Gå til innhold

Avtale om å få barn, mor må ta alt ansvaret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg er litt sjokkert. 
har to venninner som begge har inngått avtale med samboeren sin. Hun ønsker barn, men ikke han. Avtalen går ut på at de får barn, og at hun skal ta alt ansvaret for barnet. 
skjønner ønsket om barn, og skjønner at de kanskje tror far vil endre holdning/ mening når barnet kommer osv. 

men i begge disse tilfellene (to venninner av meg uavhengig av hverandre- kjenner ikke hverandre) har det faktisk blitt slik. Far lever sitt liv, mens mor må ta seg av alt. Ligger hun med feber og kaster opp må hun fortsatt ta barna, siden avtalen var at hun skulle fikse alt. 
Er du med å lage et barn har du ansvar, en kan ikke lage slike avtaler med et lite menneske. Helt ok med en hund, at den ene tar hovedansvaret og går turer.. men ikke et barn. 
den ene mannen har nå forlatt mor og flyttet 50 mil unna. Barnet gråter og sliter psykisk (12 år) og savner far. Far bryr seg ikke, da avtalen var at mor skal ta ungen. Men er det noen som tenker på barnet? 
mer det noen som har slike avtaler her inne? Hva tekker dere med? 

Anonymkode: dd4a8...bfc

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud 🤦🏼‍♀️ Sånne mannfolk er bra dumme, men damene er ikke mye bedre sjøl når de setter seg (og barnet) i en slik situasjon… 

Anonymkode: f157c...a57

• Liker 44
Skrevet

Å få barn er noe man er enige om. Det er ikke noe man kan forhandle om. I et forhold er det helt sykt å ikke skulle samarbeide om ansvaret for barnet!

• Liker 3
Skrevet

Dette er faktisk ikke så uvanlig som man skulle tro.... Flere venninner har det sånn. Det skal legges til at fedrene stiller opp om moren ligger febersyk eller spyr, men 98% av jobben tilfaller mor - fordi hun ønsket barn og faren ikke, men gikk med på det - sikkert for husfredens skyld.

Barn skal være ønsket av BEGGE foreldrene. Bare trist den historien du forteller om TS....

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Fryktelig dumt. Selv om både mor og far er fornøyde med det, så vil jo ikke barnet forstå hvorfor far overser de, hvorfor far ikke vil gjøre ting med de, hvorfor han ikke snakker med de og knytter bånd. 

Anonymkode: 30138...50f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg var eldre, og det var eneste muligheten til å få barn, hadde jeg sikkert inngått en slik avtale.

Men hadde så løst fortsettelsen med å bli alenemor. 

For en slik tufs hadde jeg ikke orket å ha i livet mitt. 

Anonymkode: c5afb...1a5

• Liker 18
Skrevet
Sirah skrev (1 minutt siden):

Dette er faktisk ikke så uvanlig som man skulle tro.... Flere venninner har det sånn. Det skal legges til at fedrene stiller opp om moren ligger febersyk eller spyr, men 98% av jobben tilfaller mor - fordi hun ønsket barn og faren ikke, men gikk med på det - sikkert for husfredens skyld.

Barn skal være ønsket av BEGGE foreldrene. Bare trist den historien du forteller om TS....

Da lurer jeg på hva slags miljø du vanker i. Jeg kjenner ingen som har det slik. Mitt miljø består av høyt utdannede mennesker med gode jobber.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Da lurer jeg på hva slags miljø du vanker i. Jeg kjenner ingen som har det slik. Mitt miljø består av høyt utdannede mennesker med gode jobber.

Utdanning og jobber sier ingenting om slike avtaler. Min venninne har også høy utdanning og bra jobb. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fryktelig dumt. Selv om både mor og far er fornøyde med det, så vil jo ikke barnet forstå hvorfor far overser de, hvorfor far ikke vil gjøre ting med de, hvorfor han ikke snakker med de og knytter bånd. 

Enig! I tillegg hadde jeg blitt rasende sint på mannen min om han ikke ville gjøre noe med barna, og jeg satt med alt. Forholdet hadde smuldret opp. En slik avtale er helt på trynet og lite tanke på barnet 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (9 minutter siden):

Som om utdanning skulle ha noe å si 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som om utdanning skulle ha noe å si 

Kvinnens utdannelse har ofte mye å si på hvordan mannen oppfører seg. Kvinner med høy utdannelse har som oftest menn som bidrar mer hjemme med både barn og husarbeid enn kvinner med lav/ingen utdannelse.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (19 minutter siden):

Å få barn er noe man er enige om. Det er ikke noe man kan forhandle om. I et forhold er det helt sykt å ikke skulle samarbeide om ansvaret for barnet!

Tror ikke folk tenker på konsekvensen av en slik avtale. Det er barnet det går utover. I tillegg så er ikke mor fornøyd med forholdet. Det blir jo lite familiedynamikk. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Kvinnens utdannelse har ofte mye å si på hvordan mannen oppfører seg. Kvinner med høy utdannelse har som oftest menn som bidrar mer hjemme med både barn og husarbeid enn kvinner med lav/ingen utdannelse.

Har du noe forskning på det? Eller er det noe du bare tror? 

• Liker 5
Skrevet

Det er jo bare helt forferdelig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du noe forskning på det? Eller er det noe du bare tror? 

Det er mye forskning på det. Bare å google.

Høyt utdannede kvinner er mer moderne, mer likestillingsorienterte og stiller større krav til arbeidsdeling i hjemmet enn kvinner med lav utdanning, sier Thomas Hansen, forsker i Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Om jeg var eldre, og det var eneste muligheten til å få barn, hadde jeg sikkert inngått en slik avtale.

Men hadde så løst fortsettelsen med å bli alenemor. 

For en slik tufs hadde jeg ikke orket å ha i livet mitt. 

Anonymkode: c5afb...1a5

Da hadde jeg heller fått barn med donor. Svakheten med det som TS skisserer er jo at mannen plutselig insisterer på samvær for å ikke miste ansikt utad og så ender du opp med å sende et lite barn til en fyr du vet er grunnleggende uinteressert, eller uegnet til å ta seg av et barn.

Skal man først være alene så er det like greit å ikke ha noen som helst innblanding i det hele tatt.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til et tilfelle der det var omvendt, at far ville ha barn og avtalte at han skulle ta alt ansvar. Sånn ble det, mor tok aldri noe ansvar, og det barnet sliter i voksen alder.

Anonymkode: 49fe2...7d4

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kjenner jeg er litt sjokkert. 
har to venninner som begge har inngått avtale med samboeren sin. Hun ønsker barn, men ikke han. Avtalen går ut på at de får barn, og at hun skal ta alt ansvaret for barnet. 
skjønner ønsket om barn, og skjønner at de kanskje tror far vil endre holdning/ mening når barnet kommer osv. 

men i begge disse tilfellene (to venninner av meg uavhengig av hverandre- kjenner ikke hverandre) har det faktisk blitt slik. Far lever sitt liv, mens mor må ta seg av alt. Ligger hun med feber og kaster opp må hun fortsatt ta barna, siden avtalen var at hun skulle fikse alt. 
Er du med å lage et barn har du ansvar, en kan ikke lage slike avtaler med et lite menneske. Helt ok med en hund, at den ene tar hovedansvaret og går turer.. men ikke et barn. 
den ene mannen har nå forlatt mor og flyttet 50 mil unna. Barnet gråter og sliter psykisk (12 år) og savner far. Far bryr seg ikke, da avtalen var at mor skal ta ungen. Men er det noen som tenker på barnet? 
mer det noen som har slike avtaler her inne? Hva tekker dere med? 

Alternativet ville vel vært at hun ikke fikk noe barn. Begge var 100% inneforstått med hvordan det ble. Helt grei avtale det.

AnonymBruker
Skrevet

En avtale er en avtale. Du er like idiot om du gjennomfører noe slikt som kvinne også. Det er lov å bruke hodet, ikke kjønnsorganet som dere ville sagt til menn.

Anonymkode: f6006...e8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette er essensen i det største problemet med en slik ordning.

Anonymkode: 12de9...1d1

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...