Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen flere som har vurdert dette? Renten på boliglånene er jo veldig lave og forventes å være lave i mange år framover.

Hvorfor mener du at vi (bør/ikke bør) ta opp lån på boligen for å spare i fond? Tenker å ta opp 1 mill kr og sette i global indeksfond.

Nøkkel-informasjon:

- Det vil øke belåningsgraden på huset fra 75 % til 84 %. Vil nok ikke sove like godt om natten med så mye lån

+ Vi er 33 år og vil jobbe i mange år til. Har mange år på å betale ned lånet.

+ Har to trygger jobber vi begge har vært i over sju år

- Kan muligens komme noen kostnader med oppgradering av drømmehuset vi nylig har kjøpt

++ Boliglåns-rente på 1,25 % og forventet årlig gjennomsnittlig avkastning i fond på 6,9 %

- Har vært sammen i over 10 år med to små barn, og av og til så går det en kule hett her og der. Har tro på at forholdet vil vare, men en kan selvfølgelig aldri vite

+ Har utleiedel på ekstrainntekt 8000 kr i mnd

+ Sparer 28 000 kr i mnd i fond nå. Skulle noen av oss gå ned i lønn har vi mulighet til å investere mindre mnd i fond

Hva tenker dere?

Anonymkode: 99cd1...dae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har stoppet avdragene, og sparer i fond i stedet.

MEN, har da 50% belåningsgrad på en ganske dyr bolig, biler uten lån, og står fint i en renteøkning opp mot 10% uten å måtte knipe mye på andre ting. Og har trygge jobber. 

I deres tilfelle hadde jeg aldri gjort dette. 

Anonymkode: 76f4d...8fc

• Liker 8
Skrevet

Den største faren er at forholdet ryker i en periode fondet  og norsk økonomi går dårlig. Da risikerer dere å måtte selge med tap.

Ellers synes jeg veldig mange har alt for høyt fokus på sparing. Det er viktig å leve når man er unge. Hva sparer du til? Mange på kg virker som de sparer til de blir gamle. Mye hyggeligere å bruke penger jevnt over hele livet. Med den sparingen dere har, håper jeg dere har utbetalt godt over 100 000,- i måneden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Den største faren er at forholdet ryker i en periode fondet  og norsk økonomi går dårlig. Da risikerer dere å måtte selge med tap.

Ellers synes jeg veldig mange har alt for høyt fokus på sparing. Det er viktig å leve når man er unge. Hva sparer du til? Mange på kg virker som de sparer til de blir gamle. Mye hyggeligere å bruke penger jevnt over hele livet. Med den sparingen dere har, håper jeg dere har utbetalt godt over 100 000,- i måneden.

Enig med deg! jeg er selv blir litt bitt av å spare i fond. Og selv om jeg har lav inntekt og sånn sett sparer vel smart, får jeg nå noia av å unne meg ting som var selvfølgelig før🤭må rett og slett snu tankegangen; trenger litt mer livskvalitet nå og litt mindre fond. Jeg er syk og alene og har ingen som kan støtte meg økonomisk. Det er bakteppet for alt. Men man skal jo leve og.

Anonymkode: 96a97...49d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du automatisk undervurderer mange av oss som engasjerer oss i tråder om sparing her inne. 

Har rikelig til å leve godt for her og nå. 

Vi sparer til: fremtidig oppussing, og nye biler. Pensjon. Å kunne gå av ved 60-65 og kunne reise mye. Leilighet i varmen. 

Har et øye på estimert verdi ved pensjonsalder. Vil gradvis overføre midler til ordninger som ikke er volatile etterhvert. Og vil skru opp forbruk om det ser ut til at vi går i graven med millioner på bok, utover verdi i boliger som vi beholder som en sikkerhet i tilfelle vi fortsatt ønsker en dyr livsstil (og lever) etter 80. Da kan vi heller trekke opp lån på bolig igjen. 

Sparer ca 30 i måneden, ca 150 utbetalt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er galskap og ta opp lån for å satse på aksjer. 

Mulig jeg ser litt enkelt på det men; Den beste formen for sparing er og kvitte seg med gjeld. Hvis jeg hadde vært innstilt på å spare hadde jeg heller betalt ned ekstra på lånet. Tenker at du skal ha rimelig god peiling på aksjer for å ta opp et lån på en million. Greit at renta er lav, men det er fortsatt et lån. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
miaw skrev (2 minutter siden):

Mulig jeg ser litt enkelt på det men; Den beste formen for sparing er og kvitte seg med gjeld. Hvis jeg hadde vært innstilt på å spare hadde jeg heller betalt ned ekstra på lånet. Tenker at du skal ha rimelig god peiling på aksjer for å ta opp et lån på en million. Greit at renta er lav, men det er fortsatt et lån. 

Fond er ikke aksjer. Det er diversifisert sparing med lav risiko. Noe hvem som helst kan klare. Og som jevnt over i all fortid har kastet av seg ca 10%+ i året. 

Med å ha gjeld i Norge i dag taper du penger hver dag. Og slik har det vært i 20 år, og slik ser det også ut til å være så langt noen kan se. 

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet
miaw skrev (2 minutter siden):

Å betale ekstra på lån nå er vel noe av det dummeste en kan gjøre nå.  Lønner seg og betale minst mulig på lånet og sette mest mulig på fond sånn som det er må og sånn som det har vært. TS har et godt argument mht låne rente og historisk avkastningsrente på fond.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fond er ikke aksjer. Det er diversifisert sparing med lav risiko. Noe hvem som helst kan klare. Og som jevnt over i all fortid har kastet av seg ca 10%+ i året. 

Med å ha gjeld i Norge i dag taper du penger hver dag. Og slik har det vært i 20 år, og slik ser det også ut til å være så langt noen kan se. 

Der skrev jeg raskt;

"ikke", eller "ha lav" gjeld. Inflasjonen spiser opp renta. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

My bad! Igjen, mulig jeg ser litt enkelt på det men.. Selvsagt taper man penger på å ha gjeld. Derfor er mitt mål ihvertfall og ha så lite gjeld som mulig. Om jeg har 500 000 på konto og 500 000 i gjeld, hvor mye penger har jeg da? Vet at det er mange faktorer som spiller inn her, men føler bare at folk glemmer litt hva gjeld er. Penger som du skylder. 

Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Å betale ekstra på lån nå er vel noe av det dummeste en kan gjøre nå.  Lønner seg og betale minst mulig på lånet og sette mest mulig på fond sånn som det er må og sånn som det har vært. TS har et godt argument mht låne rente og historisk avkastningsrente på fond.

Hvorfor er det å betale ned ekstra på lånet noe av det dummeste du kan gjøre? :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
miaw skrev (3 minutter siden):

My bad! Igjen, mulig jeg ser litt enkelt på det men.. Selvsagt taper man penger på å ha gjeld. Derfor er mitt mål ihvertfall og ha så lite gjeld som mulig. Om jeg har 500 000 på konto og 500 000 i gjeld, hvor mye penger har jeg da? Vet at det er mange faktorer som spiller inn her, men føler bare at folk glemmer litt hva gjeld er. Penger som du skylder. 

Hvorfor er det å betale ned ekstra på lånet noe av det dummeste du kan gjøre? :)

Om du leste fortsettelsen korrigerte jeg meg selv da jeg skrev for fort. Skulle stå at man taper veldig mye på å ha ingen eller lav gjeld. 

Fordi inflasjonen spiser opp lånet nå når det nesten er nulllrente. Det er derfor dyrt å ha lån. Og  at man historisk, gjennom om 20+ år, har hatt 10% årlig avkastning i fond. 

Du ser veldig enkelt på ting, da du ikke en gang er interessert i forskjellen mellom fond og aksjer. Og da er det sikkert greit nok å prioritere gjeld

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du leste fortsettelsen korrigerte jeg meg selv da jeg skrev for fort. Skulle stå at man taper veldig mye på å ha ingen eller lav gjeld. 

Fordi inflasjonen spiser opp lånet nå når det nesten er nulllrente. Det er derfor dyrt å ha lån. Og  at man historisk, gjennom om 20+ år, har hatt 10% årlig avkastning i fond. 

Du ser veldig enkelt på ting, da du ikke en gang er interessert i forskjellen mellom fond og aksjer. Og da er det sikkert greit nok å prioritere gjeld

I dag var jeg håpløs...

Dyrt å IKKE ha lån. Da alternativet er stor fortjeneste i fond. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har vel ikke skrevet noe sted at jeg ikke er intressert mellom forskjellen på fond og aksjer? :)  At jeg skrev fond var en skrivefeil. 

Jeg skjønner ikke hvordan folk idag tør og sitte med mange millioner i lån. Det er jo ikke penger man har, men som må betales tilbake. Man vet aldri hva som vil skje, renta kan gå opp eller det kan skje store svingninger i aksjemarkedet. For de som ikke spekulerer i aksjer, er ikke den beste måten og sikre seg god økonomi på og få ned lånet sitt? Så kan man heller investere i noe annet som er viktig for deg og som du kan få glede av, som hytte, bil eller hva vet jeg når du får ned lånet og banken er villig til å låne deg mer penger? :)

Jeg sparer i fond selv altså, men for meg hadde en million vært alt for høy en risiko.  Ihverfall når jeg hadde lånt pengene i tillegg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
miaw skrev (5 minutter siden):

Har vel ikke skrevet noe sted at jeg ikke er intressert mellom forskjellen på fond og aksjer? :)  At jeg skrev fond var en skrivefeil. 

Jeg skjønner ikke hvordan folk idag tør og sitte med mange millioner i lån. Det er jo ikke penger man har, men som må betales tilbake. Man vet aldri hva som vil skje, renta kan gå opp eller det kan skje store svingninger i aksjemarkedet. For de som ikke spekulerer i aksjer, er ikke den beste måten og sikre seg god økonomi på og få ned lånet sitt? Så kan man heller investere i noe annet som er viktig for deg og som du kan få glede av, som hytte, bil eller hva vet jeg når du får ned lånet og banken er villig til å låne deg mer penger? :)

Jeg sparer i fond selv altså, men for meg hadde en million vært alt for høy en risiko.  Ihverfall når jeg hadde lånt pengene i tillegg. 

Om en million virkelig er høy risiko så forstår jeg at du er forsiktig.

Personlig velger jeg 1,5% rentekostnad på lån, mot 15% avkastning i ulike fond, slik jeg har gjort de siste ca 20 årene. Da jeg alltids har råd til å betale ned lånet på dagen uansett. 

Som du ser av mitt første innlegg råder jeg TS til å være forsiktig da hun ikke beskriver et ideelt bilde av personlig økonomi i HI. 

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet kan det være meget fornuftig på et tidspunkt å reduserer nedbetalingen på boliglån, for heller å øke investeringen i globale indeksfond. MEN, dette ville jeg ikke engang vurdert med en belåningsgrad på 84%...

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet
miaw skrev (57 minutter siden):

Setter du de 500000 i fond vil pengene vokse, betaler du 500000 i lån betaler du bare ned på lånet,det blir ingen flere penger av det.

Nettopp av den enkle grunn av at det er større avkastnig på fond.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har stoppet avdragene, og sparer i fond i stedet.

MEN, har da 50% belåningsgrad på en ganske dyr bolig, biler uten lån, og står fint i en renteøkning opp mot 10% uten å måtte knipe mye på andre ting. Og har trygge jobber. 

I deres tilfelle hadde jeg aldri gjort dette. 

TS her.

Takk for tipset. Vi kan vurdere å stoppe avdragene på lånet og betale dette på fond i stedet. Koster det penger å stoppe å betale avdragene slik du har gjort det?

Kan du forklare nettopp hvorfor du ikke ville gjort det i vår situasjon? For høy belåningsgrad? Issåfall hvorfor gjør det noe når vi har trygge jobber?

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Brunello said:

TS her.

Det er vel at forholdet ryker som jeg tenker er den største faren, som kanskje er det som holder meg mest igjen. Kanskje også at noen av oss kan havne i en dødsulykke og med små barn og mye gjeld så er det ikke ektemannen som arver mesteparten av pengene. Men lånet står på han. Men igjen... tviler sterkt på at det kommer til å skje.

Føler ikke sparingen går så veldig utover levemåten vår. Føler vi lever et ganske romslig liv mtp økonomi. Har bare en bil, men vi trenger ikke flere. Har også valgt å ha en seks år gammel bil selv om vi sikkert kunne lånt oss opp til en mer fancy bil som venner hadde synes var finere :)

Med to inntekter, barnetrygd, leieinntekter så er totale mnd inntekt på 93 000 kr :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror du automatisk undervurderer mange av oss som engasjerer oss i tråder om sparing her inne. 

Har rikelig til å leve godt for her og nå. 

Vi sparer til: fremtidig oppussing, og nye biler. Pensjon. Å kunne gå av ved 60-65 og kunne reise mye. Leilighet i varmen. 

Har et øye på estimert verdi ved pensjonsalder. Vil gradvis overføre midler til ordninger som ikke er volatile etterhvert. Og vil skru opp forbruk om det ser ut til at vi går i graven med millioner på bok, utover verdi i boliger som vi beholder som en sikkerhet i tilfelle vi fortsatt ønsker en dyr livsstil (og lever) etter 80. Da kan vi heller trekke opp lån på bolig igjen. 

Sparer ca 30 i måneden, ca 150 utbetalt. 

TS her.

Det hører litt ut som oss. Vår tankesett er å prøve å kose oss med folk og ting som gir oss glede i hverdagen. Prøve å ta vare på helsa vår. Samtidig spare i indeksfond slik at vi kan jobbe mindre når vi blir eldre. Kanskje jobbe 3-4 dager i uken fra vi er 55 år og eldre. Kanskje jobbe enda mindre og :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, miaw said:

TS.

Greit å ha i bakhodet at det fortsatt er et lån. Så må en også skille mellom aksjer og aksjefond, og ikke minst globale aksjefond der risikoen er veldig spredd da det er så mange selskaper som er med å trekke fondet både opp og ned. Historisk sett så kan man forvente en avkastning på 6,9 % årlig dersom en sparer i en god del år, gjerne mer enn 10 år. Så om en regner på det så mener jeg at det lønner seg å spare i fond, men det er som du sier en risiko. 

Uansett, kjekt at du deler dine tanker. Virker som at folk flest her inne er negativ til å ta en sånn risiko i vår situasjon. Skal ta det med meg videre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...