AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 (Legger dette under familie fordi jeg primært er opptatt av hva de synes om utdanningen og livet mitt). Jeg er 18 år gammel og skal gå VG3 til høsten. Hele familien min bor i Oslo. Min far tjener omtrent 1 mill, min farfar eier egen bedrift, min mor var rektor og min farmor var modell o.l, alle er så vellykkede i livet. Alt ligger til rette for at jeg skal bli vellykket, også. Jeg har gode karakterer og kan mest sannsynlig søke på de mest populære studiene. Flere i familien mener jeg ville gjort det godt som advokat eller lege. Personlig svinger jeg veldig mellom to scenarioer, som jeg mener er mest sannsynlig at jeg velger: Scenario 1: Jeg utdanner meg kirurg og lever i Oslo sammen med min familie. Siden det er en travel jobb og et tøft studie vil jeg nok ikke gå til anskaffelse av kjæledyr. Etter hvert finner jeg sikkert en partner som er innen den samme lønnskretsen/yrkeskretsen og vi stifter familie. Jeg lever med god råd i Oslo et sted, og pensjonerer meg til vanlig tid. Kan dra på dyre ferier og skjemme bort barna mine, slik som jeg selv vokste opp. Scenario 2: Jeg utdanner meg lærer og flytter til Nord-Norge / Midt-Norge. Får to hunder som jeg aktivt bruker hver dag. Lever i et relativt stort hus for seg selv, men med høyere utgifter/lån på bil. Etter hvert finner jeg kanskje en partner som lever et helt greit liv og vi stifter familie. Jeg lever med helt normal råd / litt over på grunn av arv & fond langt unna familie, og kan kanskje en gang iblant dra på ferie om jeg finner hundepass. Barna mine får kanskje ikke en like luksuriøs oppvekst. Hjertet sier én ting. Jeg elsker dyr og vil gjerne bo beskjedent med et par hunder og kanskje en hest, ta et greit studie som gir meg en morsom jobb og leve i et kulturlandskap – ikke byen! Men hodet sier en annen. Jeg tenker på familien min, som har høye forventninger til at jeg gjør det bra i livet. Og hvor mye penger jeg kan få om jeg velger et populært studie, som f.eks medisin hvor folk blir ansatt i godt betalte jobber. I tillegg så føler jeg at jeg skuffer fremtidige barn om jeg velger noe kjedelig og vanlig som lærer, at jeg er mislykket for dem også. Jeg vil jo at de skal ha råd til alt de måtte ønske eller trenge i livet. Og til slutt så tenker jeg på at jeg kommer til å bo langt unna familien min, fordi de alle bor i Oslo. Jeg er ikke spesielt glad i store byer og vil heller ha lange daler og høye trær å forholde meg til, enn store, mørke blokker. Men jeg vet altså ikke! Jeg vil bare ikke skuffe noen! Anonymkode: 890cb...e6a 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 2! ❤😁 Fins ikke tvil. Lev livet. Anonymkode: 35aca...9ac 43
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. juli 2021 #3 Skrevet 19. juli 2021 Du skal IKKE tenke på noen andre enn deg selv! Det er DU som skal leve resten av DITT liv og velg heller lykke og noe du elsker. Du tar uansett en god utdannelse og kan bygge videre på det om du skulle ønske det på sikt. Men du høres ut som en friluftsjente som ønsker et rolig og avslappet liv Og da bør du følge hjertet ditt. Jeg driter i HVA ungene mine gjør så lenge de klarer seg greit i livet, er lykkelig og nyter livet sitt til det fulle.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #4 Skrevet 19. juli 2021 God morgen våkn opp. Verden er ikke så svart-hvitt. Hva med å utdanne deg til dyrlege? Anonymkode: 7d206...2f6 24
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #5 Skrevet 19. juli 2021 Gjør det du har lyst til, ikke det du tror du bør gjøre. Evt ta et år eller to fri før du begynner å studere, du har god tid. Anonymkode: ffa76...8e4 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 Nr 2 absolutt, følg hjertet ditt og det du vil innerst inne hvis ikke kan man ende opp ganske ulykkelig. Du får kanskje ikke like god lønn men vil frigjøre mye tidsbruk da mange av de tøffe studiene krever mye tid både under og etter utdanningen. Hva er verdt mest, penger eller tid? Lærer er også et krevende yrke på sitt vis, men du virker som en ressurssterk person som vil ta dette på strak arm. Hvilken fremtid gjør deg glad inni deg når du tenker på den? Gå for det som føles riktig for deg. Penger kan gi deg mye men er ikke alt her i livet Anonymkode: 78297...68e 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #7 Skrevet 19. juli 2021 Vil du helst at dine fremtidige barn skal velge en vei de ikke ønsker seg i livet for å ikke skuffe deg? Jeg tror svaret ditt er nei. Du har bare ett liv og det er du som skal leve det. Velg det du ønsker, ikke det du tror familien din ønsker. Det er ingenting feil med å ha en mamma som er lærer. Barn trenger først og fremst tid med foreldrene. Ikke overflod av penger. Anonymkode: ed532...fc3 9
niniel Skrevet 19. juli 2021 #8 Skrevet 19. juli 2021 (endret) Kan du ikke har hund og leve i nord/Midt-Norge som kirurg? Det finnes mange kirurger med hunder, og i nord/midt. Det egentlige spørmålet her er vel om du vil trives best i jobben som lærer eller kirurg? 🙂 Endret 19. juli 2021 av niniel 17
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #9 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): (Legger dette under familie fordi jeg primært er opptatt av hva de synes om utdanningen og livet mitt). Jeg er 18 år gammel og skal gå VG3 til høsten. Hele familien min bor i Oslo. Min far tjener omtrent 1 mill, min farfar eier egen bedrift, min mor var rektor og min farmor var modell o.l, alle er så vellykkede i livet. Alt ligger til rette for at jeg skal bli vellykket, også. Jeg har gode karakterer og kan mest sannsynlig søke på de mest populære studiene. Flere i familien mener jeg ville gjort det godt som advokat eller lege. Personlig svinger jeg veldig mellom to scenarioer, som jeg mener er mest sannsynlig at jeg velger: Scenario 1: Jeg utdanner meg kirurg og lever i Oslo sammen med min familie. Siden det er en travel jobb og et tøft studie vil jeg nok ikke gå til anskaffelse av kjæledyr. Etter hvert finner jeg sikkert en partner som er innen den samme lønnskretsen/yrkeskretsen og vi stifter familie. Jeg lever med god råd i Oslo et sted, og pensjonerer meg til vanlig tid. Kan dra på dyre ferier og skjemme bort barna mine, slik som jeg selv vokste opp. Scenario 2: Jeg utdanner meg lærer og flytter til Nord-Norge / Midt-Norge. Får to hunder som jeg aktivt bruker hver dag. Lever i et relativt stort hus for seg selv, men med høyere utgifter/lån på bil. Etter hvert finner jeg kanskje en partner som lever et helt greit liv og vi stifter familie. Jeg lever med helt normal råd / litt over på grunn av arv & fond langt unna familie, og kan kanskje en gang iblant dra på ferie om jeg finner hundepass. Barna mine får kanskje ikke en like luksuriøs oppvekst. Hjertet sier én ting. Jeg elsker dyr og vil gjerne bo beskjedent med et par hunder og kanskje en hest, ta et greit studie som gir meg en morsom jobb og leve i et kulturlandskap – ikke byen! Men hodet sier en annen. Jeg tenker på familien min, som har høye forventninger til at jeg gjør det bra i livet. Og hvor mye penger jeg kan få om jeg velger et populært studie, som f.eks medisin hvor folk blir ansatt i godt betalte jobber. I tillegg så føler jeg at jeg skuffer fremtidige barn om jeg velger noe kjedelig og vanlig som lærer, at jeg er mislykket for dem også. Jeg vil jo at de skal ha råd til alt de måtte ønske eller trenge i livet. Og til slutt så tenker jeg på at jeg kommer til å bo langt unna familien min, fordi de alle bor i Oslo. Jeg er ikke spesielt glad i store byer og vil heller ha lange daler og høye trær å forholde meg til, enn store, mørke blokker. Men jeg vet altså ikke! Jeg vil bare ikke skuffe noen! Anonymkode: 890cb...e6a Følg hjertet ditt, da kan du ikke mislykkes. Å være vellykket handler ikke om hva andre synes men om du finner lykken i livet. Anonymkode: 3cc0d...322 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #10 Skrevet 19. juli 2021 Jeg lever scenario nr. 2 og barna mine lever et lykkelig liv i rekkehus m mange venner i nabolaget. De kommer ikke til å få oppleve dyre ferier hvert eneste år, men opplevelser for livet trenger ikke koste flesk. Vi lever et godt liv, selv om jeg innimellom kunne tenkt meg litt mere penger. Anonymkode: dd5ca...5a1 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #11 Skrevet 19. juli 2021 Gjør alltid det du har lyst til, spesielt når du er ung. Du er bare 18 år, du kan omskolere deg mange ganger i løpet av de neste tiårene og ende opp med "suksess" om du finner ut av det du vil. Det jeg angrer mest på nå som jeg er midt i livet (-ish) er at jeg ikke bare fulgte drømmene mine da jeg var ung. Det er mens man er ung man kan ta et par feil valg og likevel ha mulighet til å ombestemme seg. Anonymkode: 400eb...02d 3
Vera Skrevet 19. juli 2021 #12 Skrevet 19. juli 2021 Støtter forslaget om å bli dyrlege 👌🏻👌🏻 Følg hjertet, ingen andre enn deg skal leve livet ditt. 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #13 Skrevet 19. juli 2021 niniel skrev (5 minutter siden): Kan du ikke har hund og leve i nord/Midt-Norge som kirurg? Det finnes mange kirurger med hunder, og i nord/midt. Det egentlige spørmålet her er vel om du vil trives best i jobben som lærer eller kirurg? 🙂 TS her Jeg tenker på kirurgi som et yrke som krever ekstremt mye fokus/konsentrasjon og risiko. Er redd jeg er for utbrent etter en arbeidsdag til å orke å drive på med hund, ihvertfall ikke i flertall. Tenker derfor jeg må velge bort et såpass krevende yrke om jeg vil ha kjæledyr + barn. Jeg vet ikke hvilket arbeid jeg vil trives best med. Som kirurg vil jo familien være henrykte, se opp til meg og være veldig stolte. De vil nok ikke ha noe problem med hvor jeg bor i så fall. Som lærer vil nok jeg personlig ha det best, fordi jeg kan slappe av (liker en langsom livsstil) på jobb. Samtidig vil jeg nok ha sårlig samvittighet fordi jeg ikke valgte det jeg (nå) sier jeg skal - medisinstudiet. Føler alle blir så skuffet i familien. Og når jeg sier til nye folk jeg møter at jeg er lærer, tenker de kanskje at jeg ikke hadde noe annet å gå til eller noe annet rart. Vet dermed ikke hvilket jeg vil TRIVES sum a sumarum å leve med. Anonymkode: 890cb...e6a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #14 Skrevet 19. juli 2021 Hva er vellykket? Ang lønn så lever man ikke i luksus av å være lege altså. Spesielt ikke i Oslo nå med dagens boligpriser. Som lærer kommer du heller ikke til å klare en stor enebolig alene sannsynligvis. Men, mange yrker innen både helse og utdanning vil jo gi muligheter både i by og land. Mitt beste tips er: Søk folkehøyskole - friluftslinje. Et sted du tror du trives. Så tar du ting derfra. Å søke på noe man ikke vil er dødfødt. Og du har jo aldri bodd landlig til, så prøv først ett år på folkehøyskole/søk deg til et årsstudium etterpå i nord osv. Anonymkode: 6595b...027 14
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #15 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg lever scenario nr. 2 og barna mine lever et lykkelig liv i rekkehus m mange venner i nabolaget. De kommer ikke til å få oppleve dyre ferier hvert eneste år, men opplevelser for livet trenger ikke koste flesk. Vi lever et godt liv, selv om jeg innimellom kunne tenkt meg litt mere penger. Anonymkode: dd5ca...5a1 Ts her Du har utdannet deg lærer, innen hvilken skole (grunnskole / ungdom)? Hvilke fag underviser du i? Ja, tenker at det nok ikke er uendelig med penger som lærer, desverre. Jeg har jo selv en mor som var lærer før hun ble rektor, men merket aldri til noe lite penger. Hun betalte høyesteskatt når jeg var liten, men ut av respekt har jeg aldri spurt om lønnen hun fikk. Anonymkode: 890cb...e6a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #16 Skrevet 19. juli 2021 Utdann deg til dyrlege og start egen vellykket praksis, så følger du både ditt hjerte og dine foreldres ønsker Anonymkode: 4d009...10f 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #17 Skrevet 19. juli 2021 Vera skrev (4 minutter siden): Støtter forslaget om å bli dyrlege 👌🏻👌🏻 Følg hjertet, ingen andre enn deg skal leve livet ditt. ts her Jeg har tenkt på dyrlege! Synes det høres intressant ut. MEN, jeg har hørt at det er vanskelig å bli ansatt..? Anonymkode: 890cb...e6a
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #18 Skrevet 19. juli 2021 Vil bare legge til at selv om man fullfører er prestisjestudie og/eller tjener en million i året er man fremdeles ganske gjennomsnittlig. Snakker av erfaring. Men gå for det som gjør deg lykkelig! Anonymkode: 5222c...7b7 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #19 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gjør alltid det du har lyst til, spesielt når du er ung. Du er bare 18 år, du kan omskolere deg mange ganger i løpet av de neste tiårene og ende opp med "suksess" om du finner ut av det du vil. Det jeg angrer mest på nå som jeg er midt i livet (-ish) er at jeg ikke bare fulgte drømmene mine da jeg var ung. Det er mens man er ung man kan ta et par feil valg og likevel ha mulighet til å ombestemme seg. Anonymkode: 400eb...02d Og jeg angrer på at jeg fulgte drømmen og ikke fornuften. Er ikke lett å omskolere seg når livet er fult av tidspress og plikter. Anonymkode: 41e55...c88 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #20 Skrevet 19. juli 2021 Velkommen nordover. ❤️ Anonymkode: ecd0b...e4d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå