Gå til innhold

Ryggsmerter og jobber på sykehjem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg er gravid for første gang (25 uker på vei) og alt er litt nytt for meg…

De siste tre/fire dagene har jeg hatt ekstremt vondt i ryggen. Både i korsryggen og oppover. Så vondt at jeg ikke får sove om natten og merker det veldig på jobben (sykehjem, jeg er sykepleier). Jeg har allerede fått tilrettelegging fordi jeg også har mye kynnere og derfor trengte lettere arbeid. Derfor har jeg en lettere håndterbar gruppe eldre og skal i teorien ikke ta dusj eller tunge stell…

men på jobb så er vi så få på så mange pasienter at samvittigheten min gnager hvis jeg skal la en eller to ta alt det tunge og mange dusj. Så jeg tar alltid en dusj om dagen for å lette. Problemet nå er at ryggsmertene bare blir verre og verre. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre?

Et alternativ er jo enda mer tilrettelegging eller sykemelding..men føler meg så enormt «pysete». Er jo bare 25 uker?? Noen andre som har stått i samme situasjon som anbefaler ett eller annet?

Anonymkode: 7a547...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan søke om svangerskapspenger. Det kan man få hvis man jobber en plass med for eksempel mye tung fysisk belastning eller man jobber med kjemiske stoffer, hvor tilrettelegging ikke er nok og man risikerer helsen sin. Jeg fikk det da jeg var gravid og jobbet på sykehjem. Jeg hadde mye dialog med sjefen og vi prøvde en stund med tilrettelegging, og det fungerte greit for en stund, men rundt uke 20 måtte jeg bare rulle inn teppet. Det ble for vanskelig, fikk også dårlig samvittighet overfor kollegaene mine som måtte ta det tunge for meg og til tross for tilretteleggingen var jeg helt gåen i ryggen etter jobb. 

Ikke tenk på at du er pysete, det er du ikke! Du er gravid, og du og din baby sin helse er viktigst. Det blir ikke akkurat så mye lettere med tiden heller 😬

Anonymkode: 3cb70...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her gjør du jo ting verre for deg selv. Du trenger tilrettelagt arbeid, og da må du forholde deg til tilretteleggingen også. Å ta tunge stell og dusj er ikke noe du skal gjøre når det er tilrettelagt for at du IKKE skal gjøre det. Dårlig samvittighet eller ikke, jeg mistenker at du gjør det med vilje for å få fullstendig sykmelding, slik at du slipper å gå på jobb i det hele tatt. Dette høres slemt ut, men jeg mener det ikke slik. Om du trenger 100% sykmelding så er dette noe du må ta med legen, og ikke påføre deg selv skader og vansker for å ende opp med sykmelding. 

Jeg jobber selv på sykehjem, og om en kollega trenger tilrettelegging så legger vi til rette for det. Enkelt og greit. Jeg tar gjerne tunge stell og flere dusjer for å hjelpe en kollega som sliter med rygg eller psyke eller hva det nå enn måtte være, gravid eller ikke. Det er det man gjør i et godt arbeidsmiljø. Så skjerp deg, du holder på å gro et menneske, ta vare på kroppen din og gjør ikke mer enn det du skal. 

Anonymkode: 2134c...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg er gravid for første gang (25 uker på vei) og alt er litt nytt for meg…

De siste tre/fire dagene har jeg hatt ekstremt vondt i ryggen. Både i korsryggen og oppover. Så vondt at jeg ikke får sove om natten og merker det veldig på jobben (sykehjem, jeg er sykepleier). Jeg har allerede fått tilrettelegging fordi jeg også har mye kynnere og derfor trengte lettere arbeid. Derfor har jeg en lettere håndterbar gruppe eldre og skal i teorien ikke ta dusj eller tunge stell…

men på jobb så er vi så få på så mange pasienter at samvittigheten min gnager hvis jeg skal la en eller to ta alt det tunge og mange dusj. Så jeg tar alltid en dusj om dagen for å lette. Problemet nå er at ryggsmertene bare blir verre og verre. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre?

Et alternativ er jo enda mer tilrettelegging eller sykemelding..men føler meg så enormt «pysete». Er jo bare 25 uker?? Noen andre som har stått i samme situasjon som anbefaler ett eller annet?

Anonymkode: 7a547...492

Du trenger jo ikke enda mer tilrettelegging? Du har fått tilrettelegging du velger å ikke forholde deg til! Det første du må gjøre er å forholde deg til den tilretteleggingen du har fått. Sin leder har vurdert at dette går mtp bemanning og pasientbelegg. Hvis denne tilretteleggingen viser seg å ikke være tilstrekkelig, DA ber du om ytterligere tilrettelegging. Regner med dere har avtalt tidspunkt for evaluering av tilretteleggingen?

Anonymkode: 27ee5...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...