Gill Skrevet 19. juli 2021 #1 Del Skrevet 19. juli 2021 Jeg ble påkjørt bakfra i helgen - sto stille før et lyskryss, og en suv med kufanger slo rett inn i bilen, og bulket bakluke, støtfanger samt bakplate. Så bagasjerommet kan heller ikke åpnes nå. Vi fylte ut skademelding, og den som kjørte på meg ønsket helst ta det utenfor forsikringen. Var innom et karroseriverksted idag (men uten å taksere akkurat nå). Fagmannen så på det og sa at reparasjon vil koste langt mer enn bilens verdi. Jeg spurte -kanskje 20-30 tusen? Han sa det blir det MINST! Han rådet meg til å ta det gjennom forsikringen, og han sa at bilen nesten helt sikkert vil kondemneres. Min bil er gammel 2000 modell. Men jeg liker den godt, den har gått under 100 000 km, og jeg har reparert bilen (mest motoren) siste året for ca 45 000! Og den VAR hel og pen, men ikke nå etter påkjørsel, beklageligvis. Skal jeg ta dette gjennom forsikringen som fagmannen rådet til? Eller skal jeg ta den utenfor forsikringen? Bilen er kjørbar med skaden, men den ser ikke ut fra baksiden. Jeg får ikke solgt den for en vanlig pris, til tross for at den er i teknisk god stand. Jeg synes det er dumt å kondemnere en teknisk god bil. Men hvis det skjer, vil jeg få refundert alle pengene som jeg har lagt i reparasjoner? Skal jeg ta det gjennom forsikringen - eller gjøre opp personlig? Jeg takker for gode råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 19. juli 2021 #2 Del Skrevet 19. juli 2021 Ta det via forsikringen!! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #3 Del Skrevet 19. juli 2021 Jeg kan ikke råde deg til hav du skal gjøre, men uavhengig av hva du har lagt i bilen vil du kun få utbetalt forsikringspenger ut fra hva bilens listeverdi er. Anonymkode: 4c9ad...941 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #4 Del Skrevet 19. juli 2021 Hvis reparasjonen vil koste tilnærmet lik eller mer enn bilens verdi vil forsikringen kondomnere og tilby bilens verdi i utbetaling. Forsikringen dekker aldri reperasjon hvis det blir en større kostnad. Så du kan prøve å få taksert hva reperasjon vil koste og ta det utenom forsikringen som den som kjørte på deg ønsker. Ev. Kan du finne en tilsvarende bil du kunne tenke deg å kjøpe og foreslå den. Blir ikke det godtatt bør du kreve å ta det gjennom forsikringen. Du vil da uansett tape på det dessverre, slik er det med eldre biler. Anonymkode: 1d34b...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 19. juli 2021 #5 Del Skrevet 19. juli 2021 Lønner seg å ta det på forsikringen men da blir den trolig kondemnert og du for utbetalt etter listepris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #6 Del Skrevet 19. juli 2021 Definitivt og alltid gjennom forsikringen. Du har jo ingen rettigheter ved privat avgjør! Husk å sende inn oversikt over fjorårets reparasjoner for å få maks ut av utbetalingen. En 2000 modell Astra er såvidt verdt dobbel vrakpant, så du stiller litt svakt der. Viktig å peke på at bilen var i usedvanlig god stand og kjørt lite. Anonymkode: 0887f...196 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gill Skrevet 19. juli 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg kan ikke råde deg til hav du skal gjøre, men uavhengig av hva du har lagt i bilen vil du kun få utbetalt forsikringspenger ut fra hva bilens listeverdi er. Anonymkode: 4c9ad...941 Takk for svar - ut fra skatte-etatens listepriser, så er biler som er modell før 2004 kun ført opp med 1000 kr i verdi. Jeg har hørt at forsikringsselskapene også tar i betrakting realverdi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gill Skrevet 19. juli 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Definitivt og alltid gjennom forsikringen. Du har jo ingen rettigheter ved privat avgjør! Husk å sende inn oversikt over fjorårets reparasjoner for å få maks ut av utbetalingen. En 2000 modell Astra er såvidt verdt dobbel vrakpant, så du stiller litt svakt der. Viktig å peke på at bilen var i usedvanlig god stand og kjørt lite. Anonymkode: 0887f...196 Min eneste rettighet ved å ta det gjennom forsikringen, er at jeg får utbetaling på det som de anslår som verdi. Jeg vil jo miste bilen da - og tape penger. Om jeg gjør en privat avatale med motparten så kan jo han betale dobbel vrakpant - og jeg vil da få de samme pengene som jeg får av forsikringsselskapet. Men jeg vil framdeles beholde bilen - som er stygg med veldig god stand teknisk.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gill Skrevet 19. juli 2021 Forfatter #9 Del Skrevet 19. juli 2021 trøndermann38 skrev (51 minutter siden): Lønner seg å ta det på forsikringen men da blir den trolig kondemnert og du for utbetalt etter listepris Listepris hos skatteetaten: Biler eldre enn 2004 har likningsverdi på 1000 kr! Det vil jo ikke gå opp i det hele tatt for meg! På samme tid - jeg ser at de fleste her anbefaler å ta det gjennom forsikringen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gill Skrevet 19. juli 2021 Forfatter #10 Del Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvis reparasjonen vil koste tilnærmet lik eller mer enn bilens verdi vil forsikringen kondomnere og tilby bilens verdi i utbetaling. Forsikringen dekker aldri reperasjon hvis det blir en større kostnad. Så du kan prøve å få taksert hva reperasjon vil koste og ta det utenom forsikringen som den som kjørte på deg ønsker. Ev. Kan du finne en tilsvarende bil du kunne tenke deg å kjøpe og foreslå den. Blir ikke det godtatt bør du kreve å ta det gjennom forsikringen. Du vil da uansett tape på det dessverre, slik er det med eldre biler. Anonymkode: 1d34b...895 Takk for svar, og for gode råd. Ja, kan jo gjerne ta det opp med motparten først, og om han ikke vil betale det som jeg mener er riktig, så kan jeg ta det gjennom forsikringen. Det er kanskje den beste veien å gå. Nok en gang takk 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 19. juli 2021 #11 Del Skrevet 19. juli 2021 Gill skrev (29 minutter siden): Listepris hos skatteetaten: Biler eldre enn 2004 har likningsverdi på 1000 kr! Det vil jo ikke gå opp i det hele tatt for meg! På samme tid - jeg ser at de fleste her anbefaler å ta det gjennom forsikringen.... Den ser du bort fra, og tar det på forsikringen. Du blir bare tull om du tar det privat. Den som har skylda, vil få spørsmål fra sitt selskap om denne vil ta det på sin forsikring. Verdi på bil spiller lite rolle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 21. juli 2021 #12 Del Skrevet 21. juli 2021 Ta det alltid gjennom forsikringen. Ditt forsikringsselskap vil gi deg en sum de vil betale deg dersom bilen kondemneres. Dette beløpet krever de av motpartens forsikringsselskap. Du får dette beløpet, og kan beholde det og kjøre videre med bilen (gitt at bilen er trafikksikker). Motparten kan da velge om h*n selv vil legge ut beløpet kontant eller belaste forsikringen sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 23. juli 2021 #13 Del Skrevet 23. juli 2021 Ser at en Astra 2001 modell som har gått drøyt 100 000kn ligger på Finn til 59 000. Finner også en 2004 modell som har kjørt 69 000km til 30 000. Dette er de verdiene du må bruke mot forsikringen. Det er lett å foreslå privat oppgjør for folk som ikke har greie på hva det koster å fikse en skade. Tviler på at vedkommende er villig til å betale 30 000 privat. Det tryggeste er å se hva forsikringen dekker, og deretter evt få samme beløp fra den som kjørte på deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #14 Del Skrevet 25. juli 2021 Ta det alltid igjennom forsikring, kan fort være mye mer skader på bilen enn bare på karosseri Anonymkode: edc96...9cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #15 Del Skrevet 30. juli 2021 Alltid forsikring! Aldri akseptere forslag om å ordne det privat. Forhold deg til ditt forsikringsselskap, og ikke han som skadet bilen din. Hvis du ikke får opp bakluka så bør ikke bilen kjøres. Det kan være skader på ramma eller andre "indre deler" som ikke synes - derfor må et verksted/takstmann se på den og sette en takst. Forsikringsselskapet ditt hjelper deg å velge hvor dette kan skje. Jeg ble påkjørt bakfra for noen år siden, det så ikke så ille ut, men bakluka var kræsja inn og lot seg ikke åpne. Reparasjonen kostet nesten hundretusen, det hadde jeg aldri trodd! Bilen min er fire år nyere enn din, en mellomstor stasjonsvogn. Verdien av en bil er ikke den som Skatteetaten setter! De setter ligningsverdien, og det er noe helt annet og bare prosenter av reell verdi. Anonymkode: 7ebbd...040 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå