det blir mye mer fokus på det. Det trengs virkelig. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Men frivillighetssentralen gir jo ikke lønn eller? Man er like ufør selv om man jobber på frivillighetssentralen. 

Anonymkode: 6fb9c...943

Joda det har du helt rett i. Men det vil gjøre at en bidrar i samfunnet. Å det trengs på mange områder. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts

Fordi man klarer sminke seg? Og dra til frisør?

Og rydder?

Jeg klarer nå sminke meg og ser velkledd/velstelt ut. 

Jeg har en fysisk sykdom som er så invalidiserende og intens jævlig tortur at jeg ofte har vurdert selvmord. Å gå glipp av et helt liv med familien min og barnet som jeg elsker, fordi jeg ikke holder ut. Det føles som å bokstavelig talt brenne i helvete dag inn og dag ut. 

Så ser du kanskje meg på gata hvor du tenker «jøss, hun ser travel og velstelt ut». 

Ja jøss, jeg har klart å sminke meg - noe jeg gjør for å trene på små håndbevegelser. At jeg ser fin ut i den lipglossen betyr ikke at jeg er en ressurs noen plass for tiden. 

Anonymkode: ef888...6e9

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Mange uføre gjør annen nytte enn å jobbe. Kanskje kan den uføre lette hverdagen til partneren slik at hen kan yte bedre på jobb? Kanskje tar den uføre bedre vare på barn/gamle/trengende i familien? Det er ikke alt samfunnsnyttig arbeid som gir lønn.

Personlig plukker jeg søppel i naturen og veikantene når jeg går tur, og hjelper min gamle far slik at han kan bli boende hjemme. Det sistnevnte sparer en del kroner for fellesskapet (om vi kun skal tenke økonomi).

Det er frivillig arbeid, og det er mye man gjør som ikke registreres selv når man er ufør. 

Anonymkode: 186b5...8e0

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Joda det har du helt rett i. Men det vil gjøre at en bidrar i samfunnet. Å det trengs på mange områder. 

Ts

Forøvrig bidro jeg hele livet før jeg ble syk.

Jobbet, skapte liv i form av barn, var frivillig osv osv.

Tenk så fint om karma bestemte helse 🤷‍♀️ Da hadde jeg vært frisk som en fisk og du sånn passe laber. 

Anonymkode: ef888...6e9

• Liker 17
Skrevet

Kan du definere det med å bidra til samfunnet?

Hva med en som er ufør og investerer. De gjør nada annet enn å generere penger, men disse pengene blir skattet av på fortjenesten. Synes du dette er like mye å bidra som å jobbe en 20% stilling. Hvis vi sier skatten på jobben er like mye som skatten på kapitalinntekten?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange uføre gjør annen nytte enn å jobbe. Kanskje kan den uføre lette hverdagen til partneren slik at hen kan yte bedre på jobb? Kanskje tar den uføre bedre vare på barn/gamle/trengende i familien? Det er ikke alt samfunnsnyttig arbeid som gir lønn.

Personlig plukker jeg søppel i naturen og veikantene når jeg går tur, og hjelper min gamle far slik at han kan bli boende hjemme. Det sistnevnte sparer en del kroner for fellesskapet (om vi kun skal tenke økonomi).

Det er frivillig arbeid, og det er mye man gjør som ikke registreres selv når man er ufør. 

Anonymkode: 186b5...8e0

Sant. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det burde jo være et minimumskrav at hus og hjem så helt jævlig ut når man er ufør. Kanskje staten kan kreve tilbake noen kroner jo ryddigere det er? 

Anonymkode: 2851d...05d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Kvittering skrev (2 minutter siden):

Kan du definere det med å bidra til samfunnet?

Hva med en som er ufør og investerer. De gjør nada annet enn å generere penger, men disse pengene blir skattet av på fortjenesten. Synes du dette er like mye å bidra som å jobbe en 20% stilling. Hvis vi sier skatten på jobben er like mye som skatten på kapitalinntekten?

Har ikke tenkt på dette men ja ser jo det er å bidra.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei..jeg ville ikke byttet å vært ufør selv.

Men seriøst. Er det rart det sliter på forståelsen av at personen er så syk at hun ikke kan jobbe noenting, ikke 20% engang. Når hus,hytte å båt til enhver tid er som et interiør-magasin, klær å frisyre er ny stylet. Uansett når jeg stikker innom. Selvfølgelig har personen bestandig dårlig tid. Det sier seg jo selv med alt som skal rekkes av innkjøp, oppussing , frisørtimer m mer. 

Får en  ufør-vedtak for evig nå? Er det ikke riktig at helsen skal vurderes etter 5-10år lenger?

Kjenner jeg er bekymret over hvordan det skal gå når så mange med store ressurser er helt ute av arbeidslivet. Alle kan ikke jobbe fullt,  det er veldig forståelig. Men å bidra litt. I gode perioder. Det tror jeg mange flere kunne gjort.

Sist jeg var hos frisøren satt jeg helt stille. Det krevde veldig lite . Så at noen har gått til frisør sier ingenting om helsen deres, annet enn at de har et hode. Og det må de jo få ha selv om de er uføre. 

Anonymkode: 6a164...ecc

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også delvis ufør og må innrømme at jeg også syns det er litt rart i blant. Men samtidig er det veldig vanskelig å sette seg inn i andres situasjon og deres plager. Har man f.eks en angsdiagnose kan man jo fungere veldig bra på hjemmebane og dermed ha masse tid og overskudd til å ta vare på hus og hjem. Men ikke fungere i det hele tatt i det offentlige rom.

Selv kan jeg ha veldig gode perioder, da jobber jeg i blant mer, men jeg bruker også mer tid med prosjekter hjemme fordi det er godt å kunne ta igjen ting på hjemmefronten. Har ungen litt hjemme fra bhg. og gjør hyggelige ting. Eller maler og jobber i hagen. Tar igjen for de mnd. jeg omentrent ikke klarer noen ting. Men kan tenke meg at for andre, som bare ser meg i disse periodene, kan det nok virke rart. Derfor er jeg veldig forsiktig med å anta så mye om andres situasjon. 

Anonymkode: d23ae...362

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...